Hej!
Har et lille dilemma med et forfaldent bådehus, der trænger til kærlighed.
Den engang støttende stenkiste med pæle har mistet sin ramme omkring kisten, og stenene er begyndt at falde ud. I øjeblikket holdes bådehusets side mod søen oppe med 3 gamle pæle. Planen var at pæle på nyt rundt om kisten, men det viser sig, at klippen kommer imod ret hurtigt.

Mit spørgsmål er så, om det ville være muligt at reparere fundamentet og støbe på den gamle stenkiste i stedet? Det siges også at være en billigere løsning.

• Rødt, faldefærdigt bådhus står ved vandsiden på en stenkiste. Forskudte sten og nedslidte stolper ses under konstruktionen.
  • Rødt, faldefærdigt bådehus ved en sø med synlige sten og påler i vandet. Fjern huse og skov i baggrunden. Skyet dag.
  • Et gammelt, rødt bådehus ved søens kant understøttet af sten og pæle. Vandets overflade spejler huset, og en træbro fører ud mod det.
Det nemmeste er vel at bygge nye stenkister? Det bliver nok desuden både flottest og billigst.

Ellers, hvis det er tæt på klippen, så kan man jo grave ud, sætte form og støbe en mur eller søjler direkte på klippen. Hvis undervandsstøbning skal blive god, skal det dog være muligt at komme til med en betonpumpe.

Et tredje alternativ, som jeg har brugt et par gange på kajer, er at få en brøndborer til at bore huller en halv meter ned i klippen og indsætte foringsrør. Rørene er derefter fyldt med beton, og derefter er der støbt en mur ovenpå rørene. Eller svejset fastgørelser til træbjælker den gang, det skulle blive en trækaj.

• Synes
fribygg
  • Laddar…
Har fundet en ny løsning efter at jeg talte med lidt folk. Jeg vil brænde det gamle bådehus og grave hele marinaen ud og placere bådehuset på klippen og molen i stedet. Så slipper man for at tænke på pælefundering. Broen, der går imellem, forsvinder naturligvis.

• Billede af en stenet kystlinje med en træbro, roligt vand og ujævn klippeoverflade ved en marina.
  • Billedet viser en marina med en træbro, stenfyldt kystlinje og en rød bygning i baggrunden, omgivet af træer og græs.
Brænd IKKE op det, renover eksisterende da du sandsynligvis ikke kan få tilladelse til at bygge noget nyt.

• Synes
  • Elsker
mojjen og 3 andre
  • Laddar…
2'er på den;)
Det er ikke sikkert, at du får lov til at bygge et nyt bådhus for myndighederne.
Mit tip er at finde ud af det først og skaffe alle tilladelser før "afbrænding". Ellers risikerer du at stå helt uden bådhus...

Jeg ville have renoveret det gamle bådhus med en ny stenkiste i gammel model, så behøver du næppe bekymre dig de næste 50 år...

H HSP sagde:
2:a på den;)
Det er ikke sikkert, at du får lov til at bygge et nyt bådhus fra myndighederne.
Mit tip er at undersøge det først og få alt tilladelse i orden, inden "afbrænding". Ellers risikerer du at stå helt uden bådhus...

Jeg ville have renoveret det gamle bådhus med ny stenkiste i gammel model, så behøver du næppe bekymre dig de næste 50 år...
Er det ikke i stedet næsten helt sikkert, at man ikke får tilladelse til nyt strandnært bådhus på ny plads?

• Synes
pacman42
  • Laddar…
Jeg tror det er næsten umuligt at få lov til at bygge nyt, selv på den gamle plads. Og endnu sværere at få lov til at grave ud på en ny plads i vandet.

• Synes
pacman42
  • Laddar…
Har været i kontakt med kommunen, og det ville ikke være et problem, da der allerede findes et eksisterende der. Men det rives ikke ned før der er tydelige planer og klarsignal fra kommune og nye tegninger fra min side. Desværre er bådehuset i så dårlig stand, at redde det kan være lige så meget arbejde som at bygge nyt. Værd at nævne er vel også, at dette er på Åland og ikke i Sverige. For nogen pælefodring var ikke muligt. Prøvede i dag med et armeringsjern, og efter 20 cm kom klippen imod...

• Synes
HSP
  • Laddar…
H HSP sagde:
Jeg tror det er næsten umuligt at få lov til at bygge nyt, selv på det gamle sted. Og endnu sværere at få gravet ud på et nyt sted i vandet.
Gravning må ske for 50 kvadrat uden tilladelse, men ikke efter 14. april. Husker ikke præcist, hvornår de starter igen, men det burde være i oktober/november.

B Bomski sagde:
Har været i kontakt med kommunen og de sagde, at det ikke skulle være et problem, da der allerede findes et eksisterende der. Men de bliver ikke revet, før der findes tydelige planer og klarttegn fra kommune og nye tegninger fra min side. Desværre er bådehuset i så dårlig stand, at redde det kan være lige så meget arbejde som at bygge nyt.
Det er værd at nævne, at dette er på Åland og ikke i Sverige.
For nogen pilotering var ikke mulig. Prøvede i dag med en armeringsjern og efter 20 cm stødte vi på klippe…
Hvis du kun har 20 cm at grave væk, bør det være fuldt muligt at bore ned dobbelt og støbe betonplint, hvis du ønsker det.

At det er lige så meget eller mere arbejde at renovere, er sandsynligt det lille problem også på Åland, renovere så du ikke mister bådehuset.

• Synes
Bomski
  • Laddar…
I har sikkert bedre eller enklere regler på Åland. I Sverige kan kommunen give grønt lys, og så efter et stykke tid stopper Länsstyrelsen alt..

Og du har sikkert ret i, at det er mindre arbejde at bygge nyt end at renovere...

For nogle år siden har jeg renoveret et bådehus, da jeg vidste, at jeg aldrig ville få lov til at bygge et nyt ved vandet... Rådet om at renovere fik jeg af kommunen... Det havde været enklere at bygge nyt...

• Synes
Bomski
  • Laddar…
F fribygg sagde:
Hvis du kun har 20 cm at grave væk, bør det være fuldt muligt at bore ned dykker og støbe betonfod, hvis du ønsker det.

At det er lige så meget eller mere arbejde at renovere er sandsynligvis det lille problem også på Åland, renovere så du ikke mister bådhuset.
De er vel også en løsning ja. Klurigt dette

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.