I
Hej,

Jeg er i færd med at skifte friskluftsventilerne i kælderen til Fresh med filtermuligheder. De som sidder der i dag er store åbne tallerkenmodeller som er ca. 20x20 cm.

Rund ventilationskanal i en kældervæg med synligt gitter og tydelig ru overflade. En tommestok måler diameteren indvendigt.

De nye jeg tænkte at sætte der ser sådan ud:

Luftventil med filter og kondensbeskyttelse, justerbart luftindtag. Til erstatning af eksisterende ventiler. Produktnavn: TL C, artikelnummer: 249837.

Stussen er cirka 11x11 cm, så jeg skal fjerne det som sidder der og bruge mørtel (C-mørtel). Dette har jeg ikke gjort før, så mit spørgsmål er, hvordan det foregår. Støber man stussen fast, altså blander mørtel som er tilstrækkelig tyk til at forme, og så trykker man stussen der, hvor man vil have den? Eller bygger man op med mørtel, lader det hærde helt i nogle uger og borer hul for at fastgøre stussen? Hvordan sikrer man, at mørtelen får en god og holdbar opbygning, så den ikke går i stykker, når man borer i den? Man vil jo heller ikke have for meget mørtel bagved, det ville jo være en fordel, hvis man kan fjerne tingene efter et år og støvsuge i gangen.

Min tanke er altså bare at gøre gangen pænere, jævne den af, sætte et insektnet og derefter montere en ny indvendig del med filter.

Jeg ville have gjort ifølge alternativ 1, altså blandet lidt tykkere mørtel som jeg derefter ville have trykket fast inderdelen i. Alternativ 2 virker mere besværligt og støvet og svært at få inderdelen til at sidde fast.

Når jeg har skiftet ventiler i kælderen, har jeg købt både ude- og indedel med plastrør imellem og derefter brugt fugeskum.

I
Henningelvis Henningelvis sagde:
Jeg ville have gjort ifølge alternativ 1, altså blandet en lidt tykkere mørtel som jeg derefter ville have trykket den indvendige del fast i. Alternativ 2 virker mere besværligt og støvet, og det kan være svært at få den indvendige del til at sidde fast.

Når jeg har skiftet ventiler i kælderen, har jeg købt både udvendig og indvendig del med plastrør imellem og derefter brugt fugeskum.
Ja, alternativ 1 lyder bedst.

Jo jeg ved, normalt sætter man plastrør, men her tænker jeg, at det er nok at jævne ud, dels ved at hugge lidt rester bort men også ved at jævne ud med mørtel. At sætte rør kræver i dette tilfælde, at jeg flytter gitteret ned på ydersiden for at få den rette hældning, det bliver simpelthen meget mere arbejde for meget lille nytte.

I
Okay, huggede den gamle inderdel væk, huggede unødvendig brug i gangen væk, kom til at hugge lidt for meget, så det måtte repareres lidt på ydersiden!

Klippe og limede insektnettet (alum) fast med MS Polymer.

Begyndte at bygge op til inderdelen, men det var virkelig ikke let uden nogen form for skelet, man havde brug for ret tykt materiale og måtte arbejde med hænderne for at bygge det tilstrækkeligt op indeni. Den øverste del kunne ikke lægges nu, da den nederste del har brug for at hærde lidt mere, måske kan det lægges i morgen.

Væg med udsparing, plastikdækket, ventilationshul justeret med vaterpas. Klar til indersiden af byggeri. Murværk skal tørre før næste trin. En åbning i en væg med groft puds, et indsat insektnet og en delvis revnet overkant. Detaljer af byggeri eller renovering vises tydeligt. En ventilationsåbning i væggen fikseret med mørtel, omgivet af maskeringstape på hvidt materiale, med en metalbeslag ovenfor. Rund åbning i væggen, omgivet af sandmørtel. Ujævn overflade og beskyttende tape omkring. Træmateriale i øverste kant. Et ventilationsrør i væggen med omgivelser af hvidt materiale og mørtel. Røret er justeret med vaterpas og omgivet af en rektangulær kant. Ventilåbning med retvinklet ram fyldt med mørtel. Insektnet installeret i centrum og ru kanter synlige omkring åbningen. Synlige træstrukturer over. En nærbillede af en ujævn, murstensvæg med en firkantet åbning, der viser grove teksturer og lag af mørtel. Rund åbning i væggen, omgivet af sandmørtel. Ujævn overflade og beskyttende tape omkring. Træmateriale i øverste kant.

Justere røret med vaterpas, så det er lige på alle led.

I dette tilfælde behøver kraven at stikke lidt ud, for at inderdelen kan klikkes på, i værste fald antager jeg, at man også kan skrue den på. Dog.

Skal på og vande det lidt i morgen, så det ikke sprækker.

Har 5 lignende ventiler mere at lave, er ikke så sikker på, at jeg vil gøre det samme der, og hvis jeg gør, vil jeg sandsynligvis bygge nogen form for struktur til brug, som holder inderdelen. Det føltes ikke som om, det er sådan profferne gør, sandsynligvis er det fugeskum, de fleste bruger.

Edit: Øverst i gangen er der en slags træmateriale, i midten af gangen er der en ca. 8 cm bred rille (hvor man kan se, at der stikker sort papir ned, eller hvad det nu er). Jeg forsøgte at fylde op med brug her, men det gik selvfølgelig ikke, det faldt bare ned igen. Jeg håber, det ikke er et problem, at der kommer luft mellem indervæggene der. Ellers antager jeg, at man kunne krølle aldersbestandig plast sammen og presse op i rillen.

• Synes
olaf2
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.