Hej.
Forestil jer et træhus og en canadisk stentækket kamin fra gulv til loft.
Sådan en planlægger jeg at lade bygge, men jeg er lidt for meget kontrolmenneske til blot at lade byggerne gå i gang. Jeg vil derfor vide, hvordan man bygger denne konstruktion op, og med hvilke materialer.
Kaminen i sig selv er en modul med en ekstra stålramme til netop dette formål, men hvordan fastgør/bygger man væggen oven på rammen, som man så murer stenen på op til loftet?
Stenen, vi har fundet, er i skårne moduler, så den opsætning bliver ikke så svær, men det vil jo alt sammen veje... typisk 800 kg, lige ned på kaminens montageramme, som går rundt om kaminen, der desuden er beklædt med glas på alle 3 synlige sider.
Er der nogen, der har gjort noget lignende og kan kaste lys over dette?

Lad os alle tage for givet, at det er brandsikkert og det rette stenmateriale.
Ser frem til jeres svar.

Claes Sörmland
Svaret her er, at det er producentens instruktioner, der skal følges. Ovnen er godkendt til netop den udførelse, som producenten beskriver.

Eller misforstår jeg, og du vil ændre brugen af ovnens ekstra stålramme til din stenmur uden at ovnen er godkendt til denne brug?

Givetvis er det lev anvisninger som gælder, tro ikke noget andet. Men det er ingen detaljeanvisning mere som "konstruktion skal beklædes i brandsikkert mtrl" - cool, tænkte ikke på det...
Spørgsmålet er jo, hvordan bygges "væggen" af brandsikre plader op oven på en sen stålramme op? Hvordan forankrer man den i væggen, så ikke hele stenvæggen kommer farende en dag.. stålrammen er jo virkelig bare en "ramme" rundt om kaminen, og så skal et skorstensrør beklædes i en væg/nichekonstruktion som så beklædes med sten og op til loftet på 5m højde.
Det er den konstruktion, jeg er nysgerrig på.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.