Jeg har en overvejelse vedrørende at støbe en støttemur i to omgange i stedet for en.
Årsagen er, at det bliver lidt lettere at støbe den stående del, hvis man har den liggende del klar allerede.
Længden på muren er 30 meter totalt og højden 1.2 meter.
Ovenfor muren vil der så komme en skråning ifølge billede.
Muren støbes som et L-støtte for at kunne optage laster er det tænkt.
Først bygger jeg en form, som i princippet bare er en ramme og sætter bøjede armeringsjern.
Så lægger jeg armeringsnet i midten.
Herefter fæster jeg armeringsnet ca. 0.5 meter op på armeringsjernene, der stikker op.
Så støber jeg.
Derefter former jeg, sætter armeringsnet helt op og støber den stående del.
Som I kan se på billedet der, har jeg peget ud, hvor jeg ANTAGER, at der vil være et svagt punkt.
Det er dette svage punkt, jeg er bekymret for (det vil også komme vand der, som eroderer den del, antager jeg over tid).
Som en forstærkning kunne man have et antal armeringsjern, der går fra foden op og fæster i armeringsjernene, der findes i den stående del!?
Er det svage punkt i muren noget at bekymre sig om? Hvad er jeres tanker?
Forslagsvis støber du en klods i det inderste hjørne og lægger en ekstra armeringsjern der, som du binder til de bøjede armeringsstænger. Præcis som du påpeger, er det der, de store trækspændinger opstår.
Man kunne i princippet gøre som på dit sidste billede, problemet med den løsning er, at armeringen vil ruste, da den ikke ligger i betonen. Armeringen skal ligge i betonen med tilstrækkeligt dæklag, ellers ruster den.
Man kunne i princippet gøre som på dit sidste billede, problemet med den løsning er, at armeringen vil ruste, da den ikke ligger i betonen. Armeringen skal ligge i betonen med tilstrækkeligt dæklag, ellers ruster den.
Mange tak for dine svar og dit fine billede!
Det jeg tænker er, at man placerer armeringsjern udenfor betonen, så må man male det med tectyl.
Ja, den dér nudging i samlingen plejer man jo at se på fabriksfremstillede L-støtter.
Jeg har støbt en L-mur for at kunne fylde op med jord omkring huset på forsiden. ca 90cm høj og 15m lang.
Nu har jeg tænkt længe over, hvordan jeg skal isolere muren fra jordmasserne.
Jeg har støbt en L-mur for at kunne fylde op med jord omkring huset på forsiden. Ca. 90cm høj og 15m lang.
Nu har jeg tænkt længe over, hvordan jeg skal isolere muren fra jordmasserne.
Er det tilstrækkeligt med en klassisk platonmåtte?
Ja, det skal være tilstrækkeligt. Sørg bare for at have dræn i bunden, så du leder vandet væk.