Hej,
har en gæstehytte 4x6 meter, som jeg planlægger at forlænge til 4x12 meter. Skal forlænge 3 meter fremad og 3 meter bagud.
Gæstehuset står i dag på en uisoleret betonplade.
Skal derfor støbe 2 nye plader á 3x4 meter.

Er der nogen mening med at gøre disse to plader isolerede? Typ kant-element-celleplast osv..

Eller skal jeg bygge en form af træ og blot armere?

Tanken er, at gulvet i den eksisterende gæstehytte skal bygges ventileret på en eller anden måde. Og så måske det samme i de nybyggede dele?

/K

Med ventileret gulv klarer du jordfugten uden problemer, men på den anden side får du meget bedre energieffektivitet, hvis du vælger at isolere pladerne.

Overvejer du at have vandbåren gulvvarme? I så fald kan du måske støbe de eksisterende plader 15 cm højere end pladen i den eksisterende gæstehytte, derefter lægge plast + 10 celleplast + 5 cm beton med gulvvarme i den gamle del. Så får du vandbåren gulvvarme i hele hytten, og du burde kunne lave hele støbningen i én omgang. Du mister dog lidt gulvhøjde indeni, men ikke meget mere end hvis du bygger med ventilerede gulve, og jeg tror, at denne løsning kan blive både bedre og billigere end f.eks. et nivellgulv. Nivellgulv koster omkring 1000 kr/m², celleplast og beton er betydeligt billigere.

Mmm. Ok. Har overvejet i de baner også. Men er lidt bekymret over fugtvandringen opad fra den eksisterende plade. Hvad vil der ske i laget mellem den eksisterende plade og dampspærre (plastik)? Vil der ikke blive en fordampning der?

Det kan tænkes, at det bliver lidt fugtigt der, det kan nok være fornuftigt at behandle pladen med antimögelmiddel, inden man lægger plasten på. Men overordnet set skal det nok ikke være et problem, hvis du har lidt fugt under plasten. Den kommer jo ikke igennem dampspærren. For en sikkerheds skyld kan du jo lægge dobbelte lag bygningsplast under cellplasten.

Og gulvvarme ville jo have været dejligt i halvdelen af hytten iaf. Hvor det skal være netop gæstehytte. Den anden halvdel bliver værksted.
Jeg har læst lidt om omvendt fugtvandring. Og det ser ud til, at de fleste mener, det ikke er passende at isolere og støbe ovenpå en eksisterende uisoleret plade sammen med gulvvarme.
Så jeg er lidt rådvild..

Hvilke problemer ser du med omvendt fugtvandring? Det gør jo ikke noget, hvis betonkagen under plastikken bliver lidt våd.

Tænker at hvis det bliver vådt, så bliver det mug. Og at lugten fra muggen spreder sig op trods plast.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.