Medlem
· Västra Götalands län
· 13 indlæg
Hej, jeg har tænkt mig i forbindelse med lidt haveanlæg at understøtte jorden og eliminere skråninger ved at bruge L-støtter i forskellige dimensioner!
Hvad er billigst? At støbe støtterne selv eller købe færdige? Jeg vil altså IKKE vide, hvad der bliver bedst, jeg ved, at kvaliteten sandsynligvis er bedre for en købt L-støtte end for en hjemmelavet!
Jeg har regnet på en stor støtte: 2m høj, 2m bred, 1.2m dybt fod, 10/15cm tykt gods! Dette giver et volumen på 740 liter beton/cement! Det bliver så omkring 57 sække 25kg grovbeton à 40 kr = 2280 kr/støtte
Det bliver groft regnet halvt så dyrt som en købt af samme størrelse! Har jeg regnet forkert? Der kommer jo ekstra omkostninger for armering og støbeform med mere. Men man slipper jo for fragt, og hvis man tænker sig om, kan man jo støbe støtterne der, hvor de skal stå, så slipper man for arbejdet med at flytte dem også!
Hvilken type beton skal man bruge til denne type projekt?
Hvad er billigst? At støbe støtterne selv eller købe færdige? Jeg vil altså IKKE vide, hvad der bliver bedst, jeg ved, at kvaliteten sandsynligvis er bedre for en købt L-støtte end for en hjemmelavet!
Jeg har regnet på en stor støtte: 2m høj, 2m bred, 1.2m dybt fod, 10/15cm tykt gods! Dette giver et volumen på 740 liter beton/cement! Det bliver så omkring 57 sække 25kg grovbeton à 40 kr = 2280 kr/støtte
Det bliver groft regnet halvt så dyrt som en købt af samme størrelse! Har jeg regnet forkert? Der kommer jo ekstra omkostninger for armering og støbeform med mere. Men man slipper jo for fragt, og hvis man tænker sig om, kan man jo støbe støtterne der, hvor de skal stå, så slipper man for arbejdet med at flytte dem også!
Hvilken type beton skal man bruge til denne type projekt?
Medlem
· Västra Götalands län
· 13 indlæg
Medlem
· Västra Götalands län
· 13 indlæg
Du ser ud til at have erfaring, hvad med at støbe i sektioner så? Altså støbe bunden først og mindske trykket på støbepladen! Lade armeringen stikke op og støbe væggen bagefter! Bliver det dårligt/godt? Holdbarhedsproblemer?jhenrikj sagde:
Det er ikke noget problem at støbe bunddelen først og derefter væggpladen. Jo, du får en grim støbesamling men holdbarhedsmæssigt er det ikke noget problem.
Det er derimod ikke der, du får problemer med formbygningen. Det er væggpladen, der er problemet, fordi du får en høj søjle med beton, hvor du har et enormt tryk i bunden, der vil presse formen ud til siden. Du skal derfor bygge en solid modhold, der holder formen på plads...skulle den give sig, så er det i princippet ødelagt, bare at grave al betonen væk og starte forfra igen.
Det bedste er at støbe elementerne liggende....men så har du håndteringsproblemet med at rejse dem op bagefter.
Det er derimod ikke der, du får problemer med formbygningen. Det er væggpladen, der er problemet, fordi du får en høj søjle med beton, hvor du har et enormt tryk i bunden, der vil presse formen ud til siden. Du skal derfor bygge en solid modhold, der holder formen på plads...skulle den give sig, så er det i princippet ødelagt, bare at grave al betonen væk og starte forfra igen.
Det bedste er at støbe elementerne liggende....men så har du håndteringsproblemet med at rejse dem op bagefter.
Hvis man støber væggen liggende først da, med udstikkende armering hvor pladen skal være. Så rejser man den op til den rigtige position og støber pladen. Har aldrig prøvet, tanken slog mig bare nu 
Væggen kommer vel til at veje et ton, men der findes jo løsninger på det.
Sent from my X10i using Tapatalk
Væggen kommer vel til at veje et ton, men der findes jo løsninger på det.
Sent from my X10i using Tapatalk
En mur, bygget i skalblock, med højden 180 cm tykkelse 20 cm og 70 cm "sokkelgrund", koster ca. 1000 kr/m i materialomkostninger. det er da inkluderet slammet på begge sider og beton tagsten på toppen.
Først støbtes sokkelgrunden, derefter støbningen op til halv højde og til sidst støbning til fuld højde.
Først støbtes sokkelgrunden, derefter støbningen op til halv højde og til sidst støbning til fuld højde.
Nu holdt jeg mig til mere beskedne mål som 1X1 meter med 60 cm fod men på den anden side støbte jeg 33 stk.
De blev lavet liggende og vippet derefter ud af formen. Satte dem på plads ved hjælp af gravemaskine.
Derefter lavede jeg ca. 35 løbende meter T mur med 60 cm fod og varierende højde op til 1.20. De blev dog støbt på stedet.
De blev lavet liggende og vippet derefter ud af formen. Satte dem på plads ved hjælp af gravemaskine.
Derefter lavede jeg ca. 35 løbende meter T mur med 60 cm fod og varierende højde op til 1.20. De blev dog støbt på stedet.
Medlem
· Västra Götalands län
· 13 indlæg
Hmm, ok jeg har måske overdimensioneret støtterne, men jeg er ingenjör, det er sådan jeg arbejder ;-)
Hvilken type beton skal man bruge? Grovbeton?
Hvilken type beton skal man bruge? Grovbeton?
Medlem
· Västra Götalands län
· 13 indlæg
Vindere finder løsninger! Ser muligheder, hvor andre ser problemer!pjfj sagde:
Hvad koster en færdig blok/støtte?