Ved sommerhuset har vi en lang stentrappe ned til søen. Cirka 3 meter af skråningen er for stejl til at lægge en almindelig stentrappe, så der er en støbt betontrappe. Den del er lavet engang under 2. verdenskrig, og tidens tand (og formentlig dårlig kvalitet på betonen) gør, at den er helt faldefærdig.
Resten af trappen smelter meget godt ind i naturen, mens den støbte del føles "kunstig", så når den nu skal laves om, vil jeg gerne få den så naturlig som muligt.
Min tanke er at lægge en stentrappe, men at forstærke den med beton for at få stenene til at ligge stille.
1. Hvad skal man bruge for beton?
2. Det er ren klippe under trappen – kan man støbe direkte på klippen, eller skal man sikre trappen på nogen måde?
3. Noget andet, som man skal tænke på?
Resten af trappen smelter meget godt ind i naturen, mens den støbte del føles "kunstig", så når den nu skal laves om, vil jeg gerne få den så naturlig som muligt.
Min tanke er at lægge en stentrappe, men at forstærke den med beton for at få stenene til at ligge stille.
1. Hvad skal man bruge for beton?
2. Det er ren klippe under trappen – kan man støbe direkte på klippen, eller skal man sikre trappen på nogen måde?
3. Noget andet, som man skal tænke på?
M
magentis
Banlyst
· Västernorrland
· 478 indlæg
magentis
Banlyst
- Västernorrland
- 478 indlæg
Det går at støbe direkte mod bjerget, men i dit tilfælde ville jeg bore ned lidt armeringsjern, som betonen kan fæstne mod. Spørg i fagbutikken efter den rigtige beton, så får du det rigtige, da jeg antager, at det er færdigblandet tør beton, du mener... Armeringsjern køber du opklippet i passende længde samme sted. En god borehammer kan måske lejes der også. Ikke alle har det, men ved i stedet, hvor du skal henvende dig.
Benyt samtidig lejligheden til at bore gammel dårlig beton væk. Kan du ikke løsne det.., ja så er det heller ikke dårligt, så lad det bare sidde, medmindre det er i vejen selvfølgelig.
Forsøg at støbe, når det ikke er direkte sol og varmt, for da må du vande for at betonen skal hærde for hurtigt, hvilket fører til revner. Under alle omstændigheder bør du holde betonen fugtig en dag efter støbningen, det gør den bare stærkere.. Det er tilstrækkeligt at stænke lidt vand på engang imellem..
magentis.
Benyt samtidig lejligheden til at bore gammel dårlig beton væk. Kan du ikke løsne det.., ja så er det heller ikke dårligt, så lad det bare sidde, medmindre det er i vejen selvfølgelig.
Forsøg at støbe, når det ikke er direkte sol og varmt, for da må du vande for at betonen skal hærde for hurtigt, hvilket fører til revner. Under alle omstændigheder bør du holde betonen fugtig en dag efter støbningen, det gør den bare stærkere.. Det er tilstrækkeligt at stænke lidt vand på engang imellem..
magentis.
Senest redigeret:
Klik her for at svare