Hej jeg har tænkt at støbe en bordplade i beton med målene 900 x 1300 mm, men sidder og prøver at finde ud af, hvor tyk den skal være. Tanken er, at den skal stå på to bukke, der er 450mm brede (Ikea lerberg, se vedhæftet billede). Den vil selvfølgelig blive forstærket, men mit spørgsmål er, om jeg også har brug for at bygge en ramme for at støtte pladen, eller hvor tyk jeg skal lave den, for at den bliver frit bærende?
Bukk:
Et metalbordben fra Ikea Lerberg, placeret på et skakternet gulv, set fra oven mod en væg.

Taknemmelig for hjælp
//N

Jeg har støbt bordplader i beton på 3,5 cm. Det var ret problemfrit. Det er ret svært at støbe tyndere:

Svært at få armering ind, hvis den ligger tæt på overfladen, bliver der rustpletter

Pladen kan bøje sig, når den tørrer. Det er vigtigt, at processen bliver jævn, vand, dæk med plast.

Der er større risiko for, at den revner.

Med dette sagt, det kan selvfølgelig lade sig gøre. Brug ekspanderbeton, tynd armering, og vær meget omhyggelig med plast, vand. Bær forsigtigt!

Held og lykke!

Er i gang med præcis det samme projekt lige nu. For min del bliver det en svejset ramme, der boltes i benbukkene. Se billede
Svetsad metalram på benbockar i en workshop. Bakgrunden visar olika verktyg, redskap och byggmaterial.

• Synes
Dsundet
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.