Jeg skal bygge en støbeform til en sokkel til en mur og har nogle hurtige spørgsmål.

* Behøver jeg fiberdug mellem makadam og sokkel? (så betonen ikke løber ud)

* Hvor tyk minimum bør en sokkel til en 2 meter mur være?

* Soklens bredde bliver ca. 60-70 cm, er det nok med jern på siderne eller bør jeg satse på måtte?

Den tog ikke op rigtig hvad jeg havde tænkt mig. Mere at støbe i en ublock.

Jeg skal støbe en sokkel for muren på 20 cm 8-16 makadam. Dette er på niveau med husets fundament (kælder).

Jeg vil derfor ikke gå dybere pga. dræning. Så jeg kan ikke støbe i en grøft. Men må stole på en stærk sokkel som jeg forankrer i husets fundament.

På den anden ende bliver det en 90 graders bøjning med yderligere mur. Bliver vel som en kontrefour da.

Målene bliver 3*3 meter på 2m højde.

Flere tips?

Du behøver ikke have dug på makadamen.

Spørgsmålet er, om du virkelig skal forankre sålen i huset, der er så en (lille?) risiko for, at du river huset fra hinanden, hvis muren bevæger sig i forhold til huset.

Det siger du.. hmm. Har en lille bjergklippe på den modsatte side. Måske forankre der i stedet.

strevert sagde:
* Sålens bredde bliver ca. 60-70 cm, er det nok med jern på siderne eller bør jeg satse på måtte?
Forstår ikke hvordan du mener?
Jern på siderne? Mener du i den kommende murs længderetning?

Ja præcis. Længdegående armeringsjern

Net i bunden plejer at være nok, afhænger lidt af hvilke belastninger der vil påvirke grundsulen.

Nu har jeg intet net men 10 og 12 mm jern derhjemme. Så er det nok med 2-3 sådanne langsgående på en sål på 3000*600*100 forstår jeg det som

strevert sagde:
Ja precis. Längsgående armeringsjärn
Du bør nok have noget på tværs også.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.