Hej, er i gang med at bygge dobbeltgarage, og da jeg skulle op og lægge råspont, bemærkede jeg, at hele stommen vaklede. Er det normalt?
Selv nu når al råspont er på, vakler det lidt, vil det ordne sig med facaden eller når der kommer lidt mere vægt fra tagstenene?

Jeg bliver lidt bekymret for, om jeg har glemt noget, som jeg burde have sat på haha, jeg vedhæfter nogle billeder, så I kan se, hvordan stommen er opbygget.

I øvrigt tænker jeg, at råsponten ikke nødvendigvis behøver at gå hele vejen op til mønningen, den lille sprække på ca. 5-7 cm, som jeg har, kan man vel dække over med pap, så sætter jeg jo mønningbræddeholdere, mønningbrædde og mønningisolering derover, så det føles unødvendigt at bruge tid på at få det perfekt der, hvad synes I?

Edit: antager at syldisoleringen, som er ca. 1 cm skumgummi, kan gøre det hele lidt vaklende?

• Et halvfærdigt dobbeltgarage med trærammer og tag, delvist dækket af presenninger og isoleringsmateriale, omgivet af græs og terrasser.
  • Trækonstruktion af et dobbeltgarage med tagstolene og råspontdelvist installeret. Lys træmateriale med metalbeslag og loftsbjælker synlige.
  • Råbyggning af et dobbeltgarage med trægulv og ramme, taget under opførelse med træplader, placeret på en betonfundament i solrigt vejr.
  • Trækonstruktion af et halvbygget dobbeltgarage med spændstykker og plader, set mod himlen gennem tagets åbning.
  • Byggestillads af et dobbeltgarage med synlige træstolper og tagkonstruktion. Åbne vægge uden facade.
  • Rå trærammestuktur til et dobbelgarage under opførelse omgivet af grøn vegetation og tilstødende bygninger.
Düsseldorff
Nej, det er ikke normalt. Stammen skal være stabil.

• Synes
HeyJon og 1 anden
  • Laddar…
Der er intet på billederne, der beskytter mod skjuvbjælker. Sæt nogle skråbånd på.

• Synes
Risarvaren og 33 andre
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff sagde:
Nej det er ikke normalt. Stammen skal være stabil.
Kan du se noget åbenlyst, som jeg har overset?

Byurn Byurn sagde:
Der er ingenting på billederne, som beskytter mod skjuvbevægelse. Sæt nogle skødeslag på
Er det noget, man sætter mellem tagspærene da?

A abiz sagde:
Er det noget, man sætter mellem spærfødderne da?
Sæt på indersiden af stommen. På skrå over nogle fag. En almindelig brædde

• Synes
Risarvaren og 7 andre
  • Laddar…
Byurn Byurn sagde:
Sæt på indersiden af rammen. På skrå over nogle rum. En almindelig bræt
Jah okay så det er bare noget midlertidigt?
Skal facaden ikke have samme effekt, når den kommer på? Men absolut det skal jeg gøre, indtil facaden er på.

• Synes
Nissens og 1 anden
  • Laddar…
D
A abiz sagde:
Aha okay så det er bare noget midlertidigt?
Bør ikke facaden have samme effekt når den kommer på? Men absolut det skal jeg gøre indtil facaden er på.
Spænd hulbånd på alle vægsider også

https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/halband/

• Synes
Roger Fundin og 9 andre
  • Laddar…
Facaden vil hjælpe. Havde du sat udgips eller asfaboard i stedet for dug, så havde det taget sig af det hele. Nu ville jeg have sat hulbånd under dugen. Mindst et kryds per side

• Synes
Risarvaren og 5 andre
  • Laddar…
M Mats sagde:
Fasaden kommer att hjälpa. Havde du sat udeplade eller asfaboard i stedet for dug så havde det taget hånd om det hele. nu havde jeg sat hulbånd under dugen. mindst et kryds per side
Fungerer det godt at montere den på indersiden og derefter lade den sidde der under osb og gips? Eller det bliver jo i og for sig under installationskittet.

• Synes
mango78
  • Laddar…
D
A abiz sagde:
Fungerer det godt at montere den på indersiden og så lade den sidde der under osb og gips? Eller det bliver jo for så vidt under installationssættet.
Jeg ville ikke kun have støtte fra yderpanelet. Hvis nogen i fremtiden vil udskifte den, kan huset måske falde sammen. Investér et par hundrede i hammerbånd / hullerem.

• Synes
Risarvaren og 5 andre
  • Laddar…
D datja sagde:
Jeg ville ikke kun stole på styrken af yderpanelet. Hvis nogen i fremtiden vil skifte det ud, risikerer man, at hele huset falder sammen. Invester nogle hundrede i hammarband/hulbånd.
Ja, det må det blive til. Jeg overvejer bare, om jeg kan sætte det på indersiden, lige før installationssættet kommer på, hvad tænker du om det?

• Synes
Månskensbyggare
  • Laddar…
A abiz sagde:
Fungerer det godt at montere den på indersiden og derefter lade den sidde der under osb og gips? Eller det bliver jo altså under installationssættet.
ja det skal fungere. Tag galvaniseret/rustfrit bånd for en sikkerheds skyld

• Synes
Roger Fundin
  • Laddar…
Katastrofe det mangler det væsentligste for at bygningen ikke skal falde helt sammen, der skal støtter i begge hjørner, der ikke har porte, se billede og gør det straks inden Bygge af træramme med manglende stræver i hjørnerne markeret med røde linjer. Essentials for stabilitet mangler. Bygge af træramme med manglende stræver i hjørnerne markeret med røde linjer. Essentials for stabilitet mangler. det falder sammen over dig

• Synes
Björnivan og 22 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.