Findes der nogle standardmål, som er mere økonomiske at holde sig til ved egen tegnede huse? Vedrørende både fundament og tagstolstørrelser, dvs. i forlængelsen hvad jeg mener er; findes der proportioner (BxL) på huse, som er mere eller mindre økonomiske at fremstille og bygge?

Godt at vide, når man sidder og skitserer... ;)

Nogen der ved?

Ingen direkte standardmål, men et hus uden vinkler/udbygninger, enkel tagkonstruktion, få vinduer/døre osv. bliver jo selvfølgelig enklere at bygge og dermed billigere. Kig på de hustillverkares hjemmesider, der kendetegnes ved en "lågpris", så får du en forestilling om målestokken.

Tak for dit svar ByggaNytt, men det er egentlig på grundlag af, at jeg allerede har kigget på dette, at jeg spørger... ;)

Det adskiller sig nemlig en del. Ofte ser man en bredde på boligareal på 9m, og en længde på cirka 14. Men ikke altid... og det var derfor jeg undrede. Typisk: Sker der noget "dramatisk" med byggeøkonomien, hvis man øger bredden til 10 meter. Jeg har en idé om, at det er mere økonomisk at øge boligarealet ved at øge længden frem for bredden på et hus. Det var lidt derfor, jeg undrede mig, om der fandtes en "gylden standard," der udnytter ressourcerne bedst muligt. :)

En ting til: "Bærende væg" tværs over husets længde, hjertemur(?), virker meget vilkårligt, hvis man ser på de billigere husmodeller. Nogle har det, andre ikke. Kan det have med valget af fundament at gøre måske... Spørgsmål: Er det vigtigt, at det er der fra et byggeteknisk perspektiv?

Guud, hvilke dumme spørgsmål synes I sikkert... men hvis man ikke spørger, så lærer man jo ikke... :)

Det afhænger af, hvordan du har tænkt dig at bygge. Vi, der bygger selv og har lavet alt, inklusive banket spær op, indser, at en midtervæg i hele husets længderetning findes af den simple grund, at træ ikke er længere end 5 meter (almindeligt med længder på 4,5 m, deraf dine ni meter), og at det ikke er ok at have for store spændvidder på almindeligt træbjælkelag, før man ender med limtræ og stålbjælker - dette er dyrt for den enkelte, men måske ikke for et husfirma, der har store rabatter. Udbygninger, der indebærer tagrender på taget, er både tids- og materialekrævende. At have en udbygning, der stikker ud fra huskroppen i to plan, så spærene går på tværs af hinanden og skal vekslas af, bliver billigere, hvis huset får formen af et kors, dvs. at udbygningen er til begge sider, for da kan spærene i hver del bygges "fritstående" fra hinanden uden limtræ eller stålbjælker. Hvis du har udbygningen til kun én side, bliver spærene til den side, du ikke har udbygning, halve og hænger i luften=må stives af med bjælker. Ligeledes bliver det enklere, hvis udbygningens og hovedbygningens kip er på samme niveau og ikke med fx 50 cm forskel. Ja, og så bør man jo tænke på, at man ikke klipper for mange regler, især på gavlene, med vinduer...ja, der er simpelthen mange aspekter. Tjek tidligere tråde under løsvirke. Da vi kom med vores egenhændigt tegnede tegning til konstruktøren, sagde han: Flot hus, men det kan ikke bygges... men det kunne det jo selvfølgelig, men vi har en kæmpestor limtræsbjælke og to stålbjælker, fordi vi ikke fulgte ovenstående.

• Synes
snart framme
  • Laddar…
Tak Alsti18 - interessant læsning!

Er der nogen, der har styr på placering af vådrum - hvordan dette kan gøres mere eller mindre økonomisk?

• Stue med træterrasse, lædersofa, stenvægge og buede vinduer.
Når jeg tegner nyt, tænker jeg altid på at vælge mål, der passer præcist med de byggematerialer, der findes, specielt plader som gips osv. Normalt er plader jo 90 eller 120 cm brede. Det gælder generelt, kig på de materialer, der findes og tilpas efter disse og ikke omvendt.

Hvad angår vådrummet, så tænk på vand og afløb, som også skal være i køkkenet. Læg det samlet, så du kan bruge de samme stammer. Jeg har 1 1/2 med kælder og nede i kælderen har jeg en central med udgående rør op til køkkenet, som er lige ovenfor og også til badeværelset, som er et trin op til.

Jeg ved ikke om du har læst tråden om at bygge hus for 650.000 sek under løsvirke, men der kommenteres yderligere en interessant ting, som blev korrekt for os ved en tilfældighed, nemlig at have elcentralen centralt placeret. Dette reducerer omkostningerne for rør og kabel. Ofte ser man bryggers/teknikrum, hvor centralen ofte er placeret i et yderhjørne af huset.
Som sagt er der sikkert mange måder at bygge sparsomt på - men man skal jo også bo der, så man må gå den gyldne middelvej :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.