Hej!

Jeg har en overvejelse vedrørende at støbe en støttemur i to omgange i stedet for en.
Årsagen er, at det bliver lidt lettere at støbe den stående del, hvis man har den liggende del klar allerede.

Længden på muren er 30 meter totalt og højden 1.2 meter.
Ovenfor muren vil der så komme en skråning ifølge billede.
Muren støbes som et L-støtte for at kunne optage laster er det tænkt.

Håndtegnet diagram af en støttemur med mål, viser armeringspunkter og lag på lag struktur med grus, jord og sten. Indikerer mulige svage punkter.

Først bygger jeg en form, som i princippet bare er en ramme og sætter bøjede armeringsjern.
Skitse af støttemur. Viser en base med opadgående armeringsjern og bøjet armeringsmatte. Svag punkt markeret; sten ved fundamentet.

Så lægger jeg armeringsnet i midten.
Skitse af en L-formet støttemur med armeringsnet, stående armeringsjern og tegnet svag punkt. Indikerer placering af erosion fra vand.

Herefter fæster jeg armeringsnet ca. 0.5 meter op på armeringsjernene, der stikker op.
En håndtegning af en L-formet støttemur med armeringsjern og armeringsmåtter illustreret. En svag punkt er markeret ved samlingen.

Så støber jeg.
Skitse af en støttemur under konstruktion med viste armeringsjern og en antaget svaghedspunkt markeret.

Derefter former jeg, sætter armeringsnet helt op og støber den stående del.
Som I kan se på billedet der, har jeg peget ud, hvor jeg ANTAGER, at der vil være et svagt punkt.
Det er dette svage punkt, jeg er bekymret for (det vil også komme vand der, som eroderer den del, antager jeg over tid).
Tegning af en støttemur i L-form med fokus på en svag skarv mellem den liggende og stående del, markeret med pil og teksten "svag skarv?

Som en forstærkning kunne man have et antal armeringsjern, der går fra foden op og fæster i armeringsjernene, der findes i den stående del!?
Tegning af en L-formet støttemur med armeringsjern, pile der peger på en potentiel svag samling, samt tekst "svag skarv?" markeret.

Er det svage punkt i muren noget at bekymre sig om? Hvad er jeres tanker?
 
Forslagsvis støber du en klods i det inderste hjørne og lægger en ekstra armeringsjern der, som du binder til de bøjede armeringsstænger. Præcis som du påpeger, er det der, de store trækspændinger opstår.
 
Men den nemmeste måde er nok at bruge færdige L-støtter.
 
P petterovski sagde:
Men det enkleste er nok at bruge færdige L-støtte.
Tak for svar!
Har du mulighed for at tegne et lille billede af, hvad du mener med klack!?

Jeg har tænkt mig at støbe i indfarvet beton samt med mønstermatrix. Derfor vil jeg minimere alle andre trin for at kunne få det så godt som muligt.
 
Sort stregtegning af betonkonstruktion med rød armering i hjørnet, teksten "Najas här" indikerer specifikt område.
Jeg undskylder på forhånd for min meget dårlige paint-sketch. Sort farve=beton, rød farve=armering.
 
  • Synes
hempularen
  • Laddar…
Man kunne i princippet gøre som på dit sidste billede, problemet med den løsning er, at armeringen vil ruste, da den ikke ligger i betonen. Armeringen skal ligge i betonen med tilstrækkeligt dæklag, ellers ruster den.
 
P petterovski sagde:
Man kunne i princippet gøre som på dit sidste billede, problemet med den løsning er, at armeringen vil ruste, da den ikke ligger i betonen. Armeringen skal ligge i betonen med tilstrækkeligt dæklag, ellers ruster den.
Mange tak for dine svar og dit fine billede!

Det jeg tænker er, at man placerer armeringsjern udenfor betonen, så må man male det med tectyl.
Ja, den dér nudging i samlingen plejer man jo at se på fabriksfremstillede L-støtter.
 
Hej!

Jeg har støbt en L-mur for at kunne fylde op med jord omkring huset på forsiden. ca 90cm høj og 15m lang.
Nu har jeg tænkt længe over, hvordan jeg skal isolere muren fra jordmasserne.

Er det nok med en klassisk platonmåtte?
 
Huddingebo Huddingebo sagde:
Hej!

Jeg har støbt en L-mur for at kunne fylde op med jord omkring huset på forsiden. Ca. 90cm høj og 15m lang.
Nu har jeg tænkt længe over, hvordan jeg skal isolere muren fra jordmasserne.

Er det tilstrækkeligt med en klassisk platonmåtte?
Ja, det skal være tilstrækkeligt. Sørg bare for at have dræn i bunden, så du leder vandet væk.
 
  • Synes
Huddingebo
  • Laddar…
Jeg kommer til at lægge 110 drænrør med dug indeni.
Selvom jorden er knastør og mest består af grus og sand.

Er det mest platon, man plejer at have? Eller er der alternativer?
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.