Jeg har en udbygning, der hviler på disse stolpesko. Det er af mærket "joma hero".
Betonfundamentet er meget kraftigt. Det er mest selve stolpe/bjælkeskoene, der bekymrer mig, da jeg vil beklæde indersiden med trippellag gips. (tag af betonsten osv)
Udbygningen er på 15 kvm (ydre mål), og der er i alt 4 stk. stolpesko.
Der findes forskellige varianter af stolpeskoene med forskellig lasteevne. Der skal være en typebetegnelse eller lignende, der giver mere vejledning. Da jeg hurtigt kiggede på producentens hjemmeside, fandt jeg nogle, der klarede 20 henholdsvis 30 kN. Med 20 kN per stolpesko er det ikke nok med 4 stolpesko.
Der findes forskellige varianter af stolpeskoene med forskellig lastkapacitet. Der må være en typebetegnelse eller lignende, der giver mere vejledning. Da jeg hurtigt kiggede på producentens hjemmeside, fandt jeg nogle, der klarede 20 henholdsvis 30 kN. Med 20 kN per stolpesko er det ikke nok med 4 stolpesko.
Jeg forstår, hvad betyder "kn"?
Jeg vedhæfter et billede af information om mine stolpesko. Jeg tror, jeg har den største størrelse af dem.
Det er ikke mig, der har bygget det her. Men jeg havde svært ved at stole på byggearbejdernes viden, derfor min bekymring.
kN udtales kilonewton og er et mål for belastningen. 1 kN svarer til ca. 100 kg. Værdierne i tabellen du vedhæftede varierer afhængigt af modellen. Du skal finde ud af, hvilken model du har.
kN udtales kilonewton og er et mål for belastningen. 1 kN svarer til ca. 100 kg. Værdierne i tabellen du vedhæftede adskiller sig afhængigt af model. Du skal finde ud af, hvilken model du har.
Okey, tak. Det er sandsynligvis "U-sko 50x100", som jeg har. Læste i en anden tråd, at de skal kunne klare 7-9 ton stykket... Men det er måske ikke sandt.
Nej, snarere 900 kg stykk. Du kan regne med, at din udbygning repræsenterer en belastning på ca. 100 kN, dvs ca 10 ton. Så har du brug for mere end 10 stolpesko. Det nemmeste er at supplere med andre typer af fundamentblokke, der kan tage større last.
Nej, snarere 900 kg stykk. Du kan regne med, at din udbygning repræsenterer en last på ca. 100 kN, dvs. ca. 10 ton. Så har du brug for mere end 10 stolpesko. Det enkleste er at supplere med andre typer af plinter, der kan tage større last.
Det lyder logisk, men kan for min verden ikke passe. Den har stået næsten helt færdigbygget i over et halvt år nu uden nogen problemer.
At det skulle kræve 10 stk. Kan ikke passe.
Har du eksempel på nogen stolpesko, der kan klare en højere belastning, for sammenlignings skyld?
De største laster udgøres af sne og det man kalder nyttelast, dvs indretning og mennesker. I sammenligning med det vejer huset ikke særlig meget. Hvor ligger det? Det afgør snezone og snelast.
Ifølge mine enkle (meget enkle) hovedregninger bør udvidelsen ikke veje mere end måske maksimalt 3 ton. Så hviler omtrent 40 procent af taget på det gamle hus, hvilket letter vægten. Bygningen er jo delvist fastgjort i det gamle hus også, hvilket letter.
Så af maksimalt 3 ton (hvis det nu passer) burde måske 2 ton hvile på stolpeskoene.
En 15 kvm stor fritstående bygning i Stockholmstrakten burde veje ca. 6 kN/kvm indregnet egenvægt, snelast og nyttelast (2 kN/kvm) dvs. totalt 90 kN eller ca. 9 ton. Hænger den delvist på det eksisterende hus, vil situationen selvfølgelig komme i et andet lys. Mere end halvdelen af vægten kan det dog næppe dreje sig om.
Ja, 9 ton som mest med alle laster. Hvis tilbygningen ikke bruges, opstår der ingen nyttelast. Snelasterne kan betragtes som maksimumsværdier i en 50-årsperiode. Tagets udformning har også stor betydning for, hvordan man beregner snelasten. Så det er ikke så mærkeligt, hvis konstruktionen ikke er blevet testet endnu. Hvis du vil forfine ræsonnementet, kræves der tegninger.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.