Altvidende
· Stockholms län
· 822 indlæg
Hej, Har fået lavet et hul til trappen i loftet i hallen op til loftet og indrettet det. Loftet består af betonbjælkelag. Trappen er nu monteret, og jeg skal støbe hullet igen, hvor vores loftstrappe (lem med sammenklappelig trappe) sad. Hullet er ca. 50x110 cm. Da hullets udtagning er et indgreb i bærende konstruktion, har jeg lavet en byggeretlig anmeldelse for det. I vores K-tegning, som byggelovsenheden krævede for dette indgreb, skal hullet støbes igen med grovbeton. Jeg har nu anskaffet grovbeton og armeringsjern, men overvejer nu følgende:
1: Hvordan skal jeg gøre i loftet under, hvor lemmen sad, kan jeg sætte en plade op med regler under og understøtte den? Kan jeg i så fald støbe lidt ad gangen, så det ikke bliver så tungt?
2: Hvordan gør man i loftet for at få en flot overflade, der ligner den, der er rundt omkring?
3: Hvor lang tid tager det for betonen at hærde tilstrækkeligt, så jeg kan lægge gulv over? Gulvet over betonbjælkelaget består af flamingoplader med gulvspånplader. Over dette lægges et laminatgulv. Betonkassetterne i bjælkelaget er ca. 20 cm tykke.
Taknemmelig for forslag og idéer til, hvordan jeg skal gøre.
1: Hvordan skal jeg gøre i loftet under, hvor lemmen sad, kan jeg sætte en plade op med regler under og understøtte den? Kan jeg i så fald støbe lidt ad gangen, så det ikke bliver så tungt?
2: Hvordan gør man i loftet for at få en flot overflade, der ligner den, der er rundt omkring?
3: Hvor lang tid tager det for betonen at hærde tilstrækkeligt, så jeg kan lægge gulv over? Gulvet over betonbjælkelaget består af flamingoplader med gulvspånplader. Over dette lægges et laminatgulv. Betonkassetterne i bjælkelaget er ca. 20 cm tykke.
Taknemmelig for forslag og idéer til, hvordan jeg skal gøre.
Jeg ville skaffe en tykk krydsfinerplade og stive den op mod gulvet med en form for støtter. Det kan være, at det er på sin plads at skrue nogle regler for at forstærke pladen, så den ikke bøjer sig.
Bore armeringsjernene ind i det, som du skal støbe fast i, og gør det hele på én gang.
Lej en betonvibrator for at få det helt homogent uden luftbobler.
Er lofterne pudsede i resten af huset, eller hvordan ser det ud?
Regn med, at det tager et par uger, før det er tørret nok til at blive bygget ind med frigolit og andet.
Fredrik
Bore armeringsjernene ind i det, som du skal støbe fast i, og gør det hele på én gang.
Lej en betonvibrator for at få det helt homogent uden luftbobler.
Er lofterne pudsede i resten af huset, eller hvordan ser det ud?
Regn med, at det tager et par uger, før det er tørret nok til at blive bygget ind med frigolit og andet.
Fredrik
Altvidende
· Stockholms län
· 822 indlæg
Ja, lofterne er pudsede. Hvordan gør man så for at kunne pudse den støbte overflade, skal jeg lægge noget nederst tættest på krydsfiner, så at sige?
Altvidende
· Stockholms län
· 822 indlæg
OK! Tak for svarene.
Moderator
· Stockholm
· 57 898 indlæg
Tænk på at gøre stagningen af formen stabil, dels vejer beton, dels bliver der ret store kræfter fra vibratoren. Hvis du sætter 4 - 6 pæle, så forbind dem også på tværs, så de ikke kan vige, når du vibrerer.
Prøv også at tætne støbeformen, der er en del beskidt vand i beton. F.eks. en latexfuge er let at skære væk senere, hvis det er nødvendigt.
Prøv også at tætne støbeformen, der er en del beskidt vand i beton. F.eks. en latexfuge er let at skære væk senere, hvis det er nødvendigt.
Klik her for at svare