Hej!
Jeg har aldrig støbt eller arbejdet med cement/beton før. Nu har jeg købt en flagstang på 12 meter i glasfiber, som skal fastgøres i et betonfundament.
Vi har gravet et hul på 120 centimeter dybt, og fundamentets diameter skal være 35 centimeter.
Jeg fandt ikke noget støberør i den rigtige dimension til en rimelig pris, så jeg vil bygge en støbeform af træ.
Er der noget, jeg bør tænke på i udformningen af træformen?
Næste skridt, når jeg skal blande cement og støbe, har jeg fået råd om at købe cementposer og derefter blande cement + vand + grus/grus-sand. Hvordan forholder I jer til dette? Hvilken blanding er optimal?
Er det bedre med en løs blanding eller en fast blanding?
Der er adgang til cementblander, hvilket jeg tror vil lette arbejdet.
Derefter antager jeg, at jeg kan hælde cementblandingen ned i støbeformen. Dernæst stikke lige armeringsjern ned i massen og derefter sætte flagstangsfæstet øverst. Jeg antager også, at jeg skal fastgøre fæstet til en bræt, så det kan justeres i højden, så det bliver vandret.
Er der noget, som jeg har misforstået helt? Kom gerne med jeres tanker.
Mvh
Jeg har aldrig støbt eller arbejdet med cement/beton før. Nu har jeg købt en flagstang på 12 meter i glasfiber, som skal fastgøres i et betonfundament.
Vi har gravet et hul på 120 centimeter dybt, og fundamentets diameter skal være 35 centimeter.
Jeg fandt ikke noget støberør i den rigtige dimension til en rimelig pris, så jeg vil bygge en støbeform af træ.
Næste skridt, når jeg skal blande cement og støbe, har jeg fået råd om at købe cementposer og derefter blande cement + vand + grus/grus-sand. Hvordan forholder I jer til dette? Hvilken blanding er optimal?
Der er adgang til cementblander, hvilket jeg tror vil lette arbejdet.
Derefter antager jeg, at jeg kan hælde cementblandingen ned i støbeformen. Dernæst stikke lige armeringsjern ned i massen og derefter sætte flagstangsfæstet øverst. Jeg antager også, at jeg skal fastgøre fæstet til en bræt, så det kan justeres i højden, så det bliver vandret.
Mvh
https://bolist.se/guide/flaggstang/S Sanderson_2 sagde:Hej!
Jeg har aldrig støbt eller arbejdet med cement/beton før. Nu har jeg købt en flagstang på 12 meter i glasfiber som skal fastgøres i et betonfundament.
Vi har gravet et hul på 120 centimeters dybde, og diameteren på fundamentet skal være 35 centimeter.
Jeg kunne ikke finde et støberør i den rigtige dimension til en fornuftig pris, så jeg skal bygge en støbeform af træ.
Næste skridt, når jeg skal blande cement og støbe, har jeg fået råd om at købe cementposer og derefter blande cement + vand + grus/grus-sand. Hvordan stiller I jer til dette? Hvilken blanding er optimal?
Der er adgang til en cementblander, hvilket jeg tror gør det lettere.
Derefter antager jeg, at jeg kan hælde cementblandingen ned i støbeformen. Derefter stikke lige armeringsjern ned i blandingen og derefter stoppe flagstangens beslag øverst. Jeg antager også, at jeg skal fastgøre det beslag til en planke, så det er muligt at justere i højden, så det kommer vandret.
Mvh
Selvfølgelig kan man købe cementsække samt sand og grus separat, og det kan betale sig især hvis man skal blande rigtig meget beton.
I dit tilfælde drejer det sig om ca. 115 liter beton hvilket bliver ca. 9 sække grovbeton. Du får en betydeligt bedre blanding hvis du køber færdig grovbeton på sæk. Det er sådan jeg ville have gjort hvis jeg var dig. Bland efter opskriften på sækken eller tilsæt vand indtil du får en ret træg grød-lignende konsistens. Betonen bliver stærkere med mindre vand (den skal dog også kunne fylde godt ud så ikke for tyk heller).
I dit tilfælde drejer det sig om ca. 115 liter beton hvilket bliver ca. 9 sække grovbeton. Du får en betydeligt bedre blanding hvis du køber færdig grovbeton på sæk. Det er sådan jeg ville have gjort hvis jeg var dig. Bland efter opskriften på sækken eller tilsæt vand indtil du får en ret træg grød-lignende konsistens. Betonen bliver stærkere med mindre vand (den skal dog også kunne fylde godt ud så ikke for tyk heller).
Tak for forklaringer!V vectrex sagde:Selvfølgelig kan man købe cementposer samt sand og grus separat, og det kan betale sig, særligt hvis man skal blande meget beton.
I dit tilfælde handler det om ca. 115 liter beton, hvilket bliver ca. 9 poser grovbeton. Du får en betydeligt bedre blanding, hvis du køber færdig grovbeton i poser. Det er, hvad jeg ville have gjort, hvis jeg var dig. Bland ifølge opskriften på posen, eller tilsæt vand, indtil du får en ret tyk grødlig konsistens. Betonen bliver stærkere med mindre vand (den skal dog også kunne fylde godt ud, så ikke for tyk heller).
