10,727 læst ·
3 svar
11k læst
3 svar
Støbe gevindstang i beton - trykbelastning?
Medlem
· Västra Götaland
· 145 indlæg
Jeg går med tanker om at støbe gevindstænger fast i en betonplade (tænk stolpesko), som derefter kun vil blive belastet "ovenfra" (altså tryk "ind i" betonen), men jeg har svært ved at finde information om, hvad der gælder for denne type belastning.
Mange stolpesko støber man jo ind som de er, men samtidig har visse stolpesko eksempelvis en mindre plade svejset nederst. Er dette noget, der hjælper mod trykkræfter også, eller er det primært mod trækkræfter?
Det jeg egentlig gerne vil vide er,
bør/kan jeg gøre noget mere med stængerne end blot at støbe dem ind som de er (fx svejse en plade nederst, sætte en møtrik/firkantet plade mod betonen), eller vil møtrikken typisk brække gevindene af, før betonen går i stykker?
Mange stolpesko støber man jo ind som de er, men samtidig har visse stolpesko eksempelvis en mindre plade svejset nederst. Er dette noget, der hjælper mod trykkræfter også, eller er det primært mod trækkræfter?
Det jeg egentlig gerne vil vide er,
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 indlæg
Støber man en plint som noget skal stå på, så dimensionerer man selvfølgelig plinten efter, hvad den skal bære. Da spiller det ingen rolle, hvordan lasten hviler på plinten, så længe gevindstang/stænger også er dimensioneret til at bære lasten.
Skulle lasten være så stor, at stangen skærer ned i plinten og sprækker den eller noget i den stil, så er plinten fejldimensioneret/fejlkonstruktion.
Skulle lasten være så stor, at stangen skærer ned i plinten og sprækker den eller noget i den stil, så er plinten fejldimensioneret/fejlkonstruktion.
Fra bygningsstålsiden gør man altid understøbninger for ikke at lægge trykket på gevindstænger samt stilleskruer, så jeg ville ikke lade det stå kun på stænger, hvis der ikke er noget, der optager trykket under gevindstangen.
Er det en boltgruppe på 2 eller flere, så svejsede vi altid det sammen til en "kurv" med korrekt huldeling, så svejser du en plade under, så vil du være sikker efter min mening.
Hvad der derefter giver sig først, afhænger af valg af gevindstang og indstøbningsdybde og beton kvalitet.
Er det en boltgruppe på 2 eller flere, så svejsede vi altid det sammen til en "kurv" med korrekt huldeling, så svejser du en plade under, så vil du være sikker efter min mening.
Hvad der derefter giver sig først, afhænger af valg af gevindstang og indstøbningsdybde og beton kvalitet.
Klik her for at svare