3,770 læst ·
6 svar
4k læst
6 svar
Afstive svingende gulv. For tætte gulvbjælker
Jeg har løse planer om at isolere loftet. Jeg tænkte på at ordne gulvet samtidig. Lige nu består gulvet af 20 mm fer og not-brædder direkte på spærene=gulvbjælker, der ligger c-c 1 m. Hvordan gør jeg det nemmest og billigst for at få et mindre svajende gulv?
Jeg bygger kun med træ (reglar/brædder), det er for trangt til at bakse med plader deroppe. Gulvet må ikke blive specielt meget højere, så jeg kan altså ikke lægge et nyt sæt gulvreglar ovenpå. Jeg kan ikke komme til at lægge flere gulvreglar på ydervæggen, så alt skal hænge i de gulvreglar, der allerede findes.
Rigtig tykke gulvbrædder kunne måske være det nemmeste. Fer og not 45×220 ville nok blive stabilt og godt. Hvis det bare fandtes til rimelige penge.
Isoleringen i gulvet består af spån, så det er ikke noget problem at grave rende for at få flere reglar derned.
Jeg bygger kun med træ (reglar/brædder), det er for trangt til at bakse med plader deroppe. Gulvet må ikke blive specielt meget højere, så jeg kan altså ikke lægge et nyt sæt gulvreglar ovenpå. Jeg kan ikke komme til at lægge flere gulvreglar på ydervæggen, så alt skal hænge i de gulvreglar, der allerede findes.
Rigtig tykke gulvbrædder kunne måske være det nemmeste. Fer og not 45×220 ville nok blive stabilt og godt. Hvis det bare fandtes til rimelige penge.
Isoleringen i gulvet består af spån, så det er ikke noget problem at grave rende for at få flere reglar derned.
Jo, jeg har tænkt på noget lignende og kan ikke komme på noget enklere. Det burde blive ret stift synes jeg, specielt når gulvbrædderne kommer på og kobler sammen med de eksisterende gulvbjælker/tagstole. Takker.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Løsningen afhænger meget af, hvad du skal bruge rummet til. For at klare den store afstand mellem spær er det nemmest at gå op til kraftigere gulvbrædder, omkring 30 mm. Der findes også råspontlignende materiale, der er ca. 35 mm tykt. I Sala findes (eller fandtes) en velassorteret træfirma. Hvis problemet er, at de eksisterende gulvbjælker er for svajende, hjælper kun en forstærkning af disse. At lægge bjælker mellem de eksisterende er desværre ingen løsning. Ud fra din beskrivelse får jeg følelsen af, at dine spær kan være af fackverkstyp. Underkarmene i sådan nogle er normalt kun dimensioneret til små belastninger, ca. 50 kg/kvm.
Tagstolene er ikke fagværk, men åbne. Huset er fra 1922, og på den tid ønskede man en anvendelig loft. Det forrige hus havde fagværk, temmelig dumt at ofre så meget opbevaring for at spare nogle kroner på tagstolene. Der er ståhøjde i rummet og runde vinduer i gavlene, så man kunne indrette ekstra værelser deroppe, hvis man trækker el op og laver en større trappe plus byggetilladelse. Taget er stejlt, måske så meget som 45°. Jeg tror, at bjælkerne er ret stabile, men det ved jeg jo ikke, før jeg åbner op. Oplever i hvert fald ikke noget svaj, når man står nær ved en bjælke, kun når man er midt imellem. Jeg tror ikke, at de er dimensionerede til noget specifikt, men at man har brugt, hvad man plejede uden at optimere noget.
Tykke spontede brædder lyder interessant. Skal man købe "rigtige" gulvbrædder af tykkere model, er de ofte eksklusive på flere andre måder, kilsavede, Norrlandsvoksede, eller så har de passeret alle 4 maver på en 12-takker-elg. Selv om det en dag bliver et loft deroppe, kan det bruges med hvad som helst, man ikke får alt for mange splinter af.
Primært er altså at isolere. Lige nu er det kun loftets gulvbjælkelag, der isolerer opad, typisk 25 cm spån.
Tykke spontede brædder lyder interessant. Skal man købe "rigtige" gulvbrædder af tykkere model, er de ofte eksklusive på flere andre måder, kilsavede, Norrlandsvoksede, eller så har de passeret alle 4 maver på en 12-takker-elg. Selv om det en dag bliver et loft deroppe, kan det bruges med hvad som helst, man ikke får alt for mange splinter af.
Primært er altså at isolere. Lige nu er det kun loftets gulvbjælkelag, der isolerer opad, typisk 25 cm spån.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Gamle spær og gulvbjælker giver meget større handlefrihed, så det er godt. 45° taghældning er perfekt. Overvejer du at indrette loftet til en form for bolig, er der grund til at tjekke gulvbjælkerne dimensioner, så sviktet bliver OK, ellers ikke. Jeg gætter på, at gulvbjælkerne er 3x7 tommer, en standarddimension på den tid. Fine gulvbrædder kan være latterligt dyre og alligevel ikke så fine. Jeg ville satse på 11/2 tommers fer og not gran. Findes de ikke i Sala, kan du tjekke med producenter af garagebyggesæt. Det er en almindelig dimension til garageloft.
Beier sælger "Glathøvlet 33X120MM G4-2 Gran". Det ser ud til at være passende kvalitet, og anvendelsesområdet er undergulv eller gulv i enklere rum. Spørgsmålet er, om man får nok stabilitet med C-C 1 m. Man kan måske tage til en tømmerhandel, lægge nogle brædder sammen og prøve at gynge lidt. 
Klik her for at svare