Skal sætte en Mitsubishi Ecodan udedel (vægt ca. 111kg). Da jeg alligevel har en overskuds bunke med gamle havefliser tænkte jeg bruge dem. Burde række at grave ud 40-50cm, lægge singel, en form for måtte mod ukrudt, sand og til sidst fliser. Har et nedløbsrør lige ved siden af, hvor kondensvandet løber ud i.
Set at nogle støber en plade, men jeg er ikke så erfaren med det. Er der nogle ulemper ved at bruge fliser i stedet? Synker lettere? Mere ukrudt?
Det jeg kan forestille mig kan ske er vel muligvis, at hvis kondensvand ikke ledes bort, så kan isen flytte på pladerne, så udedelen ikke længere står plant, eller at vægten fordeles lige, og det begynder at rasle, men hvis du ved hjælp af varmesløjfe kan forhindre frysning hele vejen, så bør det kunne undgås, tænker jeg.
Har lige (i sommeren til den nye LVVPn) lavet en kombi.
Gravede ca. 10 cm ud, på med singel, derefter 30x30 havefliser i beton, byggede ramme rundt om disse og på med tyndt armeringsnet, så letbeton.
Efter LVVPn på plast har jeg lavet fald væk fra huset og lagt varmekabel under for at sikre, at der ikke vokser en isknold nedenunder.
Fungerer vidunderligt
Tak, så er der nok ikke nogen større problemer. Spottede lidt ekstra i kvarteret på morgenpromenaden i dag. De fleste ser ud til at have stillet deres direkte på belægningen på jorden.
Hvad har du for type jord? Hvor længe har den ligget der uden nogen har gravet?
Så skal du nok ikke lægge singel men makadam, som ligger stille.
Aha okay. Lige ved huset ligger der allerede singel og sand, har ikke gravet, så ved ikke hvor dybt. Behøver kun at grave lidt i græsplænen. Tror ikke nogen har rørt det i 20 år i hvert fald.
Var ude i dag og målte lidt mere og testede pladerne.
Mål på udedelen er:
B: 1050mm
H: 1020mm
D: 480mm
Pladerne er standard 400x400mm. 3 stk. bliver altså 1200mm bredt, så det er lige på grænsen at bruge tre der. Det er muligt at forlænge, men det er kedeligt. I højden der har jeg 960mm, så der skal man dele pladerne. Men de delte stykker kan jo ligge inderst, det skal jo være 400mm fra væggen til udedelens luftindtag, hvad jeg har forstået.
For fanden bliver det måske lettere at støbe bare.
Kravl det ikke til, stil udedelen på et par haveplader eller lecasten. Hvis du støber, bliver det sværere den dag, du skal dræne, skifte VP eller bare komme af med spildevand fra pumpen.
Efter nogle år skal du måske justere, så er det jo bare at placere under opklodsning, hvis varmepumpestativets fødder ikke kan justeres tilstrækkeligt.
Så skal du nok ikke lægge singel men makadam som ligger stille.
Det virker nok med hvilket som helst grus under en udedel. Vil man have det rigtig "stille" vælger man jo hverken singel eller makadam men et grus med 0fraktion så det er muligt at padda eller trampe det.
Komplicer ikke tingene, stil udedelen på et par havefliser eller lecasten. Hvis du støber, bliver det vanskeligere den dag du skal dræne, skifte VP eller blot slippe af med spildevand fra pumpen. Efter nogle år skal du måske justere, så er det jo bare at lægge nogle mellemklodser under, hvis varmepumpestativets fødder ikke kan justere tilstrækkeligt.
Sandt, på den måde er det jo en fordel med plader. Men jeg gør nok som på billedet ovenfor, men tilføjer en halv plade i bredden (i alt 1400mm) så der er margin. Man vil jo helst lægge pladerne med hældning ud mod græsplænen, så regnvandet løber ud.
Hvad har du for type jord? Hvor længe har den ligget der uden at nogen har gravet?
Så skal du nok ikke lægge singel, men makadam som ligger stille.
Hvad er forskellen, ifølge dig, mellem singel og makadam?
Et lille klip og klister fra sælgere af makadam.
"OM MAKADAM 4-8 MM
Er et bjergmateriale, der anvendes som dræningsmateriale samt til indkørsler og grusstier. Vi tilbyder Makadam i en række forskellige størrelser/fraktioner.
Makadam 4-8 bruges for eksempel som overfladelag til havegange, gårdspladser, havegange, glatførebekæmpelse og i bede, men også som dræningsmateriale omkring husfundamenter."