Hej!
Ny på forummet, måske skal man præsentere sig lidt: Jeg hedder Niklas. Min sambo og jeg vil gerne flytte ud af vores toværelses på 64 kvm til noget større på landet. Heldigvis har jeg en grund ca. en mil udenfor Uppsala. Lejligheden er lige nu fuld af huskataloger, og vi har fundet nogle favoritter (typ A-hus Edsviken, Willa Nordics Kardborren), men vi skitserer også lidt selv. Har lurket lidt her, og fulgt diskussionerne med stor interesse, og nu tænkte jeg komme med et helt eget spørgsmål.

For at komme til sagen: Overvejer at bygge stenhus (eg. letbeton), men det lader til ikke at være så almindeligt. Har f.eks ikke lykkedes at finde nogen stenhustillverkare som har typehuse, uden det synes altid at handle om arkitekttegnet, hvilket lugter dyrt for os med normale indkomster...
Spørgsmålet er hvorfor stenhuse er sjældne, de synes jo at have mange gode egenskaber. Jep, jeg har læst Letbetonhåndbogen, men den er måske ikke helt objektiv... Håber at ekspertisen her kan forklare de vigtigste forskelle mellem træ og sten. Fordele og ulemper? Økonomi? Jeg er normalt hændig (og nærig som bare pokker ;)), kan jeg lave mere selv med det ene eller det andet materiale? For os er miljøaspekten vigtig, hvem vinder der?

Mange spørgsmål, håber på at få nogle svar.

Edit: Stavning og præciseringer
 
Hej hej
søger det samme svar som dig. Vil hellere have et stenhus og er nærig som bare pokker! ;D
håber nogen som ikke er lige så novicer som os svarer.
 
Oops! her kommer en til i flokken!, vi har ledt efter en træhuselevernadør i et par måneder, men har været nødt til at vente rigtig længe på tilbud, så i mellemtiden er vi også blevet meget interesserede i fordelene ved letbeton!, ser ud som om de stenhusleverandører man ser her på nettet mest bygger i Skåne! Örementhus fx ser jo fantastisk ud, men bygger kun syd for Växjö.

Er der nogen, der har været i kontakt med en stenhusleverandør i mellemsverige?

Har et par tilbud på vores eget tegnede hus i træ, er der nogen som har en anelse om, hvad forskellen kunne være i sten!

nu er vi flere som håber på jeres svar!!!
 
Ved ikke om I bliver klogere af dette men...

Træ er et levende materiale. Selv når man har slået nogle 4" søm lige igennem de stakkels planker. Med nogle save, boremaskiner etc kan jeg gøre hvad jeg vil med træ. Skal jeg skifte en planke på facaden, kan jeg gøre det.

Hvor mange kan pudse deres eget hus (og være tilfredse med resultatet)? Well, vi er flere der kan servicere træhuse... :)

Mere arbejde med træ? Bor jeg her indtil jeg dør, behøver jeg i værste fald male om 8 gange. Håndterbart.

Men vigtigst af alt - smag er som bagen. Jeg kan værdsætte et velholdt stenhus, men for mig er det træ der gælder.
 
Hej!

Vi bygger et stenhjem i egen regi, fordi der, ligesom I siger, ikke er særligt mange aktører på stenhussmarkedet ;) Desuden er de meget dyre!!! Vi var i kontakt med Örementhus, og man var jo nær ved at besvime, da vi fik et pristilbud på et hus, vi kunne tænke os.

Fra starten var det meningen, at vi skulle købe et træhus med pudsfacade fra en helt almindelig husfirma. Eftersom vi bor netop i Skåne i et kulturbeskyttet område, så skal vi have puds eller tegl facade. Nå, efter diskussioner med far og svigerfar, som har været i byggebranchen i ca. 40 år, blev vi straks frarådet det, fordi disse herrer absolut ikke anbefaler at pudse en træstamme. Man skal ikke blande levende og døde materialer... Så i stedet har vi nu fået skaffe alle kontakter selv og på den måde få ned kostnaden for et stenhjem, vi har tegnet selv.

