Medlem
· Östergötland
· 2 144 indlæg
Det er nu til dags aktuelt med færdigmurede helvægge i stedet for blokke, der mures på stedet. Ytong har jo dette i deres sortiment. Eftersom arbejdstiden er afgørende for et stenhusbyggeris slutomkostning, er der nogen, der har erfaring med, hvad der bliver billigst. 1) Løse blokke der mures i hånden eller 2) færdige elementer der monteres med kran med betydeligt mindre arbejde?
Jeg antager, at de færdige elementer er betydeligt dyrere, spørgsmålet er, hvor går brydpunktet for rentabilitet?
Vi sigter mod et stenhus på 250 kvm. Ydermere undrer jeg mig om det bliver billigere at bygge ét plan 250 kvm eller 2 plan. Vil søge om en forhåndsgodkendelse, så jeg er taknemmelig for input.

Jeg antager, at de færdige elementer er betydeligt dyrere, spørgsmålet er, hvor går brydpunktet for rentabilitet?
Vi sigter mod et stenhus på 250 kvm. Ydermere undrer jeg mig om det bliver billigere at bygge ét plan 250 kvm eller 2 plan. Vil søge om en forhåndsgodkendelse, så jeg er taknemmelig for input.
Ingen nemme spørgsmål, du kommer med.... 
Signaturen Sweli her på forummet har bygget med færdige storblokke. Hun synes at være kommet rimeligt fra det prismæssigt. Søg i hendes indlæg og tjek hendes hjemmeside. Der findes andre, der har bygget i leca og i andre stenvarianter, men der har nok de fleste muret selv, hvilket gør pris sammenligningen lidt besværlig.
Signaturen Sweli her på forummet har bygget med færdige storblokke. Hun synes at være kommet rimeligt fra det prismæssigt. Søg i hendes indlæg og tjek hendes hjemmeside. Der findes andre, der har bygget i leca og i andre stenvarianter, men der har nok de fleste muret selv, hvilket gør pris sammenligningen lidt besværlig.
Medlem
· Östergötland
· 2 144 indlæg
Tak for det svar, skal møde repræsentanten for byggeselskabet denne uge, så det bliver nok klarere. Det værste er at få fat i en murere, det virker til at være en mangelvare. Vender tilbage med mere input for dem, der er interesserede senere på ugen. ;D
Medlem
· Östergötland
· 2 144 indlæg
Nu har jeg mere kød på benene, det er billigere med store blokke og udleder mindre fugt. Man skal affugte et stenhus grundigt efter muring. Har man heldet med sig at få fat på en billig murer kan et stenhus på ca. 180 kvm mures op for en omkostning på 1,2 MSEK, udvendigt færdiggjort. Har et faktisk eksempel på dette. Det var dog i blokform.
Hvad indgår i den sum egentlig?kalleanka70 sagde:
Hvad går materialekostnaden på?
Said
(som har en idé om at købe materialer og mure(lime) letbetonsblokkene selv)
Medlem
· Östergötland
· 2 144 indlæg
Kan vende tilbage snart med detaljer. Fik prisen af arkitekten, der har tegnet huset. Som jeg forstod, var det færdigt udvendigt med tag. Det ser kanonfint ud. Stenmaterialet tipper jeg til ca. 130 tkr resten. Som sagt. Vender tilbage.
Klik her for at svare