Drænerede for nogle år siden og dengang blev kældermur og kældertrappe fjernet. Kældermuren er bygget op igen, og dræneringsfirmaet forberedte en grusbund til at støbe trapper. Dræneringen sidder mod huset og er delvist i vejen for at kunne fastgøre trappen i husvæggen. Men til selve støbningen, er det "bare" at bygge en trappeform og begynde at støbe direkte i grusbunden? Kældermuren består altså udelukkende af en kortside og en langside. Ingen mur findes, hvor trappen skal afsluttes, men det er bare en bakke med meget grus i øjeblikket...

Min tanke er at støbe trappen "fri" i grusbunden, hvis det fungerer, uden at fastgøre den i hverken mur eller hus. Selvfølgelig vil den blive armeret i selve trappetrinene, men jeg havde ikke tænkt mig at fastgøre armeringen i mur eller husvæg. Jeg tænker, at trappen bliver så tung, at den vil ligge på plads alligevel? ... Og skulle trappen bevæge sig noget, tager den ikke den opmurede kældermur, som består af lecablokke, med sig... Eventuelt arme trappen fast nederst, hvor jeg kan fastgøre den både i hus og mur... Længere oppe bliver det sværere, da dræneringen er i vejen...
 
Senest redigeret:
Ingen der har det mindste tip?
 
Hvor stor bliver trappen? Det burde fungere at gøre som du havde tænkt, at den er helt fritstående.
 
S Snickarkirre sagde:
Hvor stor bliver trappen? Det burde fungere at gøre som du har tænkt, at den er helt fritstående.
Et billede siger nok lidt mere, vedhæfter et her :)
Målemæssigt bliver trappen måske ca. 160 cm "lang" og den bliver ca. 110 høj max. Bredden på trinene måske 80 cm, tror jeg vil støbe en enkel "cykelrampe" ved en side, så det er nemt at rulle cykler op og ned.
Gruset på billedet skal fyldes lidt mere op. Under stenlejet ligger ler, der ikke vil flytte sig. Det har stået sådan her i nogle år nu, så alt der skal sætte sig, har nok gjort det. :)

Trappen er tænkt at begynde lige efter døren, der skimtes på billedet. Nederst er der mulighed for at forankre det første trin i både husmuren og kældermuren.
Der skal støbes et gulv nederst, som nok giver trappen lidt støtte også.
 
  • Grusstig med plads til en fremtidig trappe; murstensvæg til venstre og isoleret væg til højre, armeringsjern i midten på grusunderlag.
Okay, så bliver den jo ret stor alligevel, og forstod jeg dig rigtigt nu, så bliver den cirka 160 lang og cirka 80 bred og omkring 110 høj? Jeg regnede hurtigt, og da burde der kunne være omkring 700 liter i den, og så bliver vægten på trappen 1610 kg. Har du lavet en egen beregning? En kubikmeter beton vejer ca. 2,3 ton. Så den trappe vil jo ikke flytte sig direkte, og du kan bare støbe den uden at forankre den i huset eller lignende.
 
  • Synes
Snapp76
  • Laddar…
S Snickarkirre sagde:
Okej då blir den jo ganske stor alligevel og forstod jeg dig ret nu så bliver den typ 160 lang og typ 80 bred og ish 110 høj? Regnede lidt hurtigt og da burde der omtrent gå i en 700 liter i den og da bliver vægten på trappen 1610kg. Har du lavet nogen egen udregning? En kubik beton vejer ca 2,3 ton. Så den trappe kommer nok ikke til at rykke sig direkte uden du kan bare støbe den uden at armeret fast den i huset eller så
Ja omtrentlige mål når jeg målte lidt hurtigt. Kan være noget mindre mål, men omtrent der.
Nix, ikke lavet nogen egne udregninger endnu..
Tænkte høre mig for her først hvad der er gangbart inden jeg begynder at regne for meget eller bestille materiale.
Har været frem og tilbage om jeg skal støbe trappe eller bygge en trætrappe som er betydeligt lettere. Dog medfører det visse problemer da jeg ikke rigtigt ved hvordan jeg skal fæste den oppe og nede og hvordan jeg skulle holde gruset på plads o.s.v.
Deraf begyndte støbning at dukke op igen.. :)

Mængden beton, hvor mange sække svarer det omtrent til forresten? Har cementblander, så på den måde er det roligt men behøver jo bestille omtrent rigtig mængde beton.
 
Okay jo du kan jo lave det i træ også men så skal du nok støbe to fundamenter nede eller et som er samme bredde som trappen som vangerne kan hvile på og så bolte fast dem. Oppe kan det måske lade sig gøre at støbe to små fundamenter som du kan få fast vangerne i også. Det er nok lettere end at støbe en trappe på stedet. Normalt så plejer trapper i beton at blive prefabrikeret op og ned og så løfter man dem på plads senere. Men det er måske ikke en dum idé at støbe en lille sål nederst som er forsænket i jorden som modhold for den støbte trappe. Eller hvis selve trappestøbningen går ned i jorden. Tænkte lidt mere da jeg havde set dit billede så det er nok godt at få den fast nedad på den måde så den ikke begynder at glide nedad med tiden. Tænkte lidt forkert først tror jeg. Er det ikke sådan at jorden skråner hele vejen ned så trappen vil følge skråningen? Så bliver trappen ikke så "tyk" som jeg først tænkte. Så passer min beregning på vægt ikke.

Skal du blande med cement og så tilsætte grus og sand selv eller tænkte du at bruge grovbeton sække? Bruger du grovbeton, får du ca. 13 liter beton per sæk.
 
