Jeg har fået en lille idé angående vores terrasse. Jeg tænkte at lave en stensætning i rundt format, cirka 4 meter i diameter.
Midt i stensætningen vil jeg støbe et rundt bord med en diameter på 1500 mm. Rundt om bordet vil jeg støbe 6 stykker skamler i en passende diameter til at sidde på, cirka 300 mm.

Jeg har ikke helt besluttet tykkelsen på pladen endnu, men jo tykkere desto flottere synes jeg.

Er der nogen, der har lavet et eget rundt bord?

Min tanke er at købe et støberør med en diameter på 500 mm og så sætte den på et fundament ned i jorden og på støberøret derefter sætte den runde form.

- Er der nogen, der har nogle tips til, hvad man kan tænkes at bruge som rund form med diameter 1500 mm til pladen?

- Egentlig betyder det ikke noget, hvor tungt bordet bliver, men jo mindre beton, desto billigere bliver bordet jo. Bør jeg støbe ind polystyren?

- Tips til runde støberør 500 mm. Jeg fandt nogle priser på nettet, og da ville det koste 695 kr/stykket. Det får man jo næsten et bord for i butikken.

- Ellers er der nogen, der har lidt tips og idéer til, hvad man kunne bruge for materialer, så bordet ikke bliver så dyrt. En del af ideen er jo selvfølgelig, at det skal blive billigere end at købe det i butikken, selvom den største glæde er, at man har lavet det selv.

Jeg tænkte at støbe i finbeton med armering selvfølgelig, som binder foden sammen med selve pladen. Da det vil blive så tungt, må jeg nok støbe det på stedet og ikke på hovedet, som man normalt støber.

Jeg vil gerne have en spejlblank overflade på pladen, så min tanke var at lægge en plade i hård plast som "låg" på formen, når betonen er på plads. Kan det mon fungere?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.