singel - ”koll.: rundede småsten (kieselsten l. små rullesten l. klappersten)”
makadam - ”koll.: knust sten af 2 à 5 cm i tværsnit som bruges især til hårdgøring af vejbane; også om vejbane som er belagt med sådan sten.”
Hvor henne er de ikke enige?
Kan du ikke læse en hel sætning som desuden er den første?
Eller er dit problem værre end det?
Er det forkortelsen af i særdeleshed som du ikke forstår i SAOB?
äv. (og nu om dage især) dels om småsten l. groft grus (l. materiale bestående af begge dele) af bestemt dimension (nu om dage almindeligvis en størrelse af 100—7 mm i tværsnit) og med teknisk anvendelse (særligt som fyldmateriale i beton), dels om (bl.a. som belægning på stier l. gårdspladser anvendt) groft knust grus
Klarer du ikke at læse en hel sætning som desuden er den første?
Eller er dit problem værre end det?
Er det forkortelsen af i synnerhet som du ikke begriber i SAOB?
äv. (o. numera i sht) dels om småstenar l. grovt grus (l. material bestående av bådadera) av bestämd dimension (numera vanl. en storlek av 100—7 mm i genomskärning) o. med teknisk anv. (särsk. ss. fyllnadsmaterial i betong), dels om (bl. a. ss. beläggning på gångar l. gårdsplaner använt) grovt krossgrus
SAOL gør tilsyneladende ingen forskel på singelkross og singel som man gør i anlægsindustrien
Bare en hurtig googling kan du se i forhandlernes pris/produktlister at de adskiller makadam, singelkross og singel.
Du spurgte hva forskellen var men kan ikke tåle svaret fordi en akademisk tekst ikke siger præcis det samme som branchen der anvender råvaren.
Bestiller du singel men vil ha noget som går at padda/kompaktera kommer du få et helvede.
SAOL gør tilsyneladende ingen forskel på singelkross og singel som man gør i anlægsindustrien
Bare en hurtig googling kan du se i forhandlernes pris/produktlister at de adskiller makadam, singelkross og singel.
Du spurgte hvad forskellen var men kan ikke tåle svaret fordi en akademisk tekst ikke siger præcis det samme som branchen der bruger råvaren.
Bestiller du singel men vil have noget der kan padda/kompaktere vil du få et helvede.
Hvis du skulle prøve at læse rigtig langsomt igennem i SAOB.
Måske, men kun måske, ville du kunne forstå en smule mere.
Prøv gerne at læse mit indlæg igen.
Helst flere gange.
Måske forstår du hvad "håller inte riktigt med" betyder?
Hvis du skulle prøve at læse rigtig langsomt fra SAOB.
Måske, men kun måske, ville du kunne forstå en smule mere.
Helst flere gange.
Måske forstår du, hvad "håller inte riktigt med" betyder?
Nu har jeg ikke læst langsomt fra SAOL, men du kunne måske være venlig og sammenfatte, hvad akademiet mener på hverdagssvensk og arrangere en afstemning her på Byggahus, så vi kan se, om det stemmer overens med den gængse opfattelse, hvilket burde være, at makadam er et knust materiale uden 0-fraktion, og singel er naturgrus uden 0-fraktion.
Om du skulle forsøge at læse rigtig langsomt op i SAOB.
Måske, men bare måske, kunne du forstå lidt mere.
Helst flere gange.
Måske forstår du, hvad "håller inte riktigt med" indebærer?
Jeg forstår ikke, hvorfor jeg fortjener en så dårlig tone fra din side. Du stillede et spørgsmål, som jeg venligt svarede på.
Men ud fra dine efterfølgende svar var det meget tydeligt et ledende spørgsmål. Du har fundet en tekst fra en troværdig kilde og stillede helt klart spørgsmålet i hensigt at kunne komme springende med SAOB og lege dygtig, fordi din kilde viser det modsatte af, hvad alle andre henviser til mellem de to termer. Jeg tror ikke, du er narcissist, men da du havde en tanke med spørgsmålet fra starten, hvor vil du hen?
Jeg orker ikke diskussionen længere, for den vil ikke føre nogen steder hen, når du hviler fuldt ud på SAOB, og jeg på anden erfaring.
Jeg forstår ikke, hvorfor jeg fortjener en så dårlig tone fra din side. Du stillede et spørgsmål, som jeg venligt svarede på.
Men ud fra dine efterfølgende svar var det meget tydeligt et ledende spørgsmål. Du har fundet en tekst fra en troværdig kilde og stillede helt klart spørgsmålet med det formål at kunne komme springende med SAOL og lege dygtig, fordi din kilde viser modsat af, hvad alle andre henviser til mellem de to termer. Jeg tror ikke, du er narcissist, men eftersom du havde en tanke med spørgsmålet fra begyndelsen, hvor vil du hen?
Jeg orker ikke diskussionen længere, for den vil ikke føre nogen steder hen, når du hviler fuldt på SAOL, og jeg på anden erfaring.
Jeg har været konsekvent i at referere til SAOB. Ikke noget andet. Hvorfor du påstår, at jeg skulle referere til "SAOL" er for mig ubegribeligt.
Tilbage til emnet. Skitserede lidt. Fliserne er jo 400x400. Udedelen på 1050 bred passer lige præcis. Så jeg tænker, at jeg skarver ind 3 kolonner med 50 mm stykker, så den står lidt mere centreret. Vil også have lidt margen, hvis man skifter udedelen i fremtiden. Nibe S2125-8 er jo f.eks. 1130 mm og ville ikke have fået plads på 1200 mm.
Bliver sikkert godt, selv ville jeg have nøjedes med et par fliser, måske en spand grus hvis underlaget er ujævnt.
Jeg overvejer også bare at grave ud og lægge 4 fliser, én per ben, og derefter bare lægge 1-2 cm singel så fliserne bliver dækket. Det bliver lidt nemmere at gøre, og hvis man har brug for at hæve en flise i fremtiden, bliver det lettere.
Jeg overvejer også bare at grave ud og lægge 4 fliser, en per ben, og så bare lægge 1-2cm singel så fliserne dækkes over. Det bliver lidt nemmere at gøre, og hvis man skal hæve en flise i fremtiden, bliver det lettere.