Jeg har fået den idé at støbe et gelænder til terrassen i beton. Balustrade tror jeg, det kaldes rent teknisk. Mest fordi trægelænderne bliver så kedelige med tiden. Jeg har tænkt mig at støbe med finbeton på almindelig vis med form og armering. Dog på jorden. Og derefter rejse gelænderet. Virker det her? Eller har man brug for noget specielt materiale? MVH, PerOF
Jeg har tænkt mig at støbe hvert segment som en liggende L-støtte. Jeg har en fornemmelse af, at de er ret tunge, op mod 50 kilo. Men det er kun de aller tungeste, der har løfteøjer. Man kan altså håndtere dem manuelt. Og hvis man støber den liggende på stedet og derefter rejser den med en spade, siger det vel klonk. Og så står den der i 100 år.
Grundstött
· Halland
· 28 348 indlæg
Her sydpå i bondelandet er det relativt almindeligt med "havehegn" i beton.
Og de ser oftest jæv*ligt kedelige ud. Trist farve, fulde af alger og mos, gør ingen glade
Måske er det fordi de er 100 år gamle, hvad ved jeg?
Men det er absolut ikke noget jeg ville ønske at have og kigge på, når jeg sidder ude for at få lidt sol og høre fuglesang.
Og de ser oftest jæv*ligt kedelige ud. Trist farve, fulde af alger og mos, gør ingen glade
Måske er det fordi de er 100 år gamle, hvad ved jeg?
Men det er absolut ikke noget jeg ville ønske at have og kigge på, når jeg sidder ude for at få lidt sol og høre fuglesang.
Ja, men egentlig er det jo omvendt. Træaltanerne er nemlig bare blege kopier af slottenes stenlagte altaner. Og de har oftest balustrader i sten. Jeg gætter på, at det er sandsten eller marmor. Det der kan man efterligne ved at blande i sand med den rette farve. Og mosset burde man fikse med en opvaskebørste fra Konsum.
Mossen står i direkte proportion til mængden af skygge. Mkt skygge => mkt opvaskebørste.
Det er ret store stykker, og bliver nok ret tungt trods luftig design.
Er det meningen, at de skal rejses og derefter skubbes lidt for at få "låsning" i "sponten"?
Kan i så fald blive endnu sværere end selve rejsemomentet.
Tror, at det bedste er at prøve at støbe et stykke først og simpelthen mærke på, hvordan/om det fungerer.
Ved at det er muligt at flytte tunge ting med spade, spett og brædder, evt. liner, og hvis man kan tromme et par friske venner sammen, så går det endnu lettere og bliver også sjovere, selv bagefter med en kold i barket næver.
Det er ret store stykker, og bliver nok ret tungt trods luftig design.
Er det meningen, at de skal rejses og derefter skubbes lidt for at få "låsning" i "sponten"?
Kan i så fald blive endnu sværere end selve rejsemomentet.
Tror, at det bedste er at prøve at støbe et stykke først og simpelthen mærke på, hvordan/om det fungerer.
Ved at det er muligt at flytte tunge ting med spade, spett og brædder, evt. liner, og hvis man kan tromme et par friske venner sammen, så går det endnu lettere og bliver også sjovere, selv bagefter med en kold i barket næver.
Klik her for at svare