Skulle i dag få op en tung spejl på væggen i entréen. Spejlet skal dels fæstnes i bunden samt i toppen.
Da jeg havde markeret hullerne i bunden, borede jeg først et hul for at sætte plug, hvilket gik godt. Så tager det andet hul stop efter 15 mm. Når man lyser med lommelygte, ser man, at der er metal derinde. Prøvede at flytte hullet både opad og nedad samt til venstre og til højre. Overalt støder jeg på den samme metalforhindring.
Så nu har jeg omkring 10 huller i væggen, så spejlet bare skal op, så det dækker den grimme væg.
Hvad tror I, jeg er stødt på?? Væggen er i entréen og er en ydervæg. Kan jeg bare tage en metalbor og bore igennem metallet, eller kan jeg ødelægge noget væsentligt der?? Kan det være el eller vand eller lignende??
Sådan her ser væggen ud nu. Alle huller bortset fra det længst til højre tager stop. (ja, jeg er født med tommelfingeren midt i hånden og kæmper efter bedste evne)
Jeg ved jo ikke, hvor bred den er. Men mindst 10 cm
Udgår jeg fra med tanke på, at det er så langt mellem hullerne længst fra hinanden, og det går alligevel imod metallen.
Hvis der er metal bag alle de huller, kan det være, at du har en plade skruet i som et indbrudssikring i væggen. Pladen er i så fald ca 1 mm tyk og er til at fastgøre spejlet i med pladeskruer.
Om det er metal bag alle de huller, så kan det være, at du har en metalplade som er et indbrudssikring i væggen. Pladen er i så fald ca. 1mm tyk og du kan fastgøre spejlen i med pladeskrue.
Aha: Sætter man sådan noget mod f.eks. trappeopgange mm i dag?
Det er vel IKKE sandsynligt med sådan plade i almindeligt hus. Find ud af, hvad det er for metal, før du borer videre.
Jo, det er det mod fx trappeopgang og andre lejere i flerfamiliehuse og lokaler med gipsvægge mod disse rum. En 0,8 mm plade monteret inderst mod lejligheden (skal altid være inderst) plejer at give beskyttelsesklasse 1 og kræves nogle gange af forsikringsselskaberne mod nævnte rum. Så det finder man nok lidt her og der faktisk.
Men det ER jo ikke noget trappehus og ingen lejlighed, læs hvad TS skriver!
Sarcastisk?
Sådan her skriver TS:
"Væggen er i hallen og er en ydervæg."
"Vi bor i hus"
De fleste bor i hus uanset om det er lejebolig, andelsbolighus, villa, gård, slot, så en form for hus, og jeg ved ikke hvilket, men det ved åbenbart du
Ikke nærtagende, men lidt irriteret bliver man jo på folk, der ikke kan læse indenad. En væg mod ydervæg i en hall er IKKE en væg i en lejlighed mod en trappeopgang, så er det ikke en ydervæg.
Og hvis man på udsagnet "sådanne sidder i trappeopgange i udlejningsejendomme" svarer "vi bor i hus" så betyder det på rent svensk "Nej, vi bor ikke i lejlighed".
Frem for alt bliver jeg irriteret over, at du driller TS når du insisterer på at køre på med lejligheder. Det er efter min mening meget ubehageligt at påpege for TS, at du mener, at hun er uklar ved bevidst at vælge at mistolke det, hun skriver, som et "det KUNNE være en lejlighed, hun mener, hvis man virkelig strækker det, der står skrevet".
Hold op med at fjolle.
Antag at det er en vandledning, men du fortsætter med at køre på dit indbrudssikring og at det vil binde ekstra godt, så bliver du jo ansvarlig for vandskaden, der opstår, hvis de vælger at bore igennem metallet. Det indser du, ikke?
Så nej, jeg er ikke nærtagende, men jeg vil ikke have, at TS dummer sig, da det faktisk er mere sandsynligt, at det er el, vand eller kloak og IKKE indbrudssikring. Det kan måske være bagsiden af eltavlen?
Det kan være, at installationslaget er blevet bygget op med metalprofiler i stedet for træprofiler hos dig. En sådan metalprofil er normalt lige så bred som en træprofil, dvs. 45 mm. Nogle gange har man måske sat to ved siden af hinanden af en eller anden grund, hvilket kan forklare 10 cm bred plade for dig.
Svært at forestille mig noget, der ville tage skade af at blive boret igennem. Vil du være helt sikker, må du tage et stort hul, så man kan se ordentligt (stort hul = f.eks. et dåsebund for el-bokse = 70 mm rundt hul). Hvis nu spejlen under alle omstændigheder skal hænge der, mener jeg...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.