Hej! skal erstatte underrammen på mine tagstole med stålliner. Er der nogen, der ved, hvor man kan købe disse? Har søgt lidt her og der på nettet, men kommer ikke frem til nogen fornuftig side, spec med priser.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Hvorfor ikke løfte røret og slå et plingelipling?
http://gulasidorna.eniro.se/hitta:st%C3%A5llinor
Vil du have marin kvalitet anbefaler jeg (OBS reklam) Selden Mast 031 696900
http://gulasidorna.eniro.se/hitta:st%C3%A5llinor
Vil du have marin kvalitet anbefaler jeg (OBS reklam) Selden Mast 031 696900
Overvejede selv en lignende løsning i sommerhusets loft, men behøvede kun at fjerne en underarm, og det blev en konstruktion, hvor belastningerne blev omfordelt til de to underarme på siden i stedet. Nysgerrig på hvordan du tænkte løse fastgørelsen (på siderne) samt få en spændt line, for det fandt jeg ikke en klar løsning på. Var lidt inde på båddele i form af vantskrue (tror jeg det hedder) for at spænde linen.
Er i gang med præcis det samme, altså at erstatte hanebjælken med wire/stålwire.
Der findes forskellige typer af terminaler (endestykker) til stålwirer. For eksempel kan man få dem med en gevindstang i enden, som kan bruges til at stramme wiren. (se billede nedenfor) Noget beslag til at fastgøre i spærfoden regner jeg med at konstruere selv.
Overvejer lidt dimensioneringen. En enkel måde er jo at dimensionere stålwiren, så den får mindst samme brudstyrke/stivhed som træhanebjælken. I dag sidder der fingersamling der, og hvis jeg husker rigtigt, er den 45x170. Må regne lidt på det og vende tilbage.

Der findes forskellige typer af terminaler (endestykker) til stålwirer. For eksempel kan man få dem med en gevindstang i enden, som kan bruges til at stramme wiren. (se billede nedenfor) Noget beslag til at fastgøre i spærfoden regner jeg med at konstruere selv.
Overvejer lidt dimensioneringen. En enkel måde er jo at dimensionere stålwiren, så den får mindst samme brudstyrke/stivhed som træhanebjælken. I dag sidder der fingersamling der, og hvis jeg husker rigtigt, er den 45x170. Må regne lidt på det og vende tilbage.

Senest redigeret:
En tanke bare
Vil jo ikke skræmme nogen, men underrammen i tagstolen optager to forskellige slags laster. Sne og egenvægt skaber en trækbelastning i underrammen, mens vind kan skabe trykkræfter. Så fjerner man alle underrammer og erstatter med liner, er der en vis risiko for, at taget "blæser af". Naturligvis store tage = større risiko, og det kan jo løses, tænkte bare, at man måske vil tjekke det, før man står der med et sammenstyrtet tag og en forsikring, man har betalt for hvert år, men som ikke gælder, da man væsentligt har ændret dele i bygningens bærende konstruktion....
Vil jo ikke skræmme nogen, men underrammen i tagstolen optager to forskellige slags laster. Sne og egenvægt skaber en trækbelastning i underrammen, mens vind kan skabe trykkræfter. Så fjerner man alle underrammer og erstatter med liner, er der en vis risiko for, at taget "blæser af". Naturligvis store tage = større risiko, og det kan jo løses, tænkte bare, at man måske vil tjekke det, før man står der med et sammenstyrtet tag og en forsikring, man har betalt for hvert år, men som ikke gælder, da man væsentligt har ændret dele i bygningens bærende konstruktion....
God pointe! Man må nok kigge lidt specielt på vindlastkomponenten helt enkelt.
Årsagen til skiftet er helt og holdent æstetisk. Jeg tænker have åbent op til kip og vil skabe så fri rum som muligt.
Årsagen til skiftet er helt og holdent æstetisk. Jeg tænker have åbent op til kip og vil skabe så fri rum som muligt.
Svanteman sagde:En tanke bare Vil jo ikke skræmme nogen, men underrammen i spær tager op to forskellige slags laster. Sne og egenvægt skaber en trækbelastning i underrammen, mens vind kan skabe trykkræfter. Så tager man bort alle underrammer og erstatter med liner, er der en vis risiko for, at taget "blæser af". Naturligvis store tage = større risiko, og det kan jo løses, tænkte bare at man måske vil tjekke det op, inden man står der med et indfaldet tag og en forsikring, man har betalt til hvert år, men som ikke gælder, da man væsentligt har ændret dele i bygningens bærende konstruktion....
Klik her for at svare