Hej!
Vi har købt et rækkehus bygget i 70'erne og overvejer at rive og flytte nogle vægge. Vi har både fundet nogle konstruktionsplaner og den tekniske beskrivelse, og i sidstnævnte er der afkrydsningsfelter for "Bærende dele". (vedhæftet) Der er kryds i ydervæg, men ikke indervæg.

Kan jeg stole på dette og flytte vægge som jeg vil?

Tilføjes kan det at indervæggene er tynde og består af regler 2"x2"(ifølge teknisk beskrivelse).

• Dokument med kryss för bærende yttervæg, men ikke for indre vægge. Tekst inkluderer "Betong, støbt mod glat form" og materialeliste for vægge.
Jeg tænker højt... :En plantegning kunne sige en del. Er det to/flere etager? Ja, sandsynligvis.

Jeg tror, at det ville være godt brugte penge at gå ind med de komplette (?) tegninger I har til en byggekonstruktør og stille disse spørgsmål.

/slut på overvejelser/

Hvis du vil have lidt råd og hjælp her, så skal du nok give en bedre beskrivelse og gerne tegninger. Men rent generelt er ingen bærende indvendige vægge tyndere end 13mm + 95mm + 13 mm =121mm

Her er tegningen over huset. Kan det hjælpe? Det er et etplanshus på betonsokkel. Taget er næsten fladt (6 grader) af asfaltpap.

Det er væggene omkring somrummet til højre, som vi overvejer at flytte en meter - eller snarere fjerne garderoberne og lade en væg følge højre side af dem på tegningen. Og åbne op dørhuller på ca. 100cm to steder i stedet for 1x80cm. Og flytte køkkenet til det rum, men det har jo ikke så meget med bærende vægge at gøre :)

• En plantegning af et etplanshus med flade tag og rum angivet som garage, køkken, stue, værelser og badeværelser. Garderober og døråbninger vises.
Typ noget sådant her?

Jeg gætter friskt, når jeg ikke rigtig ved, hvor åbningerne skal sidde. :D

Hvis det er som jeg har gjort (for I skal vel ikke have to åbninger i samme vægstykke?) er et forslag at have en større åbning, i den nye væg ud mod korridoren til højre i billedet.

Det er jo altid godt med hele vægge, især i et køkken.

Jeg tror ikke, det er nogen som helst fare at lave disse ændringer, men uden en konstruktionsplan, eller at stikke hovedet op og tjekke, at der ikke er en spær/bjælke/etc., som vil have støtte lige dér, hvor man skærer, er det svært at vide.

I et moderne hus med garderober i accordsfaneret pap er det givet, at der ikke er nogen bærende effekt i disse. I ældre konstruktioner med platsbyggede garderober med højde fra gulv til loft kan det være, at man har regnet med disse i konstruktionen.

Igen, jeg tror ikke, det skal være nogen fare.

• Plantegning af et hus med garage, tre soveværelser, badeværelse, vaskerum, køkken, stue og arbejdsrum. Potentielle åbninger diskuteres.
Tak for tegningen:) Skal sørge for at kigge, men det føles rart, at vi kan skitsere videre med håbet om, at det går nemt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.