Klimaet i et stenhus er uovertruffet synes jeg. Min far har noget lignende det du beskriver, bortset fra kælderen, og det fungerer fint. En anden positiv ting ved sten er, at det bliver et stille hus, og du har lidt udelarm som generer - vej, tog eller fly.

Ville overveje indevæggene, hvis jeg var dig. Elinstallation osv bliver betydeligt lettere i pladevægge.

Kobbertag? Må man stadig have det? Måske kun Stockholms stad som ikke tillader det længere. Umalet altså. Kobberioner opløses og følger med regnvandet ud i vores vandløb...
 
En væg med osb og gips på begge sider og lidt isolering er mindst lige så solid som en 10 cm letbetonvæg.
Min mening i hvert fald. ;)
 
Jeg ville nok også vælge andet materiale til indvendige vægge, bortset fra badeværelse, andre vådrum og fyrrum. Vandskader bliver mindre omfattende på sten ;)
 
Jeg forstår ikke, hvorfor det skulle være lettere med elinstallationen for en trævæg end letbetonvæg. Letbetonvæg er det bare at fræse et spor for røret ok det bliver lidt støvet. Derefter er det bare at lægge det ind og pudse igen. Har man indervægge af letbeton, så lydisolerer de bedre mellem rummene.

Jeg for min del vil have alt i Ytong undtagen spær og ydre tag

M.V.H

Jörgen
 
joen1 sagde:
Jeg forstår ikke, hvorfor det skulle være lettere med elinstallationen for en trævæg end letbetonvæg. Letbetonvæg er det bare at fræse et spor for røret, ok det bliver lidt støvet. Så er det bare at lægge det ind og pudse igen. Har man indervægge af letbeton, så lydisolerer de bedre mellem rummene.

Jeg for min del vil have alt i Ytong undtaget spær og ydertag.

M.V.H

Jørgen
Ja, man gør jo som man vil :)
 
Materialvalget i de forskellige dele af huset afhænger af, hvordan planløsning og udformning af huset bliver. Storblokke eller prefabblokke bliver meget dyre ved komplicerede former. Jeg er selv i gang med at bygge mit eget hus i ytong. Det er et ottekantet 1 1/2 plans hus på ca. 200 m^2. Jeg har tegnet vores hus selv og bygger det også helt selv. Jeg bygger det i småblokke med tyndfuger. Der bliver meget savning med otte hjørner. Jeg har alle indervægge i ytong dels på grund af, at to vægge er bærende og for ikke at få bevægelser mellem forskellige materialer, som kan føre til revner. Tagkonstruktionen er i træ, da det ikke er muligt at lave en tagkonstruktion i ytong. I dag er konstruktionsdelen færdig samt svall og pap på taget.

Honken
 
Ja, jeg gør alt selv. Nå ja, ikke helt alt, ikke udgravningen, ikke installation af vandledninger og varmesystem. Jeg har haft mange venner, der har hjulpet mig, samt svigerfar, som er pensioneret tømrer og bruger meget af sin tid på byggeriet. I dag har vi fået op den bærende konstruktion med bjælkelag osv. samt lagt undertag og tagpap og skal nu i gang med hullering for el, varme, ventilation, vand og afløb.

Vi begyndte at rive et gammelt hus på grunden den 1. februar og begyndte at grave ud den 17. april, støbte fundamentet den 28. maj, og begyndte muring af fundamentet 2 uger senere. Så selvfølgelig tager det sin tid. Ydervæggene består af 60x35x15 cm blokke, så der er gået ca. 20 ton til ydervæggene, 55 ton til bjælkelagene og i alt ca. 100 ton letbeton. Huset blæser nok ikke væk. Hvad angår fugtvandring mellem letbetonen og tagspær mv. i træ, lægger man altid tagpap mellem disse to materialer. På visse steder lægges plastfolie.

Interesserede i tegninger, billeder mm. kan maile, hvad der ønskes, så kan jeg måske maile dem til jer.

Mvh Honken
 
Familjefadern sagde:
Honken,

Hmm, man skall inte blanda döda och levande material heter det ju. Hur klarar sig takstolarna från fukt? Vet inte om det är nåt problem men jag har för mig att jag läste det nånstans.
Det är inga problem.
Jämför gärna med ett trähus på en gjuten platta. ;)
Trätakskonstruktion på stenhus är den i särklass vanligaste lösningen.
 
Honken_byggare sagde:
Ja, jeg gør alt selv. Nåja, ikke helt alt, ikke udgravningen, ikke installationen af vandrør og varmesystem. Jeg har haft mange venner, der har hjulpet mig samt svigerfar, der er pensioneret tømrer og bruger meget af sin tid på byggeriet. Vi har i øjeblikket fået op det bærende skelet med bjælkelag osv og lagt svall og pap og skal nu i gang med hulltagning for el, varme, ventilation, vand og afløb.

