Hej.
Jeg skal støbe en sokkel til en flagstang. Nu har jeg jordvarme gravet ned i hele haven, hvilket gør, at der er frost i jorden om vinteren. Jeg gravede lidt nu i slutningen af april og kommer ned ca. 35 cm, før det er stenhårdt i jorden.
Kan man støbe en sokkel, selvom man ikke kommer ned til frostfrit?

MVH Kristofer

Du vil nok ned til frostfrit... ellers vil frosten skubbe din flagstang op...

35 cm er lidt for et flagstangsfæste, hvis det ikke er en lille flagstang.

/ATW

A ArneTW sagde:
Du vil nok ned til frostfrit... ellers vil frosten trykke din flagstang op...

35 cm er lidt for et flagstangsfundament, hvis det ikke er en lille flagstang.

/ATW
Når frosten slipper, kan jeg jo grave ned til meteren, som er nødvendig.. Men der kommer jo frost næste år igen..

Hæld en sæk kul og tænd op i det, så kan du grave færdig i morgen.

• Synes
hus520
  • Laddar…
A ati sagde:
Hæld en sæk kul i og tænd op for det, så kan du grave færdig i morgen
Tænkte mest på, hvordan det bliver næste vinter? Vil frosten skubbe op fundamentet? Jeg har desværre ingen god plads at stille flagstangen på grund af jordvarmen.

Jeg ved ikke, hvor stort fundament du skal bruge til en flagstang. Men når frosten er gået ud af jorden, kan du jo grave dybere, som du skrev, og støbe fundamentet. Og så kan du jo grave op rundt om og lægge styrofoam eller tilsvarende for at forhindre, at frosten går ind og løfter det op. Det burde være nok at lægge en 100's styrofoam cirka 120 cm ud fra fundamentet hele vejen rundt. Derefter kan du lægge jord over og en ny græsplæne eller hvad der nu er for overflade.

Da jeg fik en flagstang i gave, blev der gravet godt dybt til fundamentet her i Sthlm. Jeg målte ikke, men det var sikkert 100-120 cm dybt.

A ArneTW sagde:
litet
Glem ikke at plintebunden skal blive stor og absolut plan, dvs ikke rundt udgravet i bunden.

Tror heller ikke det er optimalt at stille flagstangen ovenpå jordvarmeslangen...

Det måske virker, men jeg ville bekymre mig.

/ATW

Tomture61
  • Synes
pjgb
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 sagde:
Sluta grav , anvend jordbor .
[link]
Men det måske føles besværligt at rejse hele vejen til Skåne da han kun sælger på stedet :)

Tomture61
N Nizztos sagde:
Men det kan føles besværligt at rejse hele vejen til Skåne, da han kun sælger på stedet :)
Så det bagefter, men en forbandet god jordbor, med et skær i starten (y)

Jeg gjorde som nogen skrev, hældte en pose grillkul i og tændte op. Det lå og glødede i hullet natten over, og dagen efter kunne jeg grave mig ned til en meter. Ca. 60 cm nede var der så ingen frost, som jeg bekymrede mig for.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.