Hej,
har læst alle gode råd i tråden om broer/stenkister.
Vores bro står i dag på 6 lærkepæle siden 30 år, men isen skubber dem op, og det er svært at trykke dem ned. Der er både, der passerer i sejlrenderne længere ude, som laver bølger, der løfter isen, og broen følger med trods sin vægt, den er ca. 60 kvm.
Nu skal jeg rive den ned og lave en stenkiste. Stenkisten laves af betonvægge med siderne ca. 2x3 meter.
Dybden længst ude er kun ca. 1 meter. Så er der 1,3 meter ler ned til klippen.

Mit spørgsmål er, hvorfor man ofte ser, at man bygger stenkisterne med lige sider. Hvorfor ikke lave hele kisten let konisk, så isen "mister grebet", når den forsøger at løfte det hele?
Bmrh

BigR
Ja de gamle tømrede stenfælder ved kysten i Norrbotten var ofte netop kegleformede for at isen ikke skulle løfte dem. Nu er de rådnede væk. Tilbage er dog betonkonstruktioner, som i de fleste tilfælde enten er revnet i stykker eller sunket, så de er skæve.

Tak for synspunkt. Min entreprenør siger, at han plejer at sætte kisterne på enten markdug eller armeringsmåtte?
Derudover stålrør ned til bjerget i hvert hjørne. Dette er længst inde i Mälaren (Galten), men bølgerne under isen fra skibene mod Köping skaber stadig problemer.
Som sagt, bygges af betonelementer, der skal samles i hjørnerne med grove pladejern, der bukkes 90 grader og boltes gennem betonen. Hvad tænker du?

Ved lignende grundforhold har jeg været med på kajbyggerier, hvor vi har boret ned brøndforingsrør en meter i klippen og fyldt disse med beton som fundering. Rørene får så naturligvis stikke op gennem leret og vandet. Disse kajer har holdt godt og været nemme at bygge. Brøndborere plejer jo at være tilgængelige de fleste steder. Teknikken burde fungere lige så godt til en bro.

Tak, det lød interessant.
Min entreprenør har en pram, men jeg skal tjekke, om han kan bore i bjerget under vandet....

BigR
Grunden er vigtig. Derefter afhænger det af, om man vil investere i, at det holder 20 år eller hundrede år. Bore fast i bjerget lyder jo tillidsvækkende iaf (y)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.