26,984 læst ·
17 svar
27k læst
17 svar
Stillads: Købe brugt, eller bygge af rør
Hej
Vi skal male tre huse til foråret, og skifte tag på et af disse.
Der er varierende (til tider stærkt) kuperede grunde, hvilket gør, at rammeværksstilladser ikke dur på grund af deres ufleksibilitet (kommer typisk i 2m højder).
Nu til det store spørgsmål...
Købe brugt stillads, f.eks. haki, som kan fås til rimelige priser, eller bygge selv af stålrør 48mm og skaffe rørkoblinger, der findes til eksisterende stilladser.
Vi har brug for ca. 10m bredt, 4-5m højt (og i hvert fald en sektion 6m høj, 2m bred).
Vi vil bruge planker 45x195 eller 45x220 til gulv og stige for at komme op i stilladset.
Jeg har bygget lidt med layher/monzon-systemet, så der er lidt erfaring.
Tips, råd, praktiske erfaringer ønskes.
Vi ønsker ikke at bygge i træ (besværligt synes vi).
Mvh
Rikard
Vi skal male tre huse til foråret, og skifte tag på et af disse.
Der er varierende (til tider stærkt) kuperede grunde, hvilket gør, at rammeværksstilladser ikke dur på grund af deres ufleksibilitet (kommer typisk i 2m højder).
Nu til det store spørgsmål...
Købe brugt stillads, f.eks. haki, som kan fås til rimelige priser, eller bygge selv af stålrør 48mm og skaffe rørkoblinger, der findes til eksisterende stilladser.
Vi har brug for ca. 10m bredt, 4-5m højt (og i hvert fald en sektion 6m høj, 2m bred).
Vi vil bruge planker 45x195 eller 45x220 til gulv og stige for at komme op i stilladset.
Jeg har bygget lidt med layher/monzon-systemet, så der er lidt erfaring.
Tips, råd, praktiske erfaringer ønskes.
Vi ønsker ikke at bygge i træ (besværligt synes vi).
Mvh
Rikard
Kan du ikke lede efter beg Burton stilladser? De kan jo tilpasses fint.
Eller bare Haki med justerskruerne i bunden. 500mm på skruen og de nyere spirer, som har 4udtag på samme højde, så burde du kunne få højden til at passe, selvom det er lidt kuperet.
Eller bare Haki med justerskruerne i bunden. 500mm på skruen og de nyere spirer, som har 4udtag på samme højde, så burde du kunne få højden til at passe, selvom det er lidt kuperet.
Jeg har også købt stillads. I dit tilfælde synes jeg, du skal købe så det dækker den største side du har på husene. Så rækker det til alt du har, og mere end en side ad gangen arbejder man måske ikke med. Vil du ikke beholde det, når du er færdig, er det bare at sælge det videre, og præcis som i hokanp’s tilfælde, tror jeg ikke du mister noget på aftalen.
Vi har også købt brugt stillads. 2 forskellige har vi købt, en +8 og en Haki. Begge kan nok justeres til rimeligt på kuperet underlag, hvis man har lange justerskruer.
Planen er at sælge disse til foråret, når huset er færdigbygget, for samme pris som de blev købt for.
Jeg mistænker, at brugte stilladser er lidt billigere nu om efteråret, så tjek annoncer nu og køb i efteråret, hvis noget godt dukker op. Til foråret bliver både pris og udbud nok lidt større. Jeg kunne i princippet sælge mindst den ene nu, men venter til foråret, da jeg tror den bliver lettere at sælge.
PM mig, hvis du vil vide, hvad jeg gav for tingene og hvor meget det var. Men jeg har ingen idé på stående fod om, hvor mange ting der var inkluderet, det må jeg "tælle" sammen hurtigt ude på byggepladsen, dvs. du kan ikke få svar før næste uge.
Planen er at sælge disse til foråret, når huset er færdigbygget, for samme pris som de blev købt for.
