Monterede nye gulvbjælker med limet sporet uponor spånplade i huset for nogle år siden.
Lastede derefter det hele lidt tungt med bl.a. grips og andet byggemateriale. Bjælkerne bøjede sig lidt, hvilket jeg efter et stykke tid opdagede og afhjulpede med en hel masse støtter i kælderen.
Nu overvejer jeg at montere en HEA eller HEB bjælke under, så jeg slipper for at bekymre mig om det mere.
Bjælkerne er 45x195. 3,4 m ved fastgørelserne og 7,6 m lange.
De burde være C24, men jeg lader det stå usagt.
Jeg overvejer at sætte en støtte på ved 4,7 på jernbjælken. Nu er rummet i princippet ikke meget bredere end hvad det må være med den dimension, men min overvejelse er, om jeg går ned i størrelse på stålbjælken, så hænger den måske mere på midten, end hvad træbjælkerne gør. Jeg kan ikke finde nogle oplysninger om hængningen eller hvad der ville være en god dimension. Jeg overvejer en 160 mm bjælke, men jeg har absolut ingen anelse om, hvor meget den kan hænge ned over en strækning på 4,7 m.
 
Dit bjælkelag består af 45x195 mm, styrke klasse uklar. Spændvidden er 3,4 meter. Under disse bjælker vil du sætte en stålbjælke på midten, hvis største spændvidde er 4,7 meter. Er dette en korrekt beskrivelse? Hvis det passer, er træbjælkerne for spinkle til den spændvidde, selvom de har C 24 klasse. Hvis du ikke kan forstærke dem, virker en bjælke på undersiden som en rimelig foranstaltning, forudsat at den ikke er alt for meget i vejen. I så fald ville jeg satse på en HEA 180
 
Det stemmer. Muligvis kan jeg flytte støtten/stolpen til 4,15 m i stedet for 4,7 m, så den havner mere i midten.
Som sagt er min største overvejelse, hvor meget bjælken vil hænge ned i midten. Hænger den 1 cm, vil også træbjælkerne synke det stykke... Nu har jeg ikke medtaget nogle som helst gulv vægte, kun bjælkens egenvægt.
Spørgsmålet er måske forkert.
 
Du er inde på noget vigtigt, at bærlinjen/stålbjælken ikke skal bøje ned mere (målt i mm) end hvad der er acceptabelt for gulvbjælkerne. HEA 180 bør klare det krav.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.