Fordelene med stenhuset er så selvfølgelig malingen ;D men også den pokkers fugtighed i Skåne, som gør, at alt mugner og rådner... Desuden er det blandt det eneste materiale, der er allergivenligt, som ikke kan mugne, og som giver en energibesparelser, fordi det lagrer varme på en fordelagtig måde. At vi så elsker gamle stenhuse, der har stået samme sted i hundredevis af år, gør jo, at vi kan lide det endnu mere. Forhåbentlig står også vores hus der om cirka 200 år ;D
 
Vi hælder til at bygge et stenhus og har kigget rundt en del. Der findes to typer stenhus, dels rigtige stenhus med selvisolerende vægge, dvs letbetonblokke på ca. 30-45 cm vægtykkelse (afhænger af, hvor man bor). Dels en variant med tyndere sten og isolering, den sidste fjerner mange af stenhuset fordele.

Et stenhus kan aldrig brænde, blive muggent, fugtskadet, udsat for skadedyr eller andre ubehagelige ting. Derudover lagrer det varme, så det bliver varmere om vinteren og køligere om sommeren.

Selve materialet er billigt, vi har fået et tilbud på 120.000 for sten til et 2-etagers hus på 280 kvm.

Så hvorfor bygges der så få stenhus? Jeg tror, at det er byggetradition, som er udviklet fra indenlandske materialer. I Skåne bygger I vel en del stenhus, men over Småland har tømmer været et mere letarbejdet materiale, og vi har fået en trähus-tradition. I Finland bygger man mange stenhus, ofte i selvbyggerier. Nøglefærdigt bliver et stenhus ca. 20-30% dyrere end et træhus, tallet stiger med husets højde. Kan man mure selv, bliver prisen en brøkdel, da det ikke er stenen, der koster. En af de leverandører, vi har diskuteret med, mener, at tre uerfarne personer og en lille kran kan mure et 2-etagers stenhus på 14 dage. Vi regner med tre måneder ;D

Vi har især kigget på Ytong og Celcon, hvoraf den sidstnævnte virker billigst og har lidt mere interessante finesser i sine systemer. Bygger vi et stenhus, vil vi ikke bestille det gennem en arkitekt/hus-firma. Derimod vil vi få hjælp af en arkitekt til at beregne huset og korrigere eventuelle tekniske problemer i vores tegninger. Det billigste er at bestille materialet direkte fra fabrikkerne.

Nu findes der fine letbetonsystemer, som indeholder både bjælkelag og selvbærende spær. På den måde undgår man at blande træ og sten, i betragtning af at stenen altid er fugtig, så vil man før eller siden få rådskader, selvom man fugtspærrer bjælkelaget.

De eneste ulemper vi har fundet, er vægten. Vi planlægger at bygge et to-etagers hus med et byggeareal på ca. 150 kvm+terrasser. Løsningen vil sandsynligvis blive en kælderetage, hvilket vi alligevel har overvejet. Med et stenhus bliver det en meget lille meromkostning.

Udover de nævnte fordele er indeklimaet en af de vigtigste faktorer for os. Med den rette type varmesystem kan man få et meget energibesparende hus. Det vi i vores nuværende hus betaler pr. måned for varme og varmt vand, vil vi betale pr. år, hvis beregningerne holder.

Vi bryder os heller ikke om tanken om at bo i en "plastboble" omgivet af glasfibre, stenuld og andre tvivlsomme materialer. ;D

Den store fordel: Et stenhus er STILLE... Ingen lyde fra mellem-etagerne, ingen ekko fra fodtrin, ingen varmepumpe, der høres gennem halve huset. Det er muligt at få et stenhus helt stille.
 
En lille rettelse bare... Af egnahemshus i Finland bygges ca. 15-20% i sten, resten træ. Dette ifølge "Jämerä-Talot" som sælger Siporex (Ytong) huse.
 
Takker og bukker for fine og informative svar!
Bliver bare mere interesseret i sten, og vil gerne have yderligere info... Tips om virksomheder, flere træ/sten-argumenter, fornuftige webadresser, mere af det hele! ;D

Jureit: Der må vel være en grund til, at forsikringsselskaberne har lavere præmie for stenhus, men er ligeglade med betonmøbler... ;)

Redigér: alle bogstaver skal være med, og i den rigtige rækkefølge...
 
