Håber først og fremmest, at dette er det rigtige sted, ellers håber jeg på forståelse, eller at nogen mod flytter tråden!

Er i gang med at ordne lidt ude i sommerhuset.
Skal sætte en "løbeline" op i haven til vores hund.

Dette kræver, at 2 stolper på ca. 2-2,5m sættes op i hver ende.

Disse stolper skal støbes fast. Og de skal sidde godt.

Det er ikke tale om nogen grizzlybjørn der skal fastholdes, så jeg bekymrer mig ikke for, at stolpen bliver revet op med det samme ;P

Men der er dog en overhængende risiko for, at stolpen begynder at "slakke" efter nogen tid pga. belastningen. Dvs. at den vil vugge mere og mere fra side til side.

Hvordan skal man støbe fundamentet for denne, for bedst stabilitet på sigt?
Vil gerne undgå, at det begynder at give sig og blive løst allerede det første år.

Skal man grave et hul og støbe direkte og smide armering i, skal man købe færdigstøbte stolpesokler osv...

Hvor stort og dybt behøves det?

Håber på svar!

/Tobbe

Hej

En 300:- jorborr fra jula.se sen så laver du en tre- eller firebenet plint, hva'?

http://www.geocities.com/skurupsborren/plintgjutning.html

Hvad angår armering, plejer jeg at skære dem længere end hullet og derefter spidde dem ned i jorden nederst i hullet, så de står centreret af sig selv. Med en firebenet plint ifølge billede, er det godt at svejse/ eller binde sammen de fire jern i toppen ordentligt før støbning. Eventuelt et femte ben lige ned i plinten hvor du støber et galvaniseret vandrør i den rette længde, som bliver din stolpe.

ppalm sagde:
[link]

.
Interessant metode!

Men det de skriver i kommentaren stemmer dårligt:
"Gennem at betonen overalt hviler mod jord som ikke er efterfyldt eller
rørt påvirkes plinten ikke af frost. "

Dette er ikke sandt. Muligvis kan man forestille sig at de fire ben holder plinten
bedre end traditionelle plinter ved frostudvidelser?

ppalm sagde:
hvad det angår armering så plejer jeg at skære til længere end hullet er og derefter sømme den ned i jorden nederst i hullet, så den står centreret af sig selv.
Hvad jeg har hørt, så er dette ikke passende, da armeringen ruster da!

selv ville jeg have slået et 1200mm rør ned i hver ende og sat en stolpe ovenpå.
Sidder som bjerget rør sig sjældent, ser pænt ud m.m.

Denne metode bruges når man skal montere stakitter bl.a.
Skulle jorden kun bestå af sand ned til en meters dybde, ville denne metode selvfølgelig ikke være af interesse.
Mvh

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.