Jeg skal støbe et antal fundamenter til en terrasse/udeplads, intet tag, glasvinduer eller noget særligt ellers. I vores jord er der uhyrlige mængder af sten, alt fra små til 100-150 kilos. Der er udgravet ca. 50 cm over hele området, og der skal jeg nu lave huller til fundamenterne. Ikke mere end 70-80 cm, for sådan er det gjort tidligere på en ældre terrasse. Men da jeg gravede et sted, kunne jeg kun komme ca. 10 cm ned, så ligger der en kæmpesten under. Men taget i betragtning af at jorden er meget hård og der er mange sten, kan jeg gøre sådan tror I?
1. Bore i stenen og skyde et eller par armeringsjern ned i stenen, der peger op
2. Bygge en lille "skråkant" rundt om stenen med grus/mindre sten, Illustration af byggeplan med betonrør, armeringsjern i stor sten, jordhøj omkring rør og fundamentssten under jordoverfladen. hælde beton ud på stenen og derefter trække formrøret på over armeringsjernene og sørge for, at det fæster i "bunden".
3. Støbe røret færdigt
4. Tilbagefylde omkring røret.

Eller hvordan kan man ellers gøre, hvis man nu skal have fundamentet ved stenen, og man udelukker at grave stenen op? Vedlægger billede af, hvordan jeg tænker...

Ingen problemer overhovedet med at gøre som du har tænkt. Sådan gjorde min far, da han byggede sommerhus i 70'erne. Huset har stadig ikke sat sig. Vær bare omhyggelig med, at det er en stor sten, føl efter så den er virkelig stum med spettet.

arne sagde:
Inga problemer overhovedet med at gøre som du har tænkt. Sådan gjorde min far, da han byggede sommerhus i 70'erne. Huset har stadig ikke sat sig. Vær bare omhyggelig med, at det er en stor sten, føl med kobenet, at den er virkelig stum.
Ok! Lyder jo som en acceptabel løsning så, har sommerhuset stået så længe, så må en terrasse også kunne gøre det. Tak for svar :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.