Hej,

Jeg skal støbe fundamenter og vil have dem i samme højde. Min idé er at støbe i to trin, da terrænet hælder. Forskellen mellem højeste og laveste punkt er ca. 700 mm.

Dag 1. Støbe fast alle støberør og armeringsjern i en mindre mængde beton.
Dag 2. Afkorte alle støberør, så de er lige høje, og fylde støberørene op.

Hvad tænker I, som har mere erfaring end jeg?
  • Er det i orden at støbe i to trin, eller bliver fundamenterne ikke lige så stærke?
  • Behøver jeg at prime mellem støbningerne?
  • Er der noget andet, jeg skal tænke på?

Taknemmelig for alle svar.

Venlig hilsen
Johan

Det skal ikke være nogle problemer, hvis armeringen går lige igennem begge støbninger.

Tak for svaret. Det er tanken. Og der behøves ingen primer?

Nej

Vibrer plintene ordentligt, så der ikke bliver luftlommer i samlingen.

...men hvorfor?

Bor i dubb om bjerget hælder.
Ved hjælp af laser, slangpass, vaterpas eller hvad du har, markér og skær rørene.
Fikser rørene.
Støb til færdig højde.

Ja det måske er bedre at gøre det i et trin. Jeg forestiller mig bare, at det er lettere at fixe rørene først med hjælp fra beton og så sikre, at de ender på den rette højde.

Hvis du støber justerbare stolpesko ind til at fastgøre bærelinjen i, så spiller det ikke så stor en rolle, hvor høje plintene bliver.

Skal have et attefallshus på stolperne, og hvad jeg forstår af stolperingene, så skal man ikke have nogen stolpesko, men stille gulvbjælkelaget direkte på stolperne. Men jeg må tjekke med leverandøren, før jeg bestemmer mig for, hvordan jeg skal gøre.

Jeg gjorde det samme nu i foråret, da jeg satte stolper til et attefallshus (fra keostugan (som var skidt i øvrigt)), men da lod jeg rørene stikke et par centimeter over færdig højde, så målte jeg højden på betonen, samtidig med at jeg støbte.

De små variationer, der blev, kompenserede jeg med et eller to lag ekstra underlagspap under bæringslinjen.

Ja, det kan være en mulighed. Jeg skal ringe leverandøren på mandag, så får vi se, hvad de siger. Trist at dit hus var skrot. Håber ikke jeg også har købt skrot (Sorsele stugan).

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.