  • Synes
Impulsius
  • Laddar…
Bob_the_builder
jureit sagde:
Så fra den synsvinkel er det bedre at mure sofaer og borde i Leca end selve huset.
Perfekt! Sofastel af Leca og polstring af mineraluld! Hvad skal man beklæde den med? Genbrugt stof fra redningstjenestens overalls? ;D
 
Selvom vi bygger træhuse (eller rettere træ, luft og gips) kan jeg se charmen ved for eksempel Siporex som materiale, men det er ikke alle, der har luksusen at bygge et hus, der er 20-30% dyrere..

I vores villakvarter er vel 4 af måske 30 huse Siporex.

Jämerä har nogle sjove modeller dog:
http://www.jamera.fi/talomallit/valikko.htm
 
Mange nævner, at stenhuse er dyrere. Så er mit enkle spørgsmål hvorfor? Hvis materialet er rimeligt billigt, burde man så ikke kunne spare på lejearbejdskraft og mure selv? Jeg har, trods tommelfingerens placering mellem ring- og langfinger, muret og pudset et kedelrum til en korn tørresystem, og det står stadigvæk...

Fru Lind skriver, at vægten er et problem. Jeg indser, at sten vejer en del, men det burde vel kun gøre huset mere stabilt, ikke? Handler det om etagedæk, der ikke kan bære sig selv, eller synker huset ned i jorden på grund af sin egen vægt (jeg har til hensigt at bygge på lerjord...)? Jeg forstår heller ikke, hvordan en kælder kan løse vægtproblemet. Forklar venligst.

Når det gælder "brændeproblemet" (godt udtryk!) har jeg egentlig heller ingen anelse. Min teori er, at et stenhus ikke brænder op (ned?) på samme måde som et i træ, altså bør en brand have betydeligt sværere ved at sprede sig til andre rum, etager eller nærliggende huse. Selvfølgelig er det ikke sundt at være inde i et overtændt hus, uafhængigt af om selve konstruktionen brænder eller ej; men mange brande starter jo, når ingen er hjemme, og i de fleste andre tilfælde så når beboerne heldigvis ud i tide.
 
Ang "brinneriet": Brand og fugtskader er de to hovedsagelige faktorer, der gør, at stenhuse er billigere at forsikre, ifølge vores forsikringsselskab.
Bygger man et stenhus med indre vægge i træ, vil huset blive udbrændt ved en brand. Bygger man et rigtigt stenhus med indre vægge i sten, er det kun indretningen, der kan brænde.
At nå at komme ud af huset er lige svært uanset husets materiale, men når man ud, har man i et stenhus mere end skorstenen tilbage. Knap nok den med en moderne skorsten...
En gætning dog er, at det tager længere tid for ilden at få fat, og det burde øge mulighederne for at komme ud af huset. Jeg forudsætter, at alle bruger røgalarmer. ;D

Angående omkostninger: Et stenhus bliver markant billigere end et træhus, hvis man selv kan mure det. Det skal bemærkes, at letbetonblokke og lecablokke er to helt forskellige ting. Rent teknisk limes letbetonblokkene, ikke mures.
Er man uvant til at mure, opstår problemet med konsistensen på mørtlen. Enten tager det for lang tid at tørre, tørrer for hurtigt eller bliver ustabilt. Mørteloverfladen bliver tykkere, og en uvant murer oplever det som svært at få det ud i jævne lag.
Fordelen med limen er, at det er færdigblandet, stryges temmelig tyndt og bliver mere letarbejdeligt for den uerfarne.
Er man nogenlunde handy og stædig, er det ingen problem. Jeg har selv ikke muret letbetonblokke, men jeg har muret både lecagrunde og tegl.

