Sidder og forbarmer mig over priserne på færdigstøbte betonskiver, alt andet end de grimt grå 30x30 fliser er for dyre og dem vil jeg ikke have. Jeg ville gerne have haft 50x50 glatte betonfliser og har overvejet, om det ville være økonomisk muligt at støbe dem selv.

Jeg har 32 kvadratmeter, måske mere, som jeg vil anlægge bag husets terrasse, og 9 kvadratmeter foran garagen. Jeg har nok 50-70 kvm med overskydende armering også, som jeg kunne bruge.

Så hvad jeg behøver er cementblander, mørtel og forme. Jeg undrer mig også over, hvilken slags beton det skal være, skal det være finbeton, og skal det blandes med grus?

Nu undrer jeg mig også over, om det ville være muligt at støbe det som en stor plade og lave spor i den, så det ser ud som 50x50 fliser? Det er vel sikkert muligt og sporene burde vel fungere som revneaflastning eller hvad det hedder, så hvis de revner, sker det i sporet og ses ikke. Men er det værd at lave selv i så fald, eller skal man leje en betonbil? Nogen, der har lavet noget lignende?

Vi har grus og derefter sand lagt ned på pladserne, hvor fliserne skal komme, har hørt, det ikke er optimalt at støbe på sand, men måske kan man lægge en måtte under eller gammel drivhusplast? Det sidste havde vi tænkt at lægge under fliserne for at forhindre, at det begynder at vokse mellem fugerne.

Jeg læser her at man burde have formen på i flere dage, det er jo problematisk:
https://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/165819-gjuta-plattor-sjalv.html

Bedst ville det jo være om man kunne støbe, løfte formen af og lade det tørre uden, derefter laver man en til, så man kan serieproducere i hurtigere tempo. Man kunne måske lave 8 stykker i så fald så kunne man fremstille 8 plader per gang, hvis man lader det tørre 2 dage bliver det en kvadrat om dagen værd med produktion.

Google på "mønsterbeton".

Ser præcis ud som hvilke som helst fliser, men er støbt i ét stykke (betonplade) og derefter har man lagt mønster i betonen. Du kan få det i hvilke former og farver du vil.

Gør man det rigtigt med forarbejde, armering, osv. får du en havegang/garageindkørsel som aldrig påvirkes af sætninger, frost, ukrudt i fuger osv.

Vil man ikke gøre det selv, kan man naturligvis hyre et firma. Tror, at de fleste firmaer, der arbejder med beton, kan hjælpe dig med dette. Her i byen har bl.a. Skanska annonceret, at de udfører denne service. Ingen anelse om hvad det koster, men det er sikkert dyrt... :(

Det lyder dog som om, du er klar til at gøre det selv? Kig lidt rundt på søgeresultaterne. Du får sikkert en del inspiration og idéer. Det fik jeg da. :)

Jeg har nok googlet og kigget rundt i flere dage, så jeg syntes, jeg var kommet til det punkt, hvor jeg havde velbegrundede spørgsmål at stille. Billederne, man får, når man googler mønstret beton er jo flotte, men jeg ved ikke, hvordan man får sådanne effekter uden dyrt udstyr eller professionel hjælp.

Hvis jeg skulle have købt beton, havde planen nok været, at jeg gør alt arbejdet selv, de bare kommer og hælder det ud for mig.

Det, jeg synes, jeg har læst, er, at det måske ikke bliver dyrere at støbe en hel plade, sammenlignet med at købe en betonblander, bygge forme og slide med dette i en måned. Det afhænger af, hvordan produktionsprocessen foregår; hvis det var muligt at kunne støbe en plade og løfte formen væk, ville man spare tid og materiale, men hvis det skal tørre i formen i flere dage, bliver det meget mere kompliceret.

Senest redigeret:
Hvor kan man købe sådan nogle betonmønstre?

Det måske er nok at leje?

Denne firma tilbyder f.eks. udlejning af mallar:
http://www.betonggolv.se/goer-det-sjaelv

Tjek med en betonfirma i nærheden af dig, om du kan få leje. Køber du betonen af dem, er det måske ikke en umulighed?

• Synes
Trollskidan
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.