Så var det tid til det første egentlige tilbageslag i projektet...
Vi opdagede i dag, at svillen i det ene hjørne af huset er særdeles rådden. Huset er fra 1930 og er tre etager (eller måske 2,5 etager er mere korrekt, skråtag på øverste etage) plus kælder, bygget med stående planker. Hvad jeg kan se af de stående planker indtil videre (har ikke ønsket at rive for meget i dag) så virker de ikke så angrebne. Dog er formentlig gulvbjælkerne på nederste etage ikke så friske, hvor de ligger mod svillen.
Princippet for et svillebytte er jo ikke så svært: Stemple bjælkebærelaget af i kælderen. Stemple næste bjælkebærelag imod det, af med panel et stykke op, træk en lægte tværs over plankerne ovenover eventuelle skader på de stående planker og løft/stemple det af. Derefter "bare" at skifte træ.
To alternativer:
1. Overlade arbejdet.
Er der nogen, der har et godt tip til en seriøs byggevirksomhed i Göteborg-området, som kunne tænkes at tage sig af et sådant job? Nogen der har et gæt på en pris (eksklusive alle overflader, ude og inde)?
2. Gør det selv.
Vi er handy og driftige, så jeg tvivler egentlig ikke på, at vi kan klare det, men spørgsmålet er, om vi har tid (særligt med en forholdsvis nyfødt søn, der kræver en vis tid), samt risikoen for altid at fejlvurdere sin egen evne. Desuden er jeg lidt usikker på, hvordan man gør med gulvbjælkerne, hvis de er rådne i enderne. Kan de fornuftigt skarves? Med et så højt hus føles det jo som om, der er en del vægt, man skal væksle af under arbejdet, er der nogen, der føler sig kaldet til at dimensionere stemplet?
Har sat stempel for gulvbjælkerne som gav lidt efter.
Næste skridt er jo at stempler op selve ydervæggen. Hvad kan en ca 6m (langs en 10m væg) af et bindingsværkshus med to fuldhøjdetager og tegltag tænkes at veje?
Ingen der har tips om firma som kunne tænke sig at tage sig af dette? Byggskadeteknik i Hälsingborg ser ud til at arbejde med sådan noget, skal sende en mail, men det kunne være nemmere med et mere lokalt firma.
Enhver seriøs byggevirksomhed kan klare sådanne opgaver, ikke så svært men plejer bare at tage lidt tid at skifte syll.
Så ring til den lokale håndværker, som du har hørt godt om, og spørg om han kan komme og kigge på opgaven, det er jo helt gratis, og du får svar på, hvad det kan komme til at koste.
Jo, det er jo ikke raketforskning, og jeg har vel egentlig ikke noget problem med at gøre det selv (bortset fra tiden). Problemet er vel netop at finde den lokale seriøse håndværker. Har jo aldrig haft behovet selv tidligere, og med tanke på hvad der er blevet gjort her, før vi købte huset, så vil man jo ikke direkte risikere at ansætte nogen af dem, som folk her omkring normalt bruger...
Årsagen til at syllen er blevet dårlig er, at man har støbt på garagetaget, som ligger i samme niveau som kældermuren og dermed lukket syllen inde.
Den påstøbning er desuden revnet og halvdelen af den er allerede væk (jeg er i gang med at fjerne resten).
Dog vil jeg gerne lave en ny påstøbning for at få et fald på garagetaget, inden jeg lægger terrassebrædder ovenpå for at bruge det som altan. Spørgsmålet er så, hvordan man gør det bedst for at undgå at beskadige syllen igen. Da jeg har brug for cirka 4 cm opstøbning som mest, kunne jeg lave en kant oppe på kældermuren (5 cm) og sætte en syll som kun er 5 cm i stedet for de nuværende 10 cm. Eller tænker jeg forkert? Og er det muligt at støbe en så lille forhøjning på en god måde (udover at det er lidt besværligt, eftersom huset er "lidt" i vejen)?
/Andreas
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.