Halløj
jeg er begyndt at kigge lidt på, hvad det ville koste at lave en mur i stedet for at have et hegn.
lecablokke var halvt så dyre som letbetonblokke, men overvejer at støbe og fylde ud med sten, har masser af sten i jorden på grunden.
men hvad er det, jeg i så fald skal bruge til at støbe med?
tak på forhånd /Jan
jeg er begyndt at kigge lidt på, hvad det ville koste at lave en mur i stedet for at have et hegn.
lecablokke var halvt så dyre som letbetonblokke, men overvejer at støbe og fylde ud med sten, har masser af sten i jorden på grunden.
men hvad er det, jeg i så fald skal bruge til at støbe med?
tak på forhånd /Jan
Hej Jan
Du bør under alle omstændigheder, når du bygger en mur, dræne et lag på 30-40 cm og fylde det med makadam, så der absolut ikke kan stå vand, der fryser ved "murfoden".
Desuden er der mindre arbejde med Leca/letbeton, da du slipper for at sømme forme, og også må blande mindre mørtel. Afslutningen bør løses med plade eller ordentlig afløb.
Med beton kan du bruge dine sten efter vask, hvis de ligger i størrelsen 10-40mm (afhængig af støbebredden), jeg plejer at bruge 8-16 naturgrus.
Med sand, grus/ballast og almindelig standard cement er det bare at køre på. Afhængigt af hvor udsat den er, må du vælge C-tal/blandingsforhold (plejer at stå på bagsiden af sækken).
Det går til mellem 300-450 kg cement/m3, og det er svært at opnå højere værdi end C30/37, når man blander selv.
Vibbe for at få luften ud.
MvH Jawen
Du bør under alle omstændigheder, når du bygger en mur, dræne et lag på 30-40 cm og fylde det med makadam, så der absolut ikke kan stå vand, der fryser ved "murfoden".
Desuden er der mindre arbejde med Leca/letbeton, da du slipper for at sømme forme, og også må blande mindre mørtel. Afslutningen bør løses med plade eller ordentlig afløb.
Med beton kan du bruge dine sten efter vask, hvis de ligger i størrelsen 10-40mm (afhængig af støbebredden), jeg plejer at bruge 8-16 naturgrus.
Med sand, grus/ballast og almindelig standard cement er det bare at køre på. Afhængigt af hvor udsat den er, må du vælge C-tal/blandingsforhold (plejer at stå på bagsiden af sækken).
Det går til mellem 300-450 kg cement/m3, og det er svært at opnå højere værdi end C30/37, når man blander selv.
Vibbe for at få luften ud.
MvH Jawen
Tak så meget for et meget godt svar 
stenene som vi har i jorden er lidt større end det, men hvis vi tager den mindre slags, ligger de på ca 1 dm eller lidt større. Men det burde vel fungere lige så godt med cement?
mvh Jan
stenene som vi har i jorden er lidt større end det, men hvis vi tager den mindre slags, ligger de på ca 1 dm eller lidt større. Men det burde vel fungere lige så godt med cement?
mvh Jan
Medlem
· Västerbotten, Skellefteå
· 416 indlæg
ja det er bare køre
jeg støbte en plade til et skur for et par år siden, og der manglede en halv kubik beton, da betonbilen var tom. Så vi tog lidt af hvert og "fyldte" ud med, der var store sten, og nogle havefliser røg også ned haha
Jeg støbte en støttemur til en kældertrappe i sommer og valgte da at bruge betonhulsten i stedet for at bygge form og støbe hele muren. Det var både prisvenligt og praktisk, men du har måske ikke behovet for at kunne tage jordtryk med muren. Under alle omstændigheder er formbygning både dyrt og lidt besværligt at få tæt og stabilt. Jeg ville have muret med leca alle dage i ugen, fordi det er så praktisk.
et spørgsmål er jo hvor høj skal du gøre muren og hvor tyk ?
og skal den være helt glat eller skal det se ud som den er bygget med stenblokke?
