Hejsa.
Jeg håber, at nogen med erfaring med mine problemer kan hjælpe mig.
Jeg er i gang med at støbe betonpiller til vores indkørsel. Jeg mener selv, at jeg har bygget formene efter alle kunstens regler, men igen og igen løber jeg ind i det samme problem. Så hvad er så problemet? Jo, hjørnerne og kanterne på pillerne bliver altid misfarvede. De bliver altid mørkere end resten af pillerne. Ofte totalt uregelmæssigt misfarvede. Dvs bredere misfarvning nogle steder, smallere andre.

Jeg er nu på mit 8. forsøg, og det blev det samme.
Jeg bruger mig af krydsfinerplader, når jeg støber, fordi jeg synes, overfladen bliver bedst på den måde. Jeg har truffet en masse foranstaltninger for at forsøge at undgå problemet. Fra at have forsøgt at tætne formen, så ingen luft kan komme ind, til at lakere snitfladerne. Jeg har vibreret formerne forskelligt, og jeg får det til at se rigtig fint ud, får ingen bobler overhovedet. Men den mørke misfarvning forbliver.

Er der nogen, der har et tip til dette? Det overgår virkelig min forstand.

Mvh Jonas

Lad pillerne stå nogle måneder så forsvinder "misfarvningen"
"Misfarvningen" kan komme fra en armeringsjern som findes i hvert hjørne?

Ja tiden måske kan tage det væk. Jeg troede det måske havde med armeringen at gøre, men så prøvede jeg at støbe en uden armering, men fik stadig det samme problem.

Køb færdigbeton?

Hmm.. interessant.. tage et billede?
Burde jo have med "bränningen" at gøre og ikke formen.
Firkantet form?

Tyresö
Så ser alle nye konstruktioner ud - og jeg har faktisk ingen logisk forklaring, mere end at det plejer at blive mørke partier, hvor formen har suget væske ud af betonen (endetræ). F.eks. havde en privatkunde købt billig almindelig krydsfiner og han havde spartlet og slebet ujævnhederne på krydsfineren - hans grindstolper har meget mørke partier efter spartelmassen - selv efter flere år.

Jeg må i hvert fald give dig en ros for dit engagement.....men 8 gange? Den lille alarmklokke ringer om, at dit fremtidige tøjmode vil bestå af en skjorte med for lange ærmer og med læderremme på ryggen.

Skal du få til en rigtig flot betonoverflade, skal du bestille en betonbil med en C32/40 0-8 luft4,5 - 5,5% S5. ("luft 4,5 - 5,5%" gælder kun nøgne udendørskonstruktioner). Hvis du bruger forskalling til denne betonopskrift, vil støbeoverfladen føles præcis som en blank glasskive.

Sørg for, at formen er kryds-sikret med lægter og at formen er ekstremt holdbar og helt vandtæt = 100% tæt. Denne betonopskrift skaber et enormt formtryk og leder sig gennem en sprække på 2 mm. Tætner du formen med silicone, vil det kunne ses på betonoverfladen - gør i så fald et ekstremt flot siliconarbejde.

Når du derefter støber - fyld 30 cm beton i formen og stik max 1 sek (!) i hvert hjørne. Fyld 30 cm mere og max 1 sek i alle hjørner igen og gør sådan, indtil formen er fuld.

En vigtig ting for at få ekstra fin støbeoverflade er, at du 5 min, før du hælder beton i, fugter formen indvendigt med en blomstersprøjte - for da suger forskallingsmaterialet ikke væske fra betonen - gælder også forskalling, selvom forskalling suger 1000 gange mindre væske end en bræddeforskalling.

Vil du have nogle meget diskrete mønstre f.eks. diskret stribede søjler, så skaber du mønstret med sølvteip - betonoverfladen bliver præcis som strukturen på sølvteipen - supersmukt! Ellers kan du indklæde formen med en vandafvisende struktur tapet.

Denne betonopskrift opfanger og gengiver alt, på en præcis måde - Tejper du en stribe med almindelig billig og tynd papirteip, vil striben diskret kunne ses i betonoverfladen.

Jeg har jo via mit arbejde set så mange rigtig flotte betongstøbninger fra helt vanvittige betonidéer, så jeg er fyldt med tusindvis af seje ting, man kan lave med beton.

Her kan du se og læse om, hvordan man bygger holdbare vægforskallinger, som jeg meget ofte pumper beton i.

http://www.betongbanken.com/index.aspx?s=3842

Senest redigeret:
Armeringen ville jeg gætte på, når det gælder små søjler. Dog vil det sandsynligvis forsvinde med tiden.

Tyresö
Legendarisk sagde:
Armeringen skulle jeg gætte på, når det gælder små søjler. Dog vil det sandsynligvis forsvinde med tiden.

I så fald ville det være det samme på alle størrelser, da armeringsjernene altid skal være indstøbt med 5 cm fra overfladen - uanset størrelse på konstruktionen.

Det eneste som armeringsjernene kan gøre, er brune pletter pga rustgennemsalg når armeringsjernene er blevet indstøbt for tæt på overfladen.

Tak for svarene! Virkelig fin hjælp. Å for resten, ja, jeg må være stædig, men stilfølelse har jeg;)
Jeg vender tilbage efter næste støbning, når jeg har bestilt betonen.

Tyresö sagde:
[link]

Kanontips! takker og bukker!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.