Hej alle! Jeg støbte i begyndelsen af september en ny afløbskant med murværk for at få en flot overflade til en trappe til min mors lejlighed og malede den derefter, og alt så godt ud hele tiden og sådan. Da jeg besøgte hende for nogle uger siden, da sneen fyldte som bedst hernede (Skåne) for at skovle til hende, nævnte hun, at denne kant så lidt mærkelig ud. Jeg tog et kig, og omkring 70% af hele støbningen er nu bare en bunke af grus startet fra overfladen og ind, hvilket var temmelig irriterende, men under dette er det stort set hårdt igen.

Hun har saltet gangen til trappen, og der har sikkert løbet saltvand over støbningen, men dette burde vel ikke gøre noget, da det var hærdet i flere måneder tilbage?

Nogen sagde til mig, at det kunne være frostsprængt, men hvorfor bliver det så det på denne støbning og ikke andre steder med murværk? Det er i hvert fald ikke noget, jeg kan komme i tanke om, at jeg har hørt noget om.

/Göransson

Tyresö
Salt virkelig ødelægger alt, hvad der er støbt. Men hvorfor brugte du mørtel? Du skal jo bruge beton til sådanne konstruktioner. Frostsprængning sker kun på liggende konstruktioner på grund af regnvand, der forbliver, fryser og frostsprænger overfladen - opretstående konstruktioner undgår det problem.

Jeg mistænker, at grunden til problemet er, at du har brugt mørtel - du skulle have brugt beton.

Tak for svaret, havde troet at salt kunne ødelægge selv efter det var brandt under nogle måneder, der ser man. Mørtel blev mest brugt, fordi det var det, jeg havde hjemme lige da i lidt større mængder, og beton var der ikke tilstrækkeligt af, så jeg tænkte, at det ville fungere fint alligevel, men sådan blev det altså ikke. Tænkte at eftersom det ikke er en bærende del på nogen måde så rakte det med mørtel i dette tilfælde, men det er støbt i 45 graders fra øvre trappekant op til huset, så vand skulle løbe af, var det tænkt, så det er altså saltet, der har gjort dette på en eller anden måde, og beton i så fald har ikke de problemer?

Havde tanker om at evt bygge op lignende med silikone ellers, hvis det ikke fungerer med beton, for salt kommer mor til at bruge der i fremtiden om vinteren, så hun ikke falder i trappen og brækker arme og ben, så det må være noget, der holder.

Tyresö sagde:
Salt verkligen forderver alt som er støpt.

Jo visst er det så Tyresö, skulle ha trengt Dit innlegg for noen år siden i en annen tråd, da vi talte om nettopp salt og cement. Det var ingen da som trodde på dette, så jeg måtte stå der alene med min viden:S

Vil også tilføje i denne tråd, at det gælder om at vide blandingsforholdet, ved man det ikke, så læs på sækken/posen.

Jo selvfølgelig læser man jo på sækken, hvad blandingsforholdet er. Men så er spørgsmålet, hvad skal dette støbes med for også at holde til salt? For det ser jo nu ud til, at det heller ikke er muligt at bruge beton.

Tyresö
Selvom du blander til en herrejösses-kvalitet med beton, så forvittrer selv den betonen af salt - forskellen er, at det tager lidt længere tid. Naturlovene er ganske enkelt sådan, at salt ødelægger alle slags beton + at salt gør, at armeringsjernene ruster op inde i konstruktionen.

Brug aldrig salt på en betonkonstruktion! Brug rent grus eller sand for at modvirke glatføre.

Som svar på dit spørgsmål om, hvad du skal støbe med for at det skal tåle salt, svaret er: intet! Der findes intet støbemateriale, der tåler salt, sådan er naturlovene.

Ok så ved jeg det, troede ikke det var så følsomt men så må jeg bruge noget helt andet i stedet eller tage en snak med mor om at bruge sand i stedet lige der. Men så takker jeg for informationen her, tak alle!

/Göransson

MEN det kan være noget andet også, jeg fik en halv sæk over af murbruk så jeg støbte et brønddæksel med armering og alt men efter nogen uge så kunne det lade sig gøre at tage armeringen ud. Dette var om sommeren og her saltes kun maden.