men en anden tanke kan være at lave muren af det som findes i sten og som nogle har skrevet, så er det ganske dyrt og tidskrævende at bygge form, og især hvis du skal støbe lidt højde på det, så skal det gøres godt
for skal du have den 1m over jorden, skal den gå ned 50cm i jorden, hvis ikke den har en bred fod som den står på, så kan du reducere lidt der men alligevel
så det jeg kan forestille mig kan fungere, er at støbe formen først (altså tage formspånplader og lave en ramme og lægge lidt armeringsnet, som du sætter lidt armering der stikker ind i øjnene her og der (som stikker op når du støber den) og så støber du op i rammen (hvis du bruger to eller tre tomme høje kanter), så får du segmenter og behøver ikke så mange forme, og når du har lavet nok, så laver du formen med dem og støtter op og derefter fylder du den tomme form med sten til den højde du skal lave første støbning men blander du i en tromler selv så tag bunden et stykke og så gå tilbage så du kan vibrere det sammen med det før og så fortsætter du sådan og da det tager sin tid, så vil det i bunden være hærdet helt og ikke trykke på formen når du begynder at komme et stykke op
men det vil kræves en del folk for at få flow på det, da en vil kræves til at fylde på med sten efterhånden som der støbes og en har travlt med at blande imens mindst en hælder i og vibrerer det ned
så bliver det måske halvdelen af volumen fra den sten I har lagt i eller måske betydeligt mere end så, så det gælder om at blande med passende stor grus så det kan komme ind overalt let
(bør tilføjes at dette var et forslag som jeg håber, at der kommer kommentarer på, om I som har lavet mange sådanne arbejder har meninger om mit forslag):blushing:
og skal den være helt glat eller skal det se ud som den er bygget med stenblokke?
men en anden tanke kan være at lave muren af det som findes i sten og som nogle har skrevet, så er det ganske dyrt og tidskrævende at bygge form, og især hvis du skal støbe lidt højde på det, så skal det gøres godt
for skal du have den 1m over jorden, skal den gå ned 50cm i jorden, hvis ikke den har en bred fod som den står på, så kan du reducere lidt der men alligevel
så det jeg kan forestille mig kan fungere, er at støbe formen først (altså tage formspånplader og lave en ramme og lægge lidt armeringsnet, som du sætter lidt armering der stikker ind i øjnene her og der (som stikker op når du støber den) og så støber du op i rammen (hvis du bruger to eller tre tomme høje kanter), så får du segmenter og behøver ikke så mange forme, og når du har lavet nok, så laver du formen med dem og støtter op og derefter fylder du den tomme form med sten til den højde du skal lave første støbning men blander du i en tromler selv så tag bunden et stykke og så gå tilbage så du kan vibrere det sammen med det før og så fortsætter du sådan og da det tager sin tid, så vil det i bunden være hærdet helt og ikke trykke på formen når du begynder at komme et stykke op
men det vil kræves en del folk for at få flow på det, da en vil kræves til at fylde på med sten efterhånden som der støbes og en har travlt med at blande imens mindst en hælder i og vibrerer det ned
så bliver det måske halvdelen af volumen fra den sten I har lagt i eller måske betydeligt mere end så, så det gælder om at blande med passende stor grus så det kan komme ind overalt let
(bør tilføjes at dette var et forslag som jeg håber, at der kommer kommentarer på, om I som har lavet mange sådanne arbejder har meninger om mit forslag):blushing:
tak for svarene!
jeg overvejer en mur, der er ca. 1 - 1,2 meter høj og måske 2,2 dec bred.
en tanke jeg har haft, er at drænere, støbe fast rør som bliver ca. 1 dec lavere end muren samtidig med, at jeg støber en grund, bygge en form som danner en sektion, mellem hver sektion mures en søjle, sektionerne får puds og hvid farve og søjlerne kun hvid farve.
rørene bliver lidt dybere end selve grunden, så de bliver rigtig stabile,
rørene plus armeringsnet burde vel være nok til at få en stabil mur?
og bygger man sektionsvis, kan man tage det lidt ad gangen.
nogle tanker om dette?
jeg overvejer en mur, der er ca. 1 - 1,2 meter høj og måske 2,2 dec bred.
en tanke jeg har haft, er at drænere, støbe fast rør som bliver ca. 1 dec lavere end muren samtidig med, at jeg støber en grund, bygge en form som danner en sektion, mellem hver sektion mures en søjle, sektionerne får puds og hvid farve og søjlerne kun hvid farve.
rørene bliver lidt dybere end selve grunden, så de bliver rigtig stabile,
rørene plus armeringsnet burde vel være nok til at få en stabil mur?
og bygger man sektionsvis, kan man tage det lidt ad gangen.
nogle tanker om dette?
Klik her for at svare