AnneFi
Vi er ved at ordne loftet.

taget har meget lav hældning, vi har ingen hanebånd (hedder det sådan)

taget består af spær og metalbånd fra tag til væg.

Den tidligere panel var monteret på ben, som er spikret på siderne af spærene.
Har disse egentlig noget formål, eller var de bare til at fastgøre panelet på?

Et billede måske?

AnneFi
det kan du få :)
springer op nu

AnneFi
her kommer fire billeder.
som I kan se, sidder nogle på siden og de støtter ikke mod bjælkelaget men står ved siden af.

d4721790.jpg
9d40e4fd.jpg
f2184b68.jpg
28d60664.jpg

AnneFi
hjalpede billederne ikke?
skal jeg tage flere?

De der overarme på spærerne ser meget lange ud for at overleve helt uden støtte. Normalt plejer spær af denne type at have en eller anden form for fagværk som støtte eller alternativt en meget kraftig bjælke i kippen.

Jeg ville ikke fjerne alle disse støtter uden at erstatte dem på en eller anden måde, eller spørge nogen som ved det.

AnneFi
hvad er overarme? hvad menes med fagværk som støtte?

haha.

jeg undrer mig mest for at vide, hvor forsigtige vi skal være, når vi udskifter dem.
På den ene side skal de blive og få en væg oprejst på sig
På den anden side ville min partner først lægge en kraftigere regel(45x170) langs hele gulvet lige foran, fordi dem der står der i dag går ned gennem gulvet.
derefter vil vi sætte 95*95 (som jeg har høvlet hjørnerne af og mørkbejset) på den regel op mod spær.
efter det slår vi de gamle væk bare.
tror I det fungerer?

de der sidder der er ikke direkte så pæne, når man skal have det åbent.

AnneFi
ja altså hvor forsigtige vi skal være handler om at dem som er spikade på fra forsiden skal væk, inden vi sætter de nye.
men vi vil jo ikke have, at taget skal styrte sammen.

AnneFi
45x95 mente jeg.
Og så tænkte vi at fase ud halvdelen så den sidder udenpå reglen så man slipper for at se reglen.

Her har du princippet for fagværk..... http://commons.wikimedia.org/wiki/File:L-Dachtragwerk1.png

Med overarm mener jeg den del af tagstolen, som går mod kip, hvor taget er sømmet.

Du siger, at de går ned gennem gulvet på den ene side, hvor ender de? Har de støtte på noget andet under bjælkelaget?

Hvis I planlægger at bygge en ny væg inden for den gamle, er der jo ikke noget problem, men fjern én støttestav ad gangen, ikke alle på én gang, alternativt sæt midlertidige støtter op.

At det er sømmet forfra spiller egentlig ingen rolle. Det er jo bare at bygge væggen og derefter skære støttestavene fra bagsiden. Resten fjerner man med koben...

AnneFi
Så har vi kun overarme. :)
De går ned i det askan ligger på, hvilket er oversiden på taget på etagen nedenunder.
Hehe. Jeg ved ikke, hvad det hedder.

Jeg mener, at hvis vi sætter en ny støtte foran, så kan vi ikke slå den gamle bort, eftersom den nye låser den fast.
Forstår du? :)

AnneFi
Vinden er ca. 9,5 m lang og 8 m bred.
Fra gulv til kip 2,1. Kan man beregne, hvor lange overarmene er på det, eller hældningen.
Tror de kan være 4 meter ca.

Godt med ca. mål, jeg ved det. :)

I kan nok slå dem ned alle uden problemer, så længe der ikke er nogen sne på taget. Uden sne er belastningen minimal på spær (tunge betonsten vejer vel en dei iofs men det er sneen, der står for den store belastning). Sørg bare for, at det er stabilt inden vinteren.

AnneFi sagde:
Jeg mener, at hvis vi sætter et nyt støtte foran, kan vi ikke fjerne den gamle, da den nye låser den fast.
Forstår du? :)
Jeg forstår præcis, og mener det går udmærket, selvom det er lidt mere besværligt at fjerne efterfølgende.....:)

Pytagoras sats giver dig svaret på matematikopgaven.

AnneFi
unødvendigt kringlet. :)

Overarmene er 4,5 meter og taget har en hældning på 28,3 grader. blev vist ikke betragtet som lavt, da jeg googlede.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.