Jeg mistænker, at brugte stilladser er lidt billigere nu om efteråret, så tjek annoncer nu og køb i efteråret, hvis noget godt dukker op. Til foråret bliver både pris og udbud nok lidt større. Jeg kunne i princippet sælge mindst den ene nu, men venter til foråret, da jeg tror den bliver lettere at sælge.
PM mig, hvis du vil vide, hvad jeg gav for tingene og hvor meget det var. Men jeg har ingen idé på stående fod om, hvor mange ting der var inkluderet, det må jeg "tælle" sammen hurtigt ude på byggepladsen, dvs. du kan ikke få svar før næste uge.
Jeg fandt denne virksomhed i Göteborg, som ser ud til at have lidt blandet Haki. Vedhæfter link, hvis nogen andre også leder.
http://www.sskonsultab.se/index.html
Rimelige priser ud fra, hvad jeg har kunnet finde på bla. blocket brugt vs. ny stillads.
Jeg skal tage afsted og låne 2-3 sektioner ramme-alu haki af en maler for at se, hvordan disse ter sig i virkeligheden, og om vi kan gøre noget med disse eller hvordan det nu bliver.
At det skal være så "svært" at vedligeholde husene
Mvh
Rikard
http://www.sskonsultab.se/index.html
Rimelige priser ud fra, hvad jeg har kunnet finde på bla. blocket brugt vs. ny stillads.
Jeg skal tage afsted og låne 2-3 sektioner ramme-alu haki af en maler for at se, hvordan disse ter sig i virkeligheden, og om vi kan gøre noget med disse eller hvordan det nu bliver.
At det skal være så "svært" at vedligeholde husene
Mvh
Rikard
Efter meget søgen og mange overvejelser købte jeg en Monzon al-stillads. Ikke for at sælge senere, men for at det skal tilhøre huset. Jeg har en lade og en ret stor villa, og lige pludselig opdager man noget, der skal ordnes. Så kommer stilladset frem. Den største frygt er at stå i otte meters højde og vakle på en stige og række ud efter det dér "bare lidt til, så slipper jeg for at flytte stigen". Frygt nummer to er at tage ud og leje, rode med trailer og have fastsatte tider for, hvornår alt skal tilbage... Derfor købte jeg. Jeg er tilfreds med Monzan. Der findes sikkert andre alternativer, der har deres fordele. Men som det er nu, kommer stilladset frem og op inden for en time, det der skal fikses bliver fikset og så ned igen. Det kan klares på en dag. Købte gennem ställning.se og er tilfreds. Men som sagt, der findes andre alternativer, der sikkert er mindst lige så gode.
Nu har vi i det mindste besluttet os for at købe stillads i stedet for at leje eller låne.
Kiggede på Assco/Plettac hos bl.a. Facadestilladser, men valget faldt på priserne på brugt haki, som lå lavere.
Til hjemmebrug er prisen jo delvist afgørende.
Det blev brugt Haki fra SS Konsult ( http://www.sskonsultab.se/ ).
Satte det sammen, som jeg ønskede, og fik en pris på det. Mikado
De har lager i Göteborg, og du kan tage derhen og købe ting for at supplere stilladset med også.
De har udelukkende haki på lager, men kan få partier af andet indimellem.
Håber det kan hjælpe andre i samme situation som os.
Mvh
Rikard
Kiggede på Assco/Plettac hos bl.a. Facadestilladser, men valget faldt på priserne på brugt haki, som lå lavere.
Til hjemmebrug er prisen jo delvist afgørende.
Det blev brugt Haki fra SS Konsult ( http://www.sskonsultab.se/ ).
Satte det sammen, som jeg ønskede, og fik en pris på det. Mikado
De har lager i Göteborg, og du kan tage derhen og købe ting for at supplere stilladset med også.
De har udelukkende haki på lager, men kan få partier af andet indimellem.
Håber det kan hjælpe andre i samme situation som os.
Mvh
Rikard
Opdaterer tråden lidt.
Jeg har kigget lidt på nettet efter lejestilladser til opførelsen af vores 2-plans hus. De fleste udlejere tager ret høje priser.
Så overvejer at købe en i stedet.
Er der nogen, der kender et sted i Södermanland/Mälardalen, der sælger stilladser til ok priser.