Angående vægten: Med risiko for at være overtydelig. ;D Et 2-plans stenhus bliver tungere end et tilsvarende træhus. Det interessante er jordtrykket. Et stenhus får ikke samme type sætningsskader som et træhus, da stenen ikke bevæger sig i modsætning til træet. Sætter et træhus sig noget, mærkes det ikke, men får man sætningsskader i et stenhus, har man problemer, og de kan blive svære at udbedre. Så det, vi stræber efter, er at have så lavt jordtryk pr. kvm, at jorden kan bære det. Et stenhus på piller synker som en sten ;D
Jo længere ned i jorden vi kommer, desto mere tryktålende bliver jorden, da den bærer leret ovenover. Den har så at sige allerede sat sig for et højere tryk.
Vi har en grund med hårdt pakket ler, hvor det normalt ikke er noget problem at få et mindre (170 kvm) 1½-plans træhus til at flyde med fundamentplade på jorden. Nu skal vi bygge et større hus, 250-280 kvm.
Vi fandt to alternative løsninger. Enten pæle, hvilket koster ca. 50-70 000 med 10 meters pæle og en pæl pr. 10 kvm grundareal.
Da ler er tungt, vejer det mere end huskonstruktionen. Ved at grave ud til kælder fjerner man mere vægt ler, end man tilsætter vægt hus.
I praksis øges jordtrykket kun med "vægt hus"-"vægt ler", hvilket med "rigtige" jordforhold kan blive en positiv ligning. Desuden gør det funderingen mere stabil, da sidepresset stabiliserer huset.
Omkostningen for pladen er den samme, uanset om vi bygger kælder eller ej. Forudsat at vi murer selv, er de øgede omkostninger for sten, jordisolering og mellemlag marginalt højere end omkostningerne til pæling. Derudover øger vi arealet med 50%.
Hvor vægtgrænserne går for at blive tvunget til at pæle et stenhus, kan en grundlægger bedre svare på.
 
Lille tilføjelse til vægtspørgsmålet: Selvfølgelig bliver situationen anderledes, hvis man stiller huset på bjerg i stedet for ler.
Men det forudsatte jeg, at I forstod ;D
 
Det her er en interessant diskussion! Nogle synspunkter og spørgsmål:

Beton er miljøskadelig, og at lime huset sammen lyder heller ikke særligt miljøvenligt.

Fru Lind skriver, at sten altid er fugtig, og at selvom man fugtspærrer, vil man før eller senere få fugtskader i træbjælker. I så fald får man vel også fugtskader = skimmel i tapeter, møbler, skabsindretning, parketgulve, osv.?

Sten magasinerer vel både varme og kulde? Så huset bliver varmere om efteråret og køligere om foråret. Om vinteren er sommerens varme nok forsvundet. Et træhus kan derimod hurtigt opvarmes, så en solrig vinterdag kan det blive meget varmt indendørs.

Selvom ægte sten magasinerer varme, undrer jeg mig over, om leca/letbeton o.lign. gør det?

Og nok runger fodtrin og varmepumper lige så meget i et stenhus som i et træhus (forudsat at der er isolering i indervæggene, og det har man jo ;))? Det er vel et spørgsmål om, hvor meget bløde materialer (som kan absorbere lyden), man har i indretningen og hvor store åbne områder man har?

Tak for en god forklaring angående det med vægten!
 
jureit sagde:
Nu begynder jeg at føle mig gentagende. Nu vil jeg prøve at være tydelig.

Man er mange gange død længe før der er en åben ild og definitivt før ilden har fået fat.
...
Men at vælge stenhuse fordi man føler sig lidt ængstelig for brande er et dåååårligt motiv, og nu mener jeg fra synspunktet at man er bange for at omkomme.
..
Nok om dette. Har alle forstået nu?
/Magisteren
Der er nok ingen grund til at gentage, jeg tror ikke, der var nogen, der ikke forstod første gang.

De fleste forstår sikkert, at det er røgen (røgasserne) og ikke ilden, der er farlig for folk, så vi er helt enige om det.

Derimod hævder jeg, at brandsikkerhedsargumentet holder, primært når det handler om det materielle, men i nogen grad også for de beboende. En mur i sten begynder ikke at brænde. Punktum. Altså har en brand mindre chance for at sprede sig, hvilket gør stenhuset bedre fra det synspunkt. Men jeg ville aldrig drømme om at droppe røgalarmerne bare fordi jeg bor i en betonbygning...

Så findes der naturligvis meget andet end brandsikkerheden at overveje i et hus, og ingen lader vel udelukkende dette bestemme, hvor man skal bo. Så ville husene nok se meget anderledes ud, og Jonas Bohlin ville få et helt nyt marked... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.