Jeg og bossespecial er konstruktører, og det er grunden til, at vi har styr på det her.
Det er muligt at støbe plintene nu og støbe pladen senere, hvis du vil. En del af kantbjælkerne vil nok stå direkte på klippe. Hvis du vil minimere antallet af plinter, kan du bruge kraftigere kantbjælker. Pladen bliver fritbærende, så der bliver ingen krav på pakning mm = billigere.
Mikropæle, hvor det eventuelt er dybere, kan drives fra lastbil uden større etableringsomkostninger. Ellers er det dyrt at etablere for enkelte pæle. Sørg for at få á-pris på komplementærpålning på forhånd.
Jeg forstår, at det føles fristende at sætte i gang nu, når der ikke er nogen vægtbegrænsning på vejen. Hvornår er det meningen, at gravemaskinen skal starte op? Som nævnt ville det være godt at få fat i grundtegninger, inden de begynder at grave. Grundtegninger kan du få relativt hurtigt. Hvor i landet skal huset bygges? Det er ikke så dybe under størstedelen af huset, så at grave for piller må være meget mindre omfattende end at grave alt ud og fylde igen?
Ja, det bliver jo meget dyrere efter, at dispensationen udløber, som jeg har forstået. Tanken er, at gravemaskinen graver ud ca. Uge 35-36 lige før de sprænger på den anden grund og derefter kører masserne direkte. Byggeriet er i Torslanda, Göteborg.
Diskuterede forskellige grundlægningsomkostninger med entreprenør lidt groft og fik frem disse tal.
Kort sagt:
1. Grave ud: 844 kkr, ca. 784 kkr med gratis masser
2. Pålning: 570 kkr
Pålning/pilning klart billigere ud fra dette. Tror I ovenstående kan stemme nogenlunde?
Nu har jeg gravet prøvehuller en omgang til for at forstå jorden bedre, men jeg føler mig snarere mere forvirret over, hvilken fundamenteringsmetode der er mest hensigtsmæssig. Med de nye prøver ser dybden ud til at ligge omkring 2-2,5 m over husets hele 171 m2. Med lidt planering får jeg deponeringsbehovet til næsten 600 m3 og opfyldningsbehovet (med forskellige fraktioner) ca det samme.
Ud fra to forskellige tilbud (blåmarkeret) og jonglering med tal har jeg følgende to alternativer. Alternativ A tager udgangspunkt i gratismasser. Angående B er jeg usikker på, om jeg har medtaget alle ekstraomkostninger, så input modtages gerne. Men hovedspørgsmålet er, hvordan man skal veje disse mod hinanden.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.