5,836 læst ·
8 svar
6k læst
8 svar
Støbe med rørgravsand i stedet for betonsten?
Jeg kan egentlig ikke et jota om beton men det afhænger jo lidt af hvad man skal støbe. Et fundament til soluret eller tørrestativet kan jo være ok at eksperimentere lidt med, men ikke flagstangen eller plinter til et hus.
Skal lave en krybekælder med leca-sokkelblokke. Dog er det på klippegrund, og det vil stikke op mellem nogle af sokkelblokkene, så der havde jeg tænkt at fylde op med beton. Det er ikke store mængder, så jeg kan selvfølgelig købe nogle sække grovbeton, men nu havde jeg alle ingredienserne hjemme, så det ville jo være praktisk at kunne bruge dem.
Ja det går godt. Lidt forkert sigtekurve, men fx på vårbykrossen, hvor jeg plejer at hente, har man ikke engang betonknus men henviser til rørgravsgrus. Spørger du en rigtig cementgubbe, er det en dødssynd med helt uforudsigelig slutresultat, men i praksis bliver din blanding ikke mærkbart dårligere. Smid lidt ekstra cement i for at kompensere for, at der måske er for meget fint materiale.
Senest redigeret:
Du blander tingene sammen. Betonggrus er 0-8, præcis som rørgravsgrus. Derefter bruger man noget grovere som ballast, fx 8-16 makadam. Vil man have større sten fungerer det jo, men for små støbninger får man jo så problemer med, at stenene kiler sig fast osv....jens71 sagde:
Vasket makadam er godt, men tro ikke, at det gør hverken til eller fra på kvaliteten, når man blander selv.
Klik her for at svare