Vi begyndte at rive et gammelt hus på grunden den 1. februar og begyndte at udgrave den 17. april, støbte fundamentet den 28. maj, og begyndte at mure fundamentet 2 uger senere. Så jo, det tager lidt tid. Ydervæggene består af 60x35x15 cm blokke, så der er gået omkring 20 tons til ydervæggene, 55 tons til bjælkelaget og i alt ca. 100 tons letbeton. Huset blæser nok ikke væk. Hvad angår fugtvandring mellem letbetonen og tagspær m.v. i træ, så lægger man altid tagpap mellem disse to materialer. På visse steder lægges plastfolie.

Interesserede i tegninger, billeder mv. kan skrive hvad der ønskes, så kan jeg måske sende dem til jer.

Mvh Honken
Spændende byggeri! Nej, med en kampvægt på 100 tons blæser skelettet nok ikke væk. Klassikeren er vel når taget flyver væk som en frisbee.:)

Hvad mener du med "svall på taget"? Jeg har ikke hørt det udtryk før...
 
Har du ikke hørt, at man svajer taget, når man sømmer råsponten?

For resten så bor vi på byggeriet pga den høje husleje, vi havde i lejligheden. Så vi bor under byggetiden ca. 1 år i 2 sammenbyggede arbejdsbarakker, 3 værelser og køkken med toilet, bruser og vaskerum 55m^2. Så den mindste ledige tid er med andre ord viet til byggeriet.

Mvh Honken
 
Honken_byggare sagde:
Har du ikke hørt, at man svaller taget, når man sømmer råsponten?
Aldrig, faktisk...
Men jeg er jo ingen "rigtig" bygherre heller. :)
Jeg har bare hørt om "sømme råsponten".
Byggeri er jo, som sejlads, en aktivitet fyldt med mærkelige termer, som kun de indviede forstår...
Stadig, efter 10 år som fritidsskibsfører står jeg på gulvet i båden og svinger højre til forskel fra en "rigtig" bådejer, der står på dørken og drejer styrbord. Så det tager nok et stykke tid, før jeg fikser/accepterer bygge-lingoen. :)

Honken_byggare sagde:
Forresten så bor vi på byggepladsen pga den høje husleje, vi havde i lejligheden. Så vi bor under byggetiden ca 1 år i 2 sammenbyggede arbejdsbarakker, 3 rum og køkken med toilet, bruser og vaskerum 55m^2. Så mindst ledig tid er med andre ord viet til byggeriet.

Mvh Honken
Luksus! Vi boede på 25kvm i et år uden vand :P
Jaja, nu kommer vel Jureit med sine skedne 14 kvadrat, og så begynder det at lyde som Monty Python’s over-/underdrifter... :)

Alvorligt talt er det jo det bedste - at bo ved byggeriet. Man får jo meget gjort på tid, som ellers ville være brugt på rejser og "komme i gang".

Hvor bygger I henne?
 
Honken!

Jeres bjælkagelementer! Hvad er målene på disse? For det er vel letbeton bjælkelag, som du har? Et andet spørgsmål, har du lavet styrkeberegninger på dit hus?
Jeg står selv i valget og kvalet om man skal have træbjælkelag eller Ytong bjælkelag.

M.V.H

Jörgen
 
Absolut skal du have letbetondæk. Så undgår du alle problemer med træk og at de forskellige mtrl bevæger sig forskelligt.

Jeg har letbetondæk 250mm tykt både oppe og nede. Nede skal det desuden efterisoleres med 100mm isolering under dækket i torpergrundlaget. Det er jo sådan, at mange af mine elementer er specialmålbestilte 45° vinkler, hvilket har kostet.

Der findes jo elementer fra 1m til 6m i 10cm mål, de er 60cm brede med fjeder og not.

Ja, jeg har lavet styrkeberegninger, ja ikke jeg, men en letbetonkonstruktør.
 
Et varmt tip er at gå ind på Ytongs hjemmeside og downloade letbetonhåndbogen, der står alt man behøver at vide om montering og mtrl.
 
Vi har netop bygget et 1.5 plans hus i Finja ISO blok 350mm, og jeg må sige, at det er blevet fantastisk.
Pudsede vægge på indersiden med gipsmørtel, som vi også har på alle de regelrede vægge i stueetagen.
Så belyser vi med spots, så man fremhæver strukturen i væggene. Kaxigt blev det !!

Billeder, gardinstænger og alt andet som konen vil have på væggene er meget nemme at montere. Bare bore med almindeligt bor og plug....færdigt !! Og hvis man ændrer mening, er det bare at fylde med lidt gipsmørtel, så forsvinder hullet.
Indervægge består af 45mm mineraluld, 75 reglar, 12mm spånplade og 13mm gips.
Spånpladen er dagens tip!! ;) En lille omkostning, men så meget nemmere at fastgøre ting og lidt ekstra lydisolering.

Vi er kanonglade for vores stenhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.