Er der forskel på kvalitet, når det gælder beton? Er alle disse 3 typer tilstrækkelige?
https://www.jemfix.se/grovbetong-c-3240-20kg/4172/9016315/
https://www.byggmax.se/ekonomibetong-p0106
https://www.byggmax.se/grovbetong-k40-p0103
Et spørgsmål mere. Når jeg sætter støbeformen i jorden. Skal jeg så fylde op med fyldmateriale rundt om formen først, inden jeg støber, så den står stabilt?
Jeg hældte bare betonen i hullet til vores 12m for 13 år siden, og den er stadig lige. Ingen forme eller noget.
Forstår, jeg lykkedes med en smal spade, så havde jeg iøvrigt heldet med at nå klippen efter en god meter og borede ned lidt armeringsjern med kemisk anker i klippen. Omkring 12 sække tror jeg det gik. Glem ikke det vigtige at ridse ind datoen for støbningen, før du skovler over betonen. Købte faktisk en 2-gearet større slagbor til dette projekt og blandede i sådan en balje, som heste plejer at få vand i på ca. 60 liter, ja ja kaldes vel mørtelbalje men bruges mest som hestevanding heromkring.
Ja, alle de sorter er mere end tilstrækkelige. Den første (jemofix) og sidste har lidt højere VCT-tal og derfor en noget bedre holdbarhed end den som byggmax kalder økonomibetong. Alle er dog fuldt ud tilstrækkelige til det, du skal gøre.S Sanderson_2 sagde:
Husk, at beton er tungt, og der bliver et betydeligt tryk på formen, når du fylder den med beton, så byg din form meget stabilt, hvis du skal bygge selv. Alternativt kan du fylde op rundt om formen, men så bliver den ret besværlig at få fjernet.
Nja, et lavere vct giver generelt højere styrke og ikke omvendt.V vectrex sagde:Ja, alle de sorter er mere end tilstrækkelige. Den første (jemofix) og sidste har lidt højere VCT-tal og derfor en noget bedre styrke end den som byggmax kalder økonomibetong. Alle duer dog fuldt ud til det du skal lave.
Husk at beton er tungt og der bliver et betydeligt tryk på formen, når du fylder den med beton, så byg din form meget stabilt, hvis du skal bygge selv. Alternativt kan du opfylde rundt om formen, men så bliver det jo ret besværligt at få den af.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vattencementtalet
Medlem
· Stockholm
· 4 490 indlæg
Bunden i hullet som du støber imod skal være helt plan.
Det der kan ske, hvis man bare graver et hul, er at det bliver rundt i bunden, så bliver det som en uniball/hoftebold, dvs. meget stor risiko for bevægelighed, og det vil man jo undgå.
Det der kan ske, hvis man bare graver et hul, er at det bliver rundt i bunden, så bliver det som en uniball/hoftebold, dvs. meget stor risiko for bevægelighed, og det vil man jo undgå.
Fastere blanding giver mere holdbar beton. Husk at betonen skal arbejdes ned i formen, så al luft forsvinder. Helst med en betonvibrator, men det fungerer også at lægge i en dm ad gangen og arbejde den ned med et kosteskaft og banke med en hammer på ydersiden af formen.S Sanderson_2 sagde:
Sørg for at lave en ophængning til beslaget, inden du begynder at fylde betonen, så du slipper for at stå og forsøge at vægte det på slutningen.S Sanderson_2 sagde:
Så bliver det svært at få formen væk og at banke på den under støbningen. Sørg for at gøre formen stabil, så den ikke sprækker op, når du fylder den med nogle hundrede kilo beton.S Sanderson_2 sagde:
Tak for de gode tips!useless sagde:
Fastare blandning giver stærkere beton. Tænk på, at betonen skal arbejdes ned i formen, så al luft forsvinder. Helst med en betonvibrator, men det virker også at lægge i nogle dm ad gangen og arbejde den ned med et costeskaft og banke med en hammer på ydersiden af formen.
Sørg for at lave en ophængning til beslaget, inden du begynder at fylde betonen i, så du undgår at stå og forsøge at justere det til sidst.
Så bliver det svært at fjerne formen og at banke på den under støbningen. Sørg for at gøre formen stabil, så den ikke sprækker, når du fylder den med nogle hundrede kilo beton.
Jeg håber, at min kommende støbeforms-skabelse bliver tilstrækkeligt solid.
Er det at foretrække, hvis jeg beklæder indersiden af formen med noget, inden jeg hælder cementen i? Så det bliver lettere at fjerne formen bagefter.
Læg et billede op her, inden så får du hjælp, det er ret let at vurdere, om den holder eller ej. (Hvilket den næsten altid gør, forme overdimensioneres ofte. Hvilket dog er bedre end det modsatte).S Sanderson_2 sagde:
Hvis det er træ, du ikke har tænkt dig at genbruge, kan du smøre med fx madolie. Ellers er det ikke særligt svært at rive, hvis du ejer en koben.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Hur gjuta betongfundament till befintlig gungställning?
Grund & Markarbeten -
Gjuta fundament till fallen grindstolpe
Grund & Markarbeten -
Støbe fundament til bord. Holder røret?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Gjuta fundament till kökspanna och 300l acktank.
Golv -
Gjuta fundament till belysningsstolpe
Altan & Uteplats