Hej jeg er i færd med at bygge en jordkælder, har muret vægge op med finja betonhulsten 200x190x400mm og havde tænkt at støbe et tag
Spørgsmål 1: kan man støbe i en lavhældende hvælveform indvendigt men have et fladt tag udenpå, altså bliver holdbarheden den samme, ved godt det måske ikke er optimalt men ved ikke hvordan jeg ellers skal bygge formen
Spørgsmål 2: hvor tykt skal man støbe, har en bredde på 280 længde 450 med en ekstra væg indeni, har tænkt på omkring 15cm som det tyndeste, måske er det overdimensioneret men hellere mere end mindre
Tanken er, at taget skal holde længe og for i hvert fald 50-70cm jord ovenpå
Er bevidst om, at betonmængden bliver stor, og er ikke direkte bekymret for at lykkes med støbningen, bare jeg får lidt mere konkret viden om tykkelsen og om hvælvidéen kan gennemføres, eller om hele planen er fjollet, åben for forslag og konstruktiv kritik, spørgsmål
Undskyld den lidt uklare beskrivelse Tak på forhånd
Spørgsmål 1: kan man støbe i en lavhældende hvælveform indvendigt men have et fladt tag udenpå, altså bliver holdbarheden den samme, ved godt det måske ikke er optimalt men ved ikke hvordan jeg ellers skal bygge formen
Spørgsmål 2: hvor tykt skal man støbe, har en bredde på 280 længde 450 med en ekstra væg indeni, har tænkt på omkring 15cm som det tyndeste, måske er det overdimensioneret men hellere mere end mindre
Tanken er, at taget skal holde længe og for i hvert fald 50-70cm jord ovenpå
Er bevidst om, at betonmængden bliver stor, og er ikke direkte bekymret for at lykkes med støbningen, bare jeg får lidt mere konkret viden om tykkelsen og om hvælvidéen kan gennemføres, eller om hele planen er fjollet, åben for forslag og konstruktiv kritik, spørgsmål
Undskyld den lidt uklare beskrivelse Tak på forhånd
Senest redigeret:
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Du har ikke mulighed for at vedlægge en planskitse/tegning. Det er et relativt stort tag med meget last på, så jeg anbefaler, at nogen beregner det.
Tak for svar med første spørgsmål tænkte jeg som de støber herB bossespecial sagde:
https://www.dinbyggare.se/bygg-en-jordkallare/
Ovanskits
Klik her for at svare