Jeg overvejer hvordan det er med murningen inde i væggen, det blev bygget over ret omgående så det er vel løse sten der.

Protte

Ja, det lyder jo lidt underligt det der. Mørtlen var vel måske ikke præcis nykøbt i mit tilfælde, men havde stået tørt og var måske et år gammelt eller så, hvilket jeg synes burde være ok, men der har været saltet ret så kraftigt her i vinter på grund af den største mængde sne, vi nogensinde har fået her, så i mit tilfælde, baseret på hvad der er sagt her, er jeg nok til 99.9% sikker på, at saltet er årsagen.

I sommerhuset, som er en hel del år gammelt, blev det bygget med mørtel og som vand blev der brugt saltvand fra havet.. jeg tør næppe røre ved fugerne. Det er stabilt altså, men den yderste overflade er som et fint pudder, der falder af bare man kigger på det.

B
får tipse om "töutansalt"

Tyresö
Jeg kan tilføje, at jeg har rigtig mange betonkontruktioner på min store indkørsel - bl.a. en pladsstøbt betontrappe med repos.

Du kan gætte, om jeg var ved at få hjertestop, da jeg så min kone hælde salt over hele trappen!!! Til trods for at jeg altid bruger fabriksblandet beton, som har en kvalitet, der er langt over konstruktionens krav.
Jeg var ved at eksplodere og tog vandslangen ud og skyllede al salt væk - selvom jeg på den måde lavede en skøjtebane af indkørslen - intet salt på mine betonkontruktioner!

Det blev et h-l arbejde at gruse al isen væk, jeg havde skabt. Men min kone vil bestemt ikke salte mere på vores grund.

B
man bliver lidt sur, når betontrapper mishandles af meget salt. bare fordi ejendomsfunktionærer stoler så meget på salt, nej grus eller bruge sig af "töutansalt" i værste fald.

Tyresö
saturnus sagde:
Tyresö sagde:
Salt virkelig ødelægger alt, der er støbt.

Jo, det er rigtigt, Tyresö, jeg kunne have brugt Dit indlæg for nogle år siden i en anden tråd, da vi talte om netop salt og cement. Der var ingen dengang, der troede på dette, så jeg måtte stå der alene med min viden:S

Vil også tilføje i denne tråd, at det gælder om at kende blandingsforholdet, hvis man ikke ved det, så læs på sækken/posen.
Hahaha, jeg forstår dig. Jeg kan bare henvise til alle tråde, der handler om håndværkerkaos. Jeg ignorerer nu de tråde på grund af alt det kaos, der er baseret på total uvidenhed og en overtro på, hvordan virkeligheden er (burde være) - virkeligheden er ikke sådan.

Det er desuden ikke håndværkerne, der har skabt skattevæsenets regler.

Salt for beton er omtrent som kryptonit er for supermanden. Håber at alle i forummet holder op med at salte deres betontrapper og carportplader nu.

• Synes
Victor L
  • Laddar…
Ja selvfølgelig, Töutansalt er jo en variant, må lige undersøge dette og tvinge det på mor for beton eller lignende skal bruges, for trappen er ikke fastgjort i husvæggen med andet end dette.

Tyresö sagde:
saturnus sagde:
Hahaha, jeg forstår dig. Jeg kan kun henvise til alle tråde, der handler om håndværkertjafs. Jeg ignorerer nu de tråde på grund af alt tjafset, der er baseret på total uvidenhed og en overdreven tro på, hvordan virkeligheden er (bør være) - virkeligheden er ikke sådan.

Det er desuden ikke håndværkerne, der har skabt skattemyndighedernes regler.

Salt for beton er omtrent som kryptonit er for Stålmanden. Håber at alle på forummet stopper med at salte deres betontrapper og carportsplader nu.

Præcis, men hvordan var det med dem, der burde vide bedre, dem der blandede beton til Ölandsbron. Man tog vist vand fra Kalmarsund, = brakvand, så skaderne lod ikke vente på sig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.