S Snickarkirre sagde:
Okej jo du kan ju gøre i trä oxå men då får du nog støbe två fundament nere eller ett som är samma bredd som trappen som vangstyckena kan vila på och sen bulta fast dom. Oppe så går det kanske att stöbe två små fundament som du får fast vangstyckena i oxå. Det är nog lättare än att støbe en trapp på plats. Vanligvis så brukar trappor i betong prefabas op og ned sen lyfter man dom på plats senere. Men det kanske inte är en dum idé att støbe en lite sula längst ner som är forsænket i marken som mothåll för den støbte trappen. Eller om själva trappstøbningen går ner i backen. Funderede lite mer när ja hade set din bild så är nog bra att få fast den neråt på det sättet så den inte börjar glide nedåt med tiden. Tänkte lite fel först tror ja. Visst är det så att marken facere hele vejen ned så trappen kommer følge falle? Då blir inte trappen så "tjock" som jag tænkte först. Så då stemmer inte min beregning på vikt.

Skal du blanda med cement og sen tillsætta grus og sand själv eller tænkte du køre på grovbetong sække? Kør du på grovbetong så får du ud ca 13 liter betong per sæk.
Det stemmer att marken fasse ned hele vejen, så det er vel egentlig bara trin som behøver støbes og armenes i hinanden, om jag støber i betong. Støber jag i betong køber jag færdige sække og blander med vand bara. Orkar ikke balta med att blanda alt selv, nogen måtte får det være ;)
Endnu skønnere hade jo været att tage hit en betongbil som fick fylla formen, men det blir nok middelvejen att blande grovbetong tror jag.

Men sen är det jo det här med trætrappe istället som jag varit inde på længe oxå.. Min tanke där är att typ støbe første trinn nere og då støbe fast hållare för vangstyckena, ligesådan oppe i princippet. Men spørgsmålet är då hur jag ska støbe fundamentet oppe så att det stannar kvar og ikke rør på sig i og med backen ned. Finns jo inget som håller mod på siden där trappen ska være. Såvida inte trappen själv får fungera som mothåll? En tanke var att støbe mod kortsiden af kældermuren og armera fast fundamentet oppe i kældermuren og då eventuellt även i huset. Då får jag bygge en form som går ovanför dræneringen för den vill jag inte røre. Mod huset kommer då fundamentet være ganske tunnt men dybere præcis foran dræneringen igen.. men spørgsmålet är hvor dybt man behøver støbe fundamentet oppe o.s.v. Kan jo grave ned mig en del og støbe noget fra en bit ned. Men helt ned til kældermurens början kan bli lidt svært.

Ja, jeg ved ikke om det här funker, men hittar inga supersmidiga løsninger på det här så som det är bygget. Inden dræneringen fanns det en mur även på kortsiden där trappen hængde i det muroværket. Tomrum under trappen tyckes. Men den trappen ramlade sammen hurtigt när de satte bankeren mod den..

Hvis jag bara kan hitta ett bra sätt att få fast en trætrapp så bygger jag en sån, för det ser aller lettest att håndtere og bygge. Med betong måste jag jo købe trä ändå eftersom jag måste bygge en form :D
 
Senest redigeret:
Lyder som en god idé at støbe det første trin nede og støbe fast typ bjælkesko til vangesiderne. Hvis du graver fundamentet typ en dm under bakken, så vil det holde trappen på plads, hvis grusen dernede er nogenlunde pakket. Hvis det er muligt at lave den så den ligger endnu mere under bakken, ville det være endnu bedre. Så kan trappen ikke glide/skride nedad. Ovenpå er det nok med typ markfliser eller nogle små fundament, hvor du borer bjælkesko i typ sådanne her https://www.byggmax.se/justerbar-st...0r52XYBCvI_Yi76EI_2-sUaAgktEALw_wcB#913=14408 Så får trappen støtte af dem, når man går på den, og samtidig forhindrer de, at fundamenterne/markfliserne glider nedad med tiden.
 
S Snickarkirre sagde:
Lyder som en god idé at støbe det første trin nede og støbe fast typ balksko til vangstykkene. Hvis du graver fundamentet ned, typ en dm under jorden, vil det holde trappen på plads, hvis gruset dernede er nogenlunde pakket. Hvis det er muligt at få den til at ligge endnu mere under jorden, ville det være endnu bedre. Så kan trappen ikke glide/skride nedad. Oppe kan det være nok med typ markfliser eller nogle små fundamenter, hvor du borer fast balksko i typ sådan nogle [link] Så får trappen støtte af dem, når man går på den, og samtidig forhindrer de, at fundamenterne/markfliserne glider nedad med tiden.
Kanon, mange tak for tipsene! :)
Gruset nede er pakket, eller rettere sagt, under gruset er det lerjord, så det går nok at grave lidt mere ned og støbe et fundament. Så kommer gulvet, der skal støbes der, nok også give støtte til fundamentet.
Så går jeg nok med en trætrappe i stedet, føles på alle måder enklere, især hvis man skulle få brug for at åbne op eller noget lignende engang. Hvis man nu kan få fat i træ til sommer...
 
Ingen fare bare sjovt at kunne hjælpe til (y) okay der bliver et gulv der som skal støbes også så er det helt roligt, da bliver trappen bestemt liggende. Så fungerer det sikkert med en støbt trappe også, så vil pladen jo holde imod den. Ja det bliver jo helt klart nemmest at bygge i træ, men det er fuldt gennemførligt at støbe også. Jo præcis det er jo også en fordel, hvis der skulle blive noget problem med dræning eller lignende, så slipper du for at bryde trappen op ;) ja det er ikke det nemmeste, bare håber at det slipper snart, så de får lidt ind. Held og lykke!
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.