jeg tog til Bauhaus for at købe finbeton, da jeg skal støbe en køkkenbordplade. Vel der fik jeg et tip om en fiberforstærket variant, som var dyrere men lettere at arbejde med, da ingen armering ville være nødvendig.
nu hvor jeg er kommet hjem og læser på sækkene, føles det dog som om Bauhaus-medarbejderne var forvirrede. jeg har købt Combimix Combitherm, som beskrives sådan her: "Fiberforstærket cementbaseret puds til pudsning på isolering af celleplast og mineraluld".
videre står det på sækken, at maksimale tykkelse er 10mm. min bordplade kommer til at være 30mm. skal jeg tage tilbage med sækkene, eller er dette helt perfekt?
Ja det kan bruges i teorien, denne type mørtel er almindelig at bruge i USA. Problemerne er følgende:
1. Det er en a-pudsemørtel, som er den hårdeste af pudsemørtlerne, men ikke så hård som beton. Dette problem løser du ved at tilsætte rent cementpulver (byggcement) til mørtelen uden at øge mængden af vand. Tilsæt et par kilo per sæk du blander.
2. På grund af at det er 1mm fraktion på mørtelen, vil pladen opleves som meget homogen efter slibning, du kan ikke slibe en smuk struktur frem. Dette kan du også løse ved at købe 4-8mm stenknus og hælde i mørtelen. Husk at lave formen 5mm større i alle retninger for at have lidt slibekant, nogle gange skal man slibe ret dybt for at få en pæn overflade.
3. 30mm ville have været på grænsen til for tyndt at støbe med finbeton, så denne mørtel passer bedre. Hvis du ikke har et underlag med mange støttepunkter til pladen, så armer med galvaniseret bistål. Skal det være en vask, så læg mere armering ind omkring den, gerne 12mm armeringsjern.
halløj. sen opdatering men hvordan som helst. materialet VAR forkert. det tog typ 8 dage for dette brug at brænde, og da jeg så løftede pladen, sprang den i tusind dele. desuden var overfladen meget porøs.
heldigvis var formen der allerede, så jeg vaskede/silikonede/olierede den, hældte almindelig finbeton i. vibrerede med et rystebord med en slags ujævnt jernskrot (ähgaf?). armerede efter halvdelen. efter 3 dage: perfekt resultat. se billede.
har spartlet og slebet nogle gange. spartlede med siet finbeton. har gnedet den ind 4 gange med osmo hårdvoksolie.