Hej,

Vi har en gang af belægningssten/betontænder, der slutter midt på en asfaltplads. Mellem slutningen af gangen og asfaltranden er der en fuge på 4-5 cm, som i øjeblikket er fyldt med finkornet knust sten.

For at stabilisere fugen og mindske behovet for at fjerne ukrudt, tænkte jeg på at grave knust sten ud og fylde fugen med beton.

Men jeg har aldrig støbt mere end en pæl med beton før, så nogle overvejelser:

1. Der findes jo en masse forskellige slags produkter, cement, hurtigtørrende beton, tørbeton... hvad anvender man bedst til at fylde en fuge? (hærdet under det knuste, tænkte at bygge rammer i træ + madolie på siderne af gangen for at holde støbningen på plads)

2. Tænkte at grave ca. 8-10 cm for at fylde med cement, er det nødvendigt eller endda passende med armeringsjern?

3. Er det overhovedet en god idé? Vil det bare revne eller blive grimt? Bedre forslag til at fylde fugen?

Mvh, Kneppe

Bedste svar

Dårlig idé at støbe med beton da der er stor risiko for at det revner selvom du bruger armering.
Beton tåler ikke meget bevægelse uden at revne.
Fyld i stedet ud med asfalt som tåler bevægelser betydeligt bedre.

• Synes
Workingclasshero og 1 anden
  • Laddar…
AXS
Kan du ikke lægge en række med brosten i stedet? Du kan sætte dem i beton for at få det stabilt.

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
Grav forsigtigt, så du ikke underminerer kanterne.
Jeg har med godt resultat gravet med kniv og industristøvsuger for ikke at blødgøre kanterne.

Held og lykke.
/W

AXS AXS sagde:
Kan du ikke lægge en række med brosten i stedet? Du kan sætte dem i beton for at få det stabilt.
Vil mene at det slet ikke er bedre at sætte dem i beton. Risiko for at betonen revner og slipper, så det er bedre at sætte dem i knust f.eks. 0-8mm og banke dem ned ordentligt. Storgatsten har aldrig den mindste tendens til at hoppe op af sig selv...

• Synes
Rosa huset og 1 anden
  • Laddar…
AXS
lunnabo lunnabo sagde:
Ville påstå, at det slet ikke er bedre at sætte dem i beton.
Risiko for at betonen revner og slipper, så bedre at sætte dem i knust f.eks. 0-8mm og banke dem ned ordentligt.
Storgatsten har aldrig nogensinde den mindste tendens til at hoppe op af sig selv...
Men 4 cm er tyndt, ser risiko for at det bøjer sig uden støtte. Så også, at det var sådan profferne gjorde hjemme hos mig.

Det vil sikkert gå fint med knust, er helt 100 på, at lunnabo har mere erfaring end mig.

Storgatsten lagt i bueform på knust gruslag, fastgjort ved at padda med 450 kg. Viser stabil og jævn overflade uden bevægelse. View attachment 560555 Storgatsten lagt i mønster på jorden, omgivet af asfalt. Synlige mellemrum fyldt med sand, indikerer nyinstallation, stabiliseret med kompaktor. View attachment 560555Har skåret asfaltkant med billigste vinkelsliber og sk diamantklinge for 79 kr på Jula.
Lagt storgatsten i knust lag og afsluttet med at padda med 450 kg.
Kommer aldrig til at røre sig, hverken opad, nedad eller til siden.

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.