Hvordan gør man med stålregler rundt om vinduer?
Er der nogen, der kan forklare?
 
Ingen der har billeder eller erfaringer?
 
Jeg har ikke sat vinduer hvor jeg har brugt stålregler, men jeg tror, at man skal kombinere dem med træregler. Stålet er jo ikke meget at skrue i.

Hvordan får du vinduer der hvor du har stålregler? Stålreglerne plejer man jo at have i indervægge, og vinduer i ydervægge.
 
Jeg er ved at bygge et nyt hus og har muret en souterrain-del op. Jeg skal opsætte en 95 stålregel hele vejen rundt for at isolere + rørføring. Jeg spekulerer på, hvordan man gør ved vinduerne. Der skal ikke fastgøres nogen vinduer i stålreglerne!
 
Når jeg skiftede fra træreglar til stålreglar i min kælder (væk med organisk) havde jeg et antal vinduer. Min løsning, som jeg fik fra min håndværker, blev at rundt om vinduerne (som jo sidder i lecavæggen) bygger man op 'kortlingar' med stålreglarne.

Dvs. på venstre og højre side af vinduet blev der sat en stålregel. Den blev sat 45mm for 'meget' til højre/venstre for vinduet. Yderligere stålreglar blev klippet til, ca. 30 cm længere end åbningen mellem de vertikale stålreglar. Ca. 15 cm ind fra hver side, blev disse klippet ned i siden (OBS! fjern ikke noget) og bukkede så man fik et U (med meget lang base).

Dette blev passet ind i åbningen og 'trukket' over de vertikale stålreglar. Også her blev den sat 45mm for lavt/højt i forhold til vinduet.

Derefter satte jeg 45x70mm træreglar i åbningen, for at have at skrue fast vinduessmygen med.

Håber du forstår hvad jeg mener, og at det er det, du efterspørger.
 
Det ville være meget interessant at se billeder af dette! Så man kan få det til at stemme overens med sine opfattelser, når du beskriver det. Har du billeder?
 
Ved lidt søgen fandt jeg følgende. Det er ikke verdens bedste billedkvalitet, men men :D

Som du ser på det første billede, så har jeg de vertikale (stående) stålreglar, som altså sidder på begge sider af vinduerne (2 i mit tilfælde). Det er de røde linjer.

Derefter har jeg de horisontale reglar, som er markeret med blåt. Som du ser, fortsætter en del af reglen ned/op på den vertikale, det er altså den del, jeg har 'trukket' på den stående regle.

Det ses endnu tydeligere på billede nummer 2, hvor jeg med blåt har markeret, hvor jeg har klippet for derefter at bukke reglen.

Håber det nu fremgår, hvordan jeg har gjort.
 
  • Byggeprojektdiskussion: Stålregler står oprejst ved siden af vinduer, markeret med røde linjer. Vandrette regler med blå markeringer ses også ved vinduerne.
  • Vertikale stålregler ved siden af et vindue markeret med røde linjer; horisontale regler markeret med blå linjer klippet og bøjet.
  • Synes
Higgsino
  • Laddar…
Tak for billederne!

Du skruer bare træreglerne fast i pladen, ikke?
Fæstner du kun stålreglerne i skinnen, ikke i lecavæggen?
 
robban sagde:
Du bara skruvar fast träreglarna i plåten då?
Japp.

robban sagde:
Fäster du bara stålreglarna i skenan, inte i lecaväggen?
Det passer også. Mellem lecavæggen og stålreglarne har jeg i dette tilfælde desuden en luftspalte på 45 mm (jeg beholdt den gamle træreglen i 'loftet'). Skinnen deroppe sidder altså mod den gamle træregel, og skinnen dernede er skruet i betonen (efter at have loddet den ind i forhold til den deroppe).
 
Bliver det stabilt?

Jeg sætter mine regler et par cm uden for lecavæggen, og det var der, jeg tænkte, det kunne blive lidt ustabilt, især ved vinduet.
Men med din metode burde det fungere, når du har bukket pladen ned og fastgjort den til reglen, der går helt op til loftsskinnen?

Behøves træreglen? Hvad har du for smygmateriale?
 
Jeg har ikke bemærket nogen forskel i forhold til mine andre, almindelige, opreglede vægge.

Træet har jeg for at skrue fast vinduesmyggen, som er en enkel MDF plade. Havde man haft den rigtige skrue kunne det måske have gået uden, men det føltes bedre sådan her.
 
Japp, det bliver nok mere stabilt sådan!
Jeg skruer måske nogen "för smyg" for at komme i niveau med vinduet og så MDF på det! Så det går måske uden træ reglen da!

Fæstede du bare smygen i træet? eller pluggede du og satte i lecat med?
 
Jeg satte en 12mm plywood plade som jeg sømmede fast med 4toms bag smygen i leca-åbningen for at have noget at skrue i. Plug og skrue havde sikkert også fungeret.
 
Men da kunne du bare fastgøre playwooden i træreglen, da fastgjorde du ikke noget i lecat?
 
Nej, du misforstår mig. Jeg satte altså en krydsfiner plade foran Lecan. Med tanke på at vi havde skåret hul til vinduet, så var snittene jo ikke direkte lige og fine, så det var nødvendigt at afstive, så det blev plant. Gudskelov for masonit :D

Når det var plant, blev 4" søm drevet igennem ind i lecan bagved. Da smygen skulle på plads, blev den dels skruet i krydsfineren (tættest på vinduet) men også i træreglen, der lå ovenpå stål'skønklingen' (tættest på rummet).
 
  • Vindueskarm under renovering med værktøj og materialer, herunder et vaterpas og en spand, placeret på en ujævn murkonstruktion.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.