Skal bygge et plank og jeg undrer mig over, hvordan jeg skal gøre med stolperne.
Hvad holder bedst, at søm-lime 2x45 eller skal man købe 1x90
/Magnus

• Synes
kristofo
  • Laddar…
hvad skal du have for dimension på den færdige stolpe? 45x90?

Udendørs viser det sig ofte, at det betaler sig med de massive stolper, dvs lim ikke to regler sammen.
Det bliver vel 95 x95 du skal købe?

Sponken: Den færdige skal være 90x90
anaitis: Ja, det bliver i så fald 95x95

Hvilken dimension skal man have på reglerne?
Jeg skal bygge et 1,8m højt plankeværk med lockläckpanel.
Tænkte så at sætte 3 horisontale sømmeregler, men er lidt usikker på hvilken dimension jeg skal have. Er det nok med 45x70?
Eller skal man have 45x120?

Hvilket cc på stolperne?

hmm tror at det var 1,4m mellem stolperne.
Overvejer at have en overligger, så stolperne måske bliver 2.10 høje.

Så kan du sikkert klare dig med 45x70!
Måske endda med noget tyndere.

anaitis sagde:
Udendørs viser det sig oftest, at det betaler sig med de massive stolper, dvs lim ikke to reglar sammen.
Det bliver vel 95 x95 du skal købe?
På hvilken måde da? Min egen erfaring siger præcis det modsatte, vil man være sikker på at få skæve, trodsige stolper skal man vælge fx 95*95... Hvis det ikke er fordi du synes det er grimt: tag to 45'ere i stedet...

anaitis: Ok men hvis jeg vil være på den sikre side måske 45x70 blive godt?
bigsnucke: Hvis jeg nu skal lime to 45ere sammen, spiller det nogen rolle hvordan årringene går?

Det gør det sikkert, men spørger du 10 byggenisser, tror jeg, du får 5, der er helt sikre på, at årringene skal være i én retning, og de fem andre kan tage gift på, at de skal være i den anden retning... (Det er blevet diskuteret flittigt her på forummet, hvilken retning terrassebrædderne skal lægges, uden at komme frem til et svar, som alle er enige om...) Mao, det går nok fint uanset hvordan.

Ja, du har så ret=)

P
Kernesiden udad så klart! :)

Hvis man kigger på færdige limtræsstolper i dim 90*90, så er de limet med kerne siden udad. Sådan her: I))I((I

Tak, så skal jeg gøre.
Hvad skal man bruge for lim?
Almindelig trælim til udendørsmiljø eller måske almindelig PL400 /600?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.