3,023 læst ·
5 svar
3k læst
5 svar
Støbe gulvvarme ind i betonbjælkelag HJÆLP!!!!!
Jeg skal konvertere fra el til vandbåren gulvvarme i en lejlighed (95 kvm) på loftetagen. Jeg vil gerne støbe slangen ind med beton ca. 70mm. Spørgsmålet er, om der vil lække varme ud gennem ydervæggen, fordi hele pladen bliver opvarmet, og jeg antager, at der ikke er noget, der modtager og stopper varmen i ydervæggen (tegelbygning, som er blevet isoleret og har en facade af metalplader i dag). I dagens nybyggeri har man celleplast op mod væggen. Vil 70mm være nok? Jeg drømmer om at have et glittet betongulv i lejligheden. Hvis dette ikke fungerer med hensyn til varmetab, så må jeg bruge sporet celleplast og slange og derefter parket. Kan man støbe indendørs med hensyn til tørring/brændetid? Det blev mange spørgsmål, men jeg ville være taknemmelig, hvis nogen har synspunkter eller fakta om dette./Jonas
Medlem
· Stockholm
· 4 650 indlæg
Spontant lyder det tungt med 70mm.
Hæves gulvniveauet ikke for meget?
Er det ikke fastgørelse af slange på det eksisterende gulv og flydespartelmasse som er den rigtige metode til dette?
Ville selv gerne vide mere om den bedste metode til dette?
Hæves gulvniveauet ikke for meget?
Er det ikke fastgørelse af slange på det eksisterende gulv og flydespartelmasse som er den rigtige metode til dette?
Ville selv gerne vide mere om den bedste metode til dette?
Hej igen. Jeg fik rådet af en vvs'er at flydespartle, men så kan jeg ikke have beton i "dagen". Ellers gik jeg med 70 mm, for man skal vel ikke have slangen for tæt på overfladen? og under alle omstændigheder, så ville jeg gerne spartle eller støbe, men så undrer jeg mig over, om der forsvinder meget varme ud i væggen, eftersom hele pladen bliver opvarmet/Jonas
Medlem
· Stockholm
· 4 650 indlæg
Støb ikke mod væggen da, men læg et stykke flamingo mod væggen. Kan du støbe 70mm skal du selvfølgelig gøre det, men holder det eksisterende gulv til den vægt?
Hej, og tak for svar. Hvis jeg lægger polystyren mod væggen, er det nok? Med tanke på at den nuværende plade også bliver opvarmet, og den går ind i væggen, så kan jeg ikke gøre noget ved det. Ellers vil jeg støbe så tyndt som muligt, men som sagt før ville jeg gerne have glittet beton i overfladen. Ellers bruger jeg flydespartel, men det bliver både dyrere, og så skal jeg lægge parket. Hvor tyndt kan man støbe, hvis man bruger 15 eller 16mm slange med hensyn til vægt? Det er måske ikke fremgået tidligere, at det er betondæk i dag. Taknemmelig for mere feedback i spørgsmålet/ Jonas
Hvorvidt det holder eller ikke kan jeg ikke svare på. Men eftersom det ikke er nogen forsømmelig vægt (handlar vel om ca. 16 ton beton ekstra) så ville jeg tage en konstruktør ind som kan regne på det. Jeg tror i øvrigt at 50mm beton er tilstrækkeligt med tanke på varmeudbredelsen.
Klik her for at svare