Gerne Haki, men det er ikke et krav..
Jeg leder efter 4-5 sektioner på ca. 4x5 meter hver.
Håber ikke dette ser ud som en annonce bare
Jeg har kigget lidt på nettet efter lejestilladser til opførelsen af vores 2-plans hus. De fleste udlejere tager ret høje priser.
Så overvejer at købe en i stedet.
Er der nogen, der kender et sted i Södermanland/Mälardalen, der sælger stilladser til ok priser.
Gerne Haki, men det er ikke et krav..
Jeg leder efter 4-5 sektioner på ca. 4x5 meter hver.
Håber ikke dette ser ud som en annonce bare
Hej
Har ingen anelse om firmaer oppe i landet, men hvis man bestiller i et stilladsbrug, så burde det ikke være noget problem at få det sendt for en rimelig sum.
Jeg har størstedelen i 3m bredder, og 1.6m dybde, men har også suppleret med 0.7 en-rørs-bjælker, så man kan komme ind, hvor det er trangt eller som stigeholder på gavlen. Supplerede også med spirer på både 2m og 1.5m for at komme ind under tagfoden.
Jeg brugte deres finansiering, dog ret dyr sådan i forhold til om man kan få banklån eller lignende, men da vi købte meget stillads på én gang, tog vi den ekstra omkostning over tid. Den er færdigbetalt og bliver "vores" til foråret.
Nogle gange er man heldig og finder en brugt på blocket, men det er sjældent generelt med brugte stilladser i ok stand.
Mvh
Rikard
Har ingen anelse om firmaer oppe i landet, men hvis man bestiller i et stilladsbrug, så burde det ikke være noget problem at få det sendt for en rimelig sum.
Jeg har størstedelen i 3m bredder, og 1.6m dybde, men har også suppleret med 0.7 en-rørs-bjælker, så man kan komme ind, hvor det er trangt eller som stigeholder på gavlen. Supplerede også med spirer på både 2m og 1.5m for at komme ind under tagfoden.
Jeg brugte deres finansiering, dog ret dyr sådan i forhold til om man kan få banklån eller lignende, men da vi købte meget stillads på én gang, tog vi den ekstra omkostning over tid. Den er færdigbetalt og bliver "vores" til foråret.
Nogle gange er man heldig og finder en brugt på blocket, men det er sjældent generelt med brugte stilladser i ok stand.
Mvh
Rikard
Hej, tak for svaret..
Jeg fandt en annonce, hvor de sælger 4x4m sektioner til god pris.
4 af sådanne sektioner ville passe mig godt, så måske man skal købe nogle småting til for at få den til at passe optimalt til min facade.
http://www.blocket.se/ostergotland/4m_Hakistallning_47356761.htm
Jeg fandt en annonce, hvor de sælger 4x4m sektioner til god pris.
4 af sådanne sektioner ville passe mig godt, så måske man skal købe nogle småting til for at få den til at passe optimalt til min facade.
http://www.blocket.se/ostergotland/4m_Hakistallning_47356761.htm
Jeg bruger 34 eller 45*145 på højden mellem længdebjælkerne som støtte under terrassebrædder/brædder/gulvplader eller hvad der er til rådighed i stedet for de dyre træ, alu eller stål-terrasser til etagedækket at gå på.
Bare skær lidt i enden, så "folder" man den op, så den havner i overkanten af bjælken.
På min 0.7m-bredde, der har jeg fremstillet egen terrasse af 2 stk. 45*145 som er fastskruet i yderkanterne i 2*2 stramt over bjælkerne. Der går ca. 95cm terrassebrædder på bredden over 0.7 bred stillads.
Bare som tip.
/Rikard
Bare skær lidt i enden, så "folder" man den op, så den havner i overkanten af bjælken.
På min 0.7m-bredde, der har jeg fremstillet egen terrasse af 2 stk. 45*145 som er fastskruet i yderkanterne i 2*2 stramt over bjælkerne. Der går ca. 95cm terrassebrædder på bredden over 0.7 bred stillads.
Bare som tip.
/Rikard