Jeg skal støbe tre betonpæle med stolpejern til 115x115-pæle, der skal bære en bærelinje med 6x5m2 terrassetag. De største rør synes at være 200mm i diameter, hvilket giver stolpejernet en afstand på omkring 40mm til betonkant.

Spørgsmål 1: Er denne afstand (40mm) tilstrækkelig, eller bør jeg bygge en egen støbeform?

Spørgsmål 2: Underlaget er jord ca 40cm, derefter kommer sand. Jeg tænkte at grave ud, lægge grus og støbe i to trin med en bredere fod nederst. Armeringsjern. Hvor dyb bør jeg gøre pælen?

Plintjernen er godt galvaniseret, så betonen behøves ikke som korrosionsbeskyttelse.
Bøj jernene så de vinkler indad nede i betonen.
MAO det kommer til at fungere med 40 mm.

Hvor dybt afhænger af jord, frost og belastning.
Grav ud, lav en plan fin bund, læg en betonplade og sæt røret der.
Hvad skal lidt halvpakket grus gøre bedre end uberørt jord?

Protte

• Synes
Torparen i skogen og 1 anden
  • Laddar…
Hej protte. Tak for dit svar. Angående plintjärnen så var det stabiliteten, der blev henvist til, altså hvad er mindste afstand for ikke at risikere brud. Når det gælder gruset, har jeg læst, at det er godt ud fra et dræningssynspunkt, men du mener, man skal lade være med det?

Med fastskruet stolpe er det kun en nedadrettet kraft.
Er du byxis så skruv jernene på et stykke stolpe og vikle galvaniseret tråd 10 gange rundt om jernene, så det kommer ned i betonen.
Gevindstang mellem jernene nede i beton fungerer også.

Hvis det er til dræning, skal vandet jo kunne løbe ud til grøft eller anden regnvandsledning. Et hul er et hul.
Protte

• Synes
elpaco
  • Laddar…
Er der nogen, der kan give et godt svar på, hvordan man skal fordele længden på sine sokkeljern?
Jeg har nogle, der er 50 cm, og jeg tænkte at sætte boltene i stolpen på 5 og 15 cm over nulpunktet. Dette giver cirka, at 30 cm af sokkeljernet bør ende i betonen. Burde jeg flytte boltene højere eller beholde så meget som muligt i betonen?

• Synes
Wester94
  • Laddar…
Bösahus sagde:
Nogen der kan give et godt svar på, hvordan man skal fordele længden på sine plintjern?
Jeg har nogle der er 50cm og tænkte sætte boltene i stolpen på 5 og 15cm over nul. Dette giver omtrent at 30cm af plintjernet burde havne i betonen. Bør jeg flytte boltene højere eller beholde så meget som muligt i betonen?
Hvis du læser Jomans guide til byggbeslag (http://joma.se/file/handbok-2013.pdf), kan du på side 251-252 læse, at stolpejernene skal være nedsænket mindst 200mm i beton af kvalitet C25/C30. Afstanden mellem beton og første gennemgående bolt skal mindst være 60mm ved 6mm bolt, og 80mm ved 8mm bolt.

Kort sagt er dybden ok, men ikke afstanden til første bolt. Hvis du derimod sætter 25cm i betonen. Men derefter skal man jo tænke på, at dette er en producents råd til eget produkt, ikke branchestandard (hvad jeg forstår).

Som protte skriver, er det ikke så nøje, om det er et altantag, der er forankret i huset eller lignende (vridstyvt). Du kan bruge stolpesko, hvis du vil. Er det et tag eller plank eller noget, der skal optage sidekræfter (moment), er det vigtigt at bruge dobbelt plintjern med ordentlig afstand fra endetræ og tilstrækkelig indstøbning.

I mit tilfælde drejer det sig om portstolper, så da vil jeg nok hæve mine plintjern nogle cm, men forsøger at holde 25cm nede i betonen.

Senest redigeret:
Bösa: Lyder som en god plan, lågestolper (om du har porte) tager meget slag. Man ser mange hegn og lågestolper monteret med stolpesko eller lignende som hælder. Det behøves lidt jern i betonfoden og godt greb i skruerne...

Værsgo.

Ja nu sidder grindstolperne som kniven i bonden!

Dog blev jeg måske lidt angrefuld da jeg satte stolperne nogle millimeter ned i betonen, så de kan jo rådne. Måske kan man banke op en lille rende hvor vandet kan løbe ud og luft kan få komme ind og tørre.

Bösahus sagde:
Ja nu sidder grindstolparna som kniven i bonden!

Dog blev jeg måske lidt fortrydelsesfuld da jeg satte stolparna nogle millimeter ned i betonen, så de kan jo rådne. Måske kan man banke op en lille rende hvor vandet kan løbe ud og luft kan få komme ind og tørre.
Ja stolperne skal ikke sidde i betonen, de skal i stedet have en beskyttelse mellem endeträet og plinten - fx tagpap.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.