Hej, jeg skal bygge en indendørs pool, har fjernet trossbotten og skal bruge rummet nedenunder som poolrum, problemet er, at badedybde/ vandvolumen bliver for stor, derfor tænker jeg at bygge en "omvendt kasse" tænker mure op vægge og så støbe poolbunden ovenpå væggene, der bliver også 2 mellemrumsvægge, regner med at belastningen bliver poolvolumen 22m3 på 15 m2 overflade, og med de 2 mellemrumsvægge bliver belastningen 22/3=7 ton på 5m2, Spørgsmålet er således, hvor tyk poolbunden (tænk loft) skal jeg støbe?
Meget taknemmelig for et gennemtænkt svar/ Klas
 
Byg væggene først, og så fylder du med knust sten i bunden til ca. 20 cm under det, som skal blive bunden af poolen,. stamp det sammen. Så en jorddug på knust stenen og støb ca. 15 cm med en armeringsmåtte, 8 mm er nok. Så har du en stabil plade til poolen og ingen frit hængende del. Det går også at lægge isolering under betonen, ikke helt forkert for varmens skyld. Hvad har du tænkt at bruge som belægning, lianer eller kakler?
 
Tak for svaret, tænkte nok at have det tomt nedenunder og have åbninger, så jeg kan bruge det som lager, er ikke så god til beton men tænker 15cm tykt på en overflade som er 3,2x1,4 føles lidt overkill, ret mig gerne for jeg lærer?
 
Alt jeg ved, er at dette kræver en byggelog med en masse billeder ;)
 
  • Synes
Klas Pettersson
  • Laddar…
K Klas Pettersson sagde:
Tak for svar, jeg tænkte nok at have det tomt under og have åbninger så jeg kan udnytte det som lager. Jeg er ikke så god med beton, men tænker at 15 cm tykt på et område der er 3,2x1,4 føles lidt overkill, ret mig gerne for jeg lærer mig?
Svar nej, frit hængende hvælv er i almindelige lejeboliger 15 - 20 cm med dobbelarmering 12 mm og i ruter om 200 mm. At du så gerne vil have et lager nedenunder, så mindst 20 cm hvælv med armering i eller 15 cm med en søjle i midten. Så skal der være mure, der er godt fastgjort for at bære det. Men den del går jeg ikke ind på. Da du spørger og ikke ved det, får du svar derefter. Jeg tror nok, at du skal kontakte nogen, der kan regne rigtigt på det. At støbe hvælv er ikke noget, man gør med lethed.
 
  • Synes
Klas